Alger?
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-03 20:42

På bladrandene på mine akvarieplanter er fremkommer eller -vokset en masse
ca. 5-7 cm. lange hårtynde frynser i en brunlig-grøn farve. Frynserne sidder
godt fast og er meget stærke - bladene rykkes i stykker, når man prøver at
trække frynserne af. Grimt ser det ud, og jeg vil gerne af med dem. Hvad er
det, og hvordan slipper man af med dem?

MVH Hanna

Fra : Dan Mortensen

Dato : 18-05-03 20:53

Tomas Jensen wrote:
> [...]
> stykker, når man prøver at trække frynserne af. Grimt ser det ud, og
> jeg vil gerne af med dem. Hvad er det, og hvordan slipper man af med

Amano rejer elsker sådan nogle alger.
Ægte Siamesisk Algeæder (Crossocheilus Siamensis)
Diverse molly'er tager dem også gerne som supplement.

Ellers beskriv alt om dit akvarie så kan vi måske hjælpe med en løsning

Hvilke fisk og hvor mange ?
Hvor stort er akvariet ?
Hvor ofte skiftes der vand ?
Hvilke planter og hvor mange ?
Plantegødning ?
Hvilken belysning ?
Har du testet nogle vandværdier fx Nitrat ?

/DM

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-03 21:17

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Diverse molly'er tager dem også gerne som supplement.
>
> Ellers beskriv alt om dit akvarie så kan vi måske hjælpe med en løsning

10 kileplet barber, 3 kinesiske algeædere og 1 kyssegurami

> Hvor stort er akvariet ?
54l.

> Hvor ofte skiftes der vand ?
1 - 2 x ugentlig, ca. 5 l. ad gangen.

> Hvilke planter og hvor mange ?
3 stk: 1 sværdplante af en slags (meget angrebet), en halvdød vandpest (der
var den først angrebne plante) samt en lille, langsomtvoksende plante, der
vokser på en sten (stort set uden "frynserne")

> Plantegødning ?
Nej.

> Hvilken belysning ?
!5 w lystofrør tændt i ca. 12 - 15 timer dgl.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 19-05-03 18:36

"Tomas Jensen" <hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 10 kileplet barber, 3 kinesiske algeædere og 1 kyssegurami

Lyder ikke helt skævt

> 1 - 2 x ugentlig, ca. 5 l. ad gangen.

Fint 25% om ugen vil nok passe fint

> Nej.

Giv planterne lidt gødning ellers kommer de til at mangle forskellige
sporstoffer og stopper med at vokse eller får deformiteter.

> !5 w lystofrør tændt i ca. 12 - 15 timer dgl.

Det er lidt for meget prøv at skære ned til 10-12 timer om dagen, resten
gavner kun algerne.

Hvor lang tid har du haft akvariet kørende ?

/DM

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-03 17:39