MS Windows
briani 27239
Flytning af styresystemer?
Fra : Michael von Thun

Dato : 19-05-03 07:42

Hej NG.
I min computer sidder to fysiske drev. En harddisk på 8 Gb (drev C) som
indeholder Win 98. En harddisk på 20Gb (drev D og E) hvor D indeholder Win
XP og E er backup. Systemet er sat op til DualBoot og virker perfekt. Nu har
jeg købt en 40Gb harddisk som jeg gerne vil ha' som drev D og E i stedet for
den nuværende på 20 Gb, som så skal være C drev. Systemet er sat op til DVD
og 8 Gb harddisk som master/sekundær master, og brænder og 20 Gb harddisk
som slave/sekundær slave.
Kan jeg fjerne den lille harddisk og sætte 20Gb harddisken som master? Den
indeholder jo Win XP og backup drevne (D og E). Vil systemet ændre
drevbogstaverne til C og D? Jeg er naturligvis opmærksom på at jumperne skal
flyttes.
Jeg har så tænkt mig at sætte 40Gb harddisken ind som slave sammen med
brænderen. Kan ovenstående lade sig gøre? Eller skal det gøres på en anden
måde?
Mvh. Michael.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-05-03 10:37

"Michael von Thun" skrev
> [...]
> indeholder jo Win XP og backup drevne (D og E). Vil systemet ændre
> drevbogstaverne til C og D? Jeg er naturligvis opmærksom på at jumperne

20Gb'en mangler jo bootsektoren som ligger på din nuværende C.
Men hvis du geninstallerer XP skulle det nok kunne lade sig gøre.
Du kan altid (I XP) ændre drevbetegnelserne igen.

> Jeg har så tænkt mig at sætte 40Gb harddisken ind som slave sammen med
> brænderen. Kan ovenstående lade sig gøre? Eller skal det gøres på en anden
> måde?

Jeg ville bruge 40Gb disken som ny master, Ghoste Win 98
over på en lille partition, som bliver C, kopiere XP til en lidt
større partition som bliver D. På den måde beholder du din
dualboot uden at ændre drevbogstaver. Evt rest på 40Gb'en
kan så bruges til diverse filer. XP kan kopieres fra win 98
eller med KopiKontrol fra Stone
Den gamle D med XP kan så formatteres. Og E beholder
også sit navn.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Michael von Thun

Dato : 19-05-03 18:43

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller med KopiKontrol fra Stone
> Den gamle D med XP kan så formatteres. Og E beholder

Hej Peter.
Tak for hjælpen. Det gik fint, bortset fra mine mail og adressekartotek
forsvandt på mystisk vis.
Og som rosinen i pølseenden, så vil XP ikke lukke ned, den genstarter
lystigt hver gang jeg prøver. Nogen forslag?
Mvh. Michael.

Fra : BOH

Dato : 19-05-03 23:29

Michael von Thun wrote:
> "Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> Hej Peter.
> Tak for hjælpen. Det gik fint, bortset fra mine mail og
> adressekartotek forsvandt på mystisk vis.

Prøv at checke/resette NTFS-permissions på dit 'gamle' profil-bibliotek! Jeg
har prøvet lign. En søgning fandt dem ikke, men de lå der.

--
Mvh Morten

Fra : BOH

Dato : 19-05-03 23:33

Michael von Thun wrote:
> "Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> Og som rosinen i pølseenden, så vil XP ikke lukke ned, den genstarter
> lystigt hver gang jeg prøver. Nogen forslag?

Det kan være at du i virkeligheden får en "STOP"-fejl (blue screen). Som
standard er Windows XP sat til at reboote.

Gå i Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> System -> Avanceret ->
Opstart og gendannelse
Fjern flueben i genstart automatisk
Hermed vil du se hvis der opstår fejl

(håber at ovenstående er skrevet korrekt, for jeg kører med engelsk system)

--
Mvh Morten