Varme
Fra : Larsh

Dato : 19-05-03 10:36

Jeg har en sejlbåd med et AGA fyr monteret. Det er et lukket system
med radiatorer, hvor vandet så bliver varmet op af gasfyret.
Imidlertid har jeg aldrig brugt dette, men vil gerne kunne varme
kabinerne op, når det nu er der.
Problemet er imidlertid at jeg ikke kan finde ud af at starte det.
Er der nogen der kan hjælpe med informationer omkring det.?
Modellen kan jeg selvfølgelig ikke huske pt. men fyret er rødt,med
indsugning og udblæsning af forbrændt luft i ruf-taget.(Det
kunneselvfølgelig ligeså godt have været gennem en væg). Så er der
fremløb til cirkulationspumpe of videre til radiatorer. Og
selvfølgelig returen med "forbrugt vand".
På betjeningspanelet er der: termostat, start/tænd of så vidt jeg
husker en trykknap mere...
Jeg kunne forestille mig at dette fyr også bruges andre steder

Lars H

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-05-03 12:51

"Larsh" skrev...
> På betjeningspanelet er der: termostat, start/tænd of så vidt jeg
> husker en trykknap mere...
> Jeg kunne forestille mig at dette fyr også bruges andre steder

Jeg kender ikke dit fyr, men de fleste fyr jeg har set,
har en temperaturknap, som skal holdes inde mens
fyret tændes. Måske den ene knap er en piezotænding
ligesom på en gasgrill? Den vil i givet fald gi' et mindre
brag når man trykker knappen ind.
Hvis tændingsknappen er lydløs, sidder der nok en lille
skuffe med batterier et sted.
Temperaturknappen holdes inde indtil føleren er blevet varm
nok til selv at holde gassen åben (hvis vågeflammen går
ud slukkes for gassen)
Under alle omstændigheder ville jeg nok alde det
efterse af en fagmand, inden du fyrer op under familien med det.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply