Kan trådløst netværk samles på denne måde ~
Fra : Jesper Hartoft

Dato : 18-05-03 22:37

Hejsa.

Jeg har en lille udfordring med at få et trådløst netværk til at hænge
sammen :)

Det drejer sig om et hus med to etager og kælder, hvor ADSL forbindelsen
kommer ind i huset i kælderen.
Jeg ønsker at placere ADSL "modem" og router i kælderen og lave trådløse
forbindelser til resten af huset. Det giver så et problem da der ikke kan
laves en stabil forbindelse fra kælder til 1. sal.

Kan jeg i stedet for gøre flg.:

Kælder: Router med ethernet til trådløs LAN konverter, f.eks. D-Link DWL-
810+
Stueetage: Access point uden noget tilkoblet på ethernetstikket.
1. sal: Computer med alm. trådløst netværkskort.

Er det muligt at have et access point i stueetagen som faktisk fungerer
som relæstation mellem kælder og 1. sal ??

mvh
Jesper \

Fra : Mads Bahrt

Dato : 19-05-03 12:56

Jesper Hartoft wrote:
> [...]
>
> Er det muligt at have et access point i stueetagen som faktisk fungerer
> som relæstation mellem kælder og 1. sal ??

Jo - dette kunne nok virke. En lille detalje er dog at nogle access
points (Bl.a. linksys WAP11) har en "bug" i forbindelse med at de ikke
kan virke uden at der er tilkoblet en enhed til deres LAN-port. Jeg
kunne forestille mig at du som access point har kig på D-link
DWL-900AP+, da du derver vil kunne køre 22Mpbs/802.11b+ hele vejen
igennem. Denne er bygget over samme hardware som WAP11, og har derfor
muligvis også dette problem. Så med mindre du har en enhed i stuen du
lige så gerne vil tilkoble gennem normalt ethernet, skal du lige
undersøge først at dit access point kan virke helt "stand-alone". Men
overordnet set burde det virke - der er bare nogle få eksempler på
produkter der ikke kan dette.

MVH
Mads