MS Windows
briani 27239
Medion computer med Windows XP - "bad bloc~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 19-05-03 14:10

Engang i sidste uge startede jeg min computer op, hvor der dukkede et
skærmbillede op om at min harddisk skulle tjekkes for "konsistens" - hvad
end det går ud på...
Det afslog jeg så i første omgang, men det blev ved med at komme ved hver
genstart, så jeg kørte det, hvorefter den var rimelig langsom og da den
nåede til 81% af mit C drev, begyndte harddisken at sige mystisk og jeg
slukkede, fordi jeg nødig ville have harddisken skulle ødelægge et eller
andet. Jeg forsøgte følgende at genstarte en masse gange, for måske om den
"konsistens"-scan måske ville stoppe med at komme, men den blev ved, så jeg
prøvede at tage den tid det skulle være og lod den køre hele vejen
igennem... Det viste sig så at den havde fundet en "bad block" i en klynge
med Windows's "driver.cab" fil og den havde erstatten klyngen med "null" -
altså var det derfor den blev langsom og sagde mystisk, første gang jeg
kørte det!
Nå, men den startede da fint op bagefter, så jeg tænkte ikke noget videre
over det.

Her i går skete der så noget igen, nemlig at denne gang kom den med et
skærmbillede, om at den var lukket forkert ned og man kunne vælge
forskellige fejlsikrede tilstande, med netværk og kommandoprompt osv.,
ligesom man kunne vælge at starte med de sidst fungerende indstillinger
eller bare normalt, men ingen af dem virkede - den genstartede simpelthen
bare når den grønne bar havde kørt 2 gange hen over skærmen og sådan blev
det ved :/

Nå men så prøvede jeg da at sætte en Windows 98 startdiskette i maskinen og
tjekkede om den stadig kunne læse fra drevene, hvilket den godt kunne... Jeg
kørte også en scandisk på mit drev D (som indeholder alle mine filer osv.)
og heldigvis fandt den ingen fejl her, men den nåede ikke at komme langt med
mit drev C, før den gik i stå og senere kom frem med at den ikke kunne rette
en eller anden fejl...

Så gik jeg ud fra at det var den "bad block" fra nogle dage før, som havde
bredt sig og da det kun var ca. 3 måneder efter jeg sidst havde haft den
forhenværende harddisk sendt hele vejen til København, pga. 32 MB "bad
blocks", hvor jeg sjovt nok fik den byttet til en ny, så ringede jeg til
Medion (som har produceret min computer) og fortalte dette... Denne gang fik
jeg dog at vide at "bad blocks" ikke er noget der kan brede sig og faktisk
ikke engang er fordi magnetismen forsvinder efterhånden - jeg fik at vide at
det kunne holde i op imod 1000 år! - men kun fordi når læsehovedet rammer
ned og ødelægger skiven lidt.

- Hvad siger I til dette? Er det rigtigt? -

Men jeg fik altså at vide at det var fordi scandisk bare havde erstattet
klyngen med det "null" dér og måske havde ødelagt lidt mere, så derfor fik
jeg at vide at den sandsynligvis havde flyttet resten af filen hen et andet
sted på disken eller noget, så det ikke passede mere det der stod i FAT
tabellen, så derfor kunne den ikke finde filen.
Jeg fik så at vide at jeg skulle boote maskinen op på min Windows XP Home cd
og trykke "R", så jeg kom ind i en konsol, hvor jeg kunne skrive "fixboot"
og så kunne det jo være det ville rette fejlen.
"fixboot" tænkte jeg - det kan da umuligt gøre andet end at slette
bootfilerne til Windows, hvis det skulle gå galt, så jeg tænkte ikke mere
over dette og kørte det bare... Det viste sig at den dernæst kom med en
"NTLDR is missing" fejl, ved boot på harddisken og endvidere havde den nu
ændret C drevet, så det nu kun var på 10 MB og samtidig var helt tomt, med
et serienummer (eller hvad det nu hedder) på noget lignende: 0000-0000. Det
vil altså sige jeg lige mistede hele mit C drev, som heldigvis kun indeholdt
programmer og så desværre mine e-mails. (vel omkring 500 stk.)

Nå men det var jo det der skete... Så jo heller ikke nogen beskrivelse af
programmet da jeg kørte en "help" i konsollen dér, så det skulle vel være
lidt underligt hvis man ved en fejl kan komme til at afprøve det og det så
bare viser sig at det sletter ens FAT tabel.

Nå men jeg ringede til Medion igen og fik at vide at det måske nok kunne
reddes endnu, så jeg skulle bare lige køre en "fixmbr" i steden og det var
jeg selvfølgelig klog nok til ikke at gøre, nu jeg før kunne have risikeret
at miste mit D drev, så i går aftes, da mine forældres computer blev ledig,
satte jeg harddisken deri og fik kopieret hele mit D drev over på deres
backup partition, ligesom jeg tog et ghost af D drevet og af hele
harddisken.

- Nu står det så sådan til at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre... Jeg
ville selvfølgelig meget gerne redde mine e-mails og jeg mener da også at
have hørt at FAT32 gemmer en kopi af tabellen, men i så fald er der nogen
der med sikkerhed kan sige hvordan jeg skal bære mig ad, i så fald det kan
lade sig gøre? -

Specifikationer:
- Seagate 80 GB harddisk
- Primary partition: 25 GB - FAT32 formateret - Bootable - Windows XP
- Secondary partition: 50 GB - FAT32 formateret - Filer, dokumenter,
hjemmeside osv. (reddet)

Med venlig hilsen / Best regards
Morten Jørgensen
http://www.startlinket.dk

Fra : M.Kay

Dato : 19-05-03 15:10

I know it's awful, but Morten Jørgensen wrote to everybody in
dk.edb.system.ms-windows saying:

<SNIP arg den var lang>

først vil jeg lige nævne at din post kun er blevet skimmet løseligt så jeg
svarer kun på noget af den.

Du skal aldrig acceptere en disk med defekte sektorer, den skal bare byttes!
Sig lige til her i gruppen, hvis Medion laver vrøvl.. det kunne være
interessant

næste gang du formaterer, så vælg NTFS som filsystem. Det er meget mere
robust overfor diverse datatab i forb. med defekte sektorer og
strømafbrydelse, da det har indbygget fejltolerance. lidt lissom en data-cd.

held og lykke

--
Mkay

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 19-05-03 15:34

"M.Kay" <G.i.n@ping.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal aldrig acceptere en disk med defekte sektorer, den skal bare
byttes!
> Sig lige til her i gruppen, hvis Medion laver vrøvl.. det kunne være
> interessant

Men nu det kun er 3 måneder siden jeg sidst var gennem alt dette, så kan det
jo ikke passe at man skal blive ved sådan... Det sker jo ved enhver harddisk
efterhånden... Men hvis der er nogen der kan bekræfte hvad Medion fortalte
mig om en "bad block"'s opståen, så kan jeg ikke se hvorfor man så skulle
kunne få den byttet, hvis det er noget der opstår ved strømafbrydelser osv.,
som jo er foretaget af en selv.

> [...]
> robust overfor diverse datatab i forb. med defekte sektorer og
> strømafbrydelse, da det har indbygget fejltolerance. lidt lissom en

Det var også dét jeg fik at vide af Medion, men maskinen blev faktisk
leveret med NTFS på alle tre partitioner - jeg valgte så dog at skifte til
FAT32, da jeg geninstallerede og alligevel ompartitionerede, netop da jeg
ikke var særlig vild med tanken om at man skal have specielle startdisketter
for at kunne læse og skrive til disse drev, mens jeg så ikke, som nu, ville
have muligheden for at sætte den i mine forældres maskine (som desværre kun
kører Windows ME) og tage backups af mine filer.
Selvfølgelig så kunne man jo købe endnu en harddisk og lægge endnu en udgave
af Windows XP derpå, så man altid ville have et andet system at boote op og
tage backups med, men det holder jo ikke - så kunne man jo lige så godt
bruge denne ekstra harddisk til backups, men så har man jo pludselig brug
for 2 ekstra harddiske :/
Grunden til jeg netop valgte FAT32 igen, var jo også at jeg simpelthen ikke
synes om Windows XP's måde at markere NTFS-beskyttede filer (eller hvad det
var) med blåt og dens amatøragtige måde at give rettigheder på - set i
forhold til Unix/Linux/BSD's geniale chmod beskyttelse. Samtidig så har jeg
generelt den opfattelse, at man ikke skal lade sine vigtige filer beskytte
af et Microsoft produkt, hvilket FAT32 sandsynligvis alligevel er produceret
af, men stoler meget mere på FAT32, end på NTFS pt., desværre. Samtidig er
jeg ikke vild med at Windows XP skal lægge alle mulige "trash" og "recovery"
(hvad de nu hedder) mapper ind på min backup partition, for man ved
simpelthen ikke hvor meget rod det kan risikere at lave i det :( Det har jeg
så den opfattelse at jeg undgår mere ved ikke at vælge NTFS - håber du kan
overbevise mig om andet! :P

Med venlig hilsen / Best regards
Morten Jørgensen
http://www.startlinket.dk

PS: Undskyld jeg skriver så meget, er bare svært at undgå, synes jeg :/

Fra : Villy Jensen

Dato : 19-05-03 15:47

> [...]
> mig om en "bad block"'s opståen, så kan jeg ikke se hvorfor man så skulle
> kunne få den byttet, hvis det er noget der opstår ved strømafbrydelser

Hvad er 'Bad blocks' - er det et OS/softwareproblem? (der forsvinder ved
en formattering?)

'Bad sectors' (eller hvad det hedder på DK?) er et hardwareproblem (der
ikke forsvinder ved formattering) kan ikke accepteres på en HD.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 19-05-03 15:59

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> 'Bad sectors' (eller hvad det hedder på DK?) er et hardwareproblem (der
> ikke forsvinder ved formattering) kan ikke accepteres på en HD.

Ja, det har forskellige navne, men du ved jo hvad jeg mener...
Men jeg synes skam heller ikke det kan accepteres, men det jeg spørger om,
er jo netop hvordan sådan noget egentlig opstår?
- 1: Er det en for svag magnetisme, som altså kan betyde at de
omkring-liggende steder på disken også er dårligere end de burde være, så
det "breder" sig?
- 2: eller er det, som Medion fortæller, kun noget der sker hvis
læsehovedet rammer skiverne (som vel må kunne ske ved afbrydelse af
strømmen) eller hvis der fra produktion af er fejl, som bare ikke opdages af
scandisk/formatering, før der har været skrevet noget til disken mindst én
gang på det pågældende sted?

Er det sidstnævnte kan man jo sige det som regel er foretaget af ejermanden,
nemlig hvis man f.eks. ikke har behandlet disken ordentligt - ladet den
ligge og flyde rundt på gulvet, hvor folk tramper rundt, mens læsehovederne
kører rundt over diskene, med vibrationer, så de rammer skiverne... I så
fald kan det jo intet have med Medion at gøre, men det kan det jo hvis det
er en svaghed i disken fra starten af, som jo både kan være i form af
beskadigelser eller svagheder i magnetismen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-05-03 20:34

Nummer 2. Og nej en strømafbrydelse kan ikke forårsage det (denne
skrøne stammer tilbage fra de første HD'er hvor læse/skrive hovedet
faktisk ramte disken der hvor den standsede. Derfor havde man en lille
utility til at parkere hovedet inden man slukkede. Men alle moderne HD
(siden ca. 1990) har servo indbygget der automatisk parkerer hovedet
ved strømsvigt).
Faktisk rammer læse/skrive hovedet selve pladen ganske ofte og
tilsidst vil det medføre fejl fordi den magnetiske overflade (et meget
tyndt lag på en aluminium eller glasplade) bliver skadet så der ikke
kan skrives til den. Selv på helt nye HD'er er der ofte eksisterende
dårlige områder som opdages ved test af fabrikanten og mappes til
ubrugte sektorer på drevet.
Er der ved levering (eller kort efter) dårlige sektorer (som du kan
se) har testen ikke været god nok og du bør få disken byttet.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 19-05-03 21:07

> [...]
> utility til at parkere hovedet inden man slukkede. Men alle moderne HD
> (siden ca. 1990) har servo indbygget der automatisk parkerer hovedet

Okay, var også lidt af noget jeg selv havde opfundet :P bare lige for at
kunne sammenligne det med noget...

> [...]
> tilsidst vil det medføre fejl fordi den magnetiske overflade (et meget
> tyndt lag på en aluminium eller glasplade) bliver skadet så der ikke

Hvor tit sker det så? Kan det være muligt det er det der er sket hos mig,
trods jeg kun har haft maskinen i måske 3-4 måneder?

> [...]
> Er der ved levering (eller kort efter) dårlige sektorer (som du kan
> se) har testen ikke været god nok og du bør få disken byttet.

Nu ved jeg ikke hvor meget du mener "kort" er, men ved min forhenværende
opdagede jeg det jo efter ca. 10 måneder og det havde jo sandsynligvis
eksisteret i mange måneder, da jeg først opdagede det da jeg geninstallerede
og formaterede.
Men ved jo at det er noget der sker med langt de fleste harddiske og tror
også mange er ligeglad med det, så synes nu det ville være lidt at overdrive
at skulle leve 3 uger uden den igen, fordi man skulle sende den til
København igen.
Men tænker man på det ud af de 80 GB jeg nu har, så er det jo stadig utrolig
småt det man har med at gøre, samtidig med at man egentlig skulle tro
risikoen for dette sker ville være meget større.

Men du mener altså ikke at magnetismen forsvinder og det kan være derfor?
(ud fra dit lidt tekniske svar, kan jeg da fristes til at tro du taler sandt
:P)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-05-03 00:20

Normalt går der et par år eller mere før første bad sector opstår, men
harddisk fabrikanterne er hårdt presset økonomisk og det har
tilsyneladende medført at det går ud over kvaliteten på diskene,
specielt i den lave ende af prissegmentet.

BTW. hvis man kommer ud for at der regelmæssigt opstår bad sectors bør
man få udskiftet den snarest da det er tegn på at den efterhånden er
godt slidt.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-05-03 15:16

"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
> Engang i sidste uge startede jeg min computer op...

Ja, det lader ikke til der er specielt mange der er interesserede i at læse
sådan en lang tekst :/ Må indrømme det måske var lidt overdrevent, men det
var ment som en hjælp...

Okay, der må da være nogen der kender et program, som kan gå ind og gøre
brug af sikkerhedskopien af FAT tabellen dér?

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 21-05-03 14:16

> [...]
>
> Okay, der må da være nogen der kender et program, som kan gå ind og gøre
> brug af sikkerhedskopien af FAT tabellen dér?

Nå, men så fandt jeg da selv ud af det :)
Som jeg læste på et norsk forum, som jeg fandt vha. google.com, så var der
andre som med success havde genetableret data vha. programmet GetDataBack
fra www.runtime.org, efter de havde kommet til at køre fixboot programmet.
Dette var desværre en demo-version, som efter sigende ikke skulle kunne
kopiere de fundne data og en fuld version koster omkring 500 kr. Derfor
sagde jeg vist ikke noget om dette i første omgang, men prøvede det lige i
går og rigtig nok, så var kopi-funktionen deaktiveret.
Så fandt jeg dog ud af at der var mulighed for at åbne filerne og læse dem,
med ethvert program, hvilket jo legalt nok også inkluderer WinZIP eller
andre programmer, som gemmer dataene binært.
Derfor åbnede jeg filerne, én efter én, med WinZIP og pakkede dem, for
derefter at kunne pakke dem ud igen og sammenligne størrelserne, for at være
på den - lidt mere - sikre side.

Fra : M.Kay

Dato : 22-05-03 08:43

> [...]

> dem, for derefter at kunne pakke dem ud igen og sammenligne
> størrelserne, for at være på den - lidt mere - sikre side.

Heh, godt tænkt.
Men få nu hellere den disk byttet i en fart.

--
MKAY

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-05-03 12:54

> Men få nu hellere den disk byttet i en fart.

I går - fredag - afleverede jeg hele computeren på posthuset - pakket godt
ind :)
Fik at vide via Medion Support, at de hellere måtte få hele computeren denne
gang, da der måske kunne være noget galt med strømforsyningen eller andet,
så der var jo ikke ligefrem andet at gøre... :/
Så håber jeg at have den tilbage om 2-3 uger - skulle jeg da helst gerne...