Bærbar mac, men hvilken?
Fra : Mikkel U.

Dato : 19-05-03 16:14

Hejsa.
Jeg overvejer meget kraftigt at få købt mig en bærbar Mac.
Valget står mellem iBook 12" (800-900 mhz), eller Powerbook 12"
m. G4 processor, 867 mhz.
Planen er nok at maskinen gerne skulle have 384/512 MB ram senere hen.
Maskinen skal primært bruges til "lettere opgaver", dvs ;
mail, icq/msn, Mozilla (mail/news), X11, en del unix ting ganske sikkert
(Apache, Php, fink m.m).

Derfor vil jeg gerne høre, hvad er jeres erfaringer med disse 2 mac's ?

På forhånd tak for brugbar feedback :)

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-05-03 18:35

"Mikkel U." <mu@604.dk> writes:

> [...]
> "lettere opgaver", dvs ; mail, icq/msn, Mozilla (mail/news), X11, en
> del unix ting ganske sikkert (Apache, Php, fink m.m).

Det "fornuftige" svar (hvis du er på SU eller sådan noget): En iBook
lever fint op til dine krav. Det er ikke verdens hurtigste maskine, og
ind i mellem kan du godt mærket at Mac OS X er krævende. Men med 512
MB RAM (ikke mindre) har du en OK arbejdsstation med en luxus-unix.

Svaret du gerne vil høre (hvis maskinen er til arbejdsbrug): Hvorfor
gå på kompromis med dit værktøj? Det er det du lever af.
Prisforskellen mellem iBook og PowerBook er marginal ift. den timeløb,
du fakturerer dine kunder. Køb dog en PowerBook. Det er ikke planetens
hurtigste maskine, men en rigtig lækker sag som vil tiltrække
misundelige blikke og køre OS X som du forventer det skal. Nej, du
skal ikke lave videoredigering, men dedet er heller ikke det det
handler om. Hvorfor vente på at X11 starter, hvis man kan blive fri?
Hvorfor købe "næst bedste", hvis det kan være anderles? Køb dog den
PB, og får det overstået!

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-05-03 17:17

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

[snip - lang og overbevisende argumentation om 12" PB fremfor iBook]

Fuldstændig enig, du vil ikke fortryde dit indkøb af 12", det vil jeg
næsten garantere.

   If you're not part of the solution,
   you're part of the precipitate. -- Steven Wright

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-05-03 21:23

Mikkel U. <mu@604.dk> wrote:

> eller Powerbook 12"
> m. G4 processor, 867 mhz.

Jeg ville vælge G4 (jeg har selv en G4 titanium PB). Som jeg har
forstået det udnytter OS X alle fordele ved G4'eren, så det der værd at
gå efter.

Kik evt. ind hos www.computercity.dk og snup en PowerBook til iBook
pris!!

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-05-03 21:40

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Kik evt. ind hos www.computercity.dk og snup en PowerBook til iBook
> pris!!

Nå nej, de er solgt!

Fra : Mikkel U.

Dato : 19-05-03 22:18

Martin Bredthauer wrote:

> Jeg ville vælge G4 (jeg har selv en G4 titanium PB). Som jeg har
> forstået det udnytter OS X alle fordele ved G4'eren, så det der værd at
> gå efter.

Det lyder fornuftigt nok.

> Kik evt. ind hos www.computercity.dk og snup en PowerBook til iBook
> pris!!

Men det her nager mig lidt :

http://shor.ter.dk/801826449

Sidder der nogen i gruppen der rent faktisk har en ?
Jeg har en kollega der har fået byttet sin 12" PB 2 gange,
først med en pixelfejl, og anden gang var det vist en "kabinet fejl".

Jeg ved ikke helt om jeg tør en Powerbook, iBook'en virker mere solid.
Men tak for input so far :)

/mikkel

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-05-03 22:33

"Mikkel U." <mu@604.dk> writes:

> Sidder der nogen i gruppen der rent faktisk har en ?

Jonas Voss.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Mikkel U.

Dato : 19-05-03 22:31

Janus Sandsgaard wrote:

> Jonas Voss.

Giv lyd !

> -j

/m

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 19-05-03 22:57

Mikkel U. <mu@604.dk> wrote:

> Men det her nager mig lidt :
>
> http://shor.ter.dk/801826449

Det problem har jeg ikke haft med min, og det er ikke fordi den ikke
bliver varm...

> Sidder der nogen i gruppen der rent faktisk har en ?
> Jeg har en kollega der har fået byttet sin 12" PB 2 gange,
> først med en pixelfejl, og anden gang var det vist en "kabinet fejl".

Døde pixels kan man ikke undgå med nogen bærbare, PC eller Mac. Det er
en risiko man må leve med, min har en død pixel i kanten af skærmen.

> Jeg ved ikke helt om jeg tør en Powerbook, iBook'en virker mere solid.

PowerBooken er også rimelig solid, jeg tabte min (dog mens den var i
tasken) ned på et betongulv, og den fik kun en mindre (dvs den fungerer)
bule. En iBook ville ikke have fået en bule da den er af plastik, men
den var måske revnet i stedet, hvilket også er det valg man må træffe
med hensyn til kabinettets robusthed: revner eller buler.

Jeg er fuldt tilfreds med min PowerBook 12" både med hensyn til
hastighed, størrelse og holdbarhed. Den eneste ulempe jeg umiddelbart
kan komme i tanke om med en iBook (til det du siger du skal bruge den
til) er om grafikken (Quartz grafikmotoren) er hurtig nok. Jeg har kun
prøvet en iBook 700 med 16 MB grafikkort og den synes jeg var mærkbart
langsommere end min egen PB 12". De nye iBook's med 32 MB grafikkort kan
udnytte Quartz Extreme fuldt ud, så de burde være hurtigere, men jeg har
som sagt ikke prøvet det.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-05-03 23:16

Mikkel U. <mu@604.dk> wrote:

> Men det her nager mig lidt :
>
> http://shor.ter.dk/801826449

Heat Wobble!(?) Jeg er glad for, at min nye landevejscykel ikke er i
aluminium, men i stål.
--
Henrik "Titanium forever" Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-05-03 06:36

Mikkel U. skrev:

> Sidder der nogen i gruppen der rent faktisk har en ?
> Jeg har en kollega der har fået byttet sin 12" PB 2 gange, først med en
> pixelfejl, og anden gang var det vist en "kabinet fejl".

Jeg har en PB 12", som jeg er meget glad for. Den kan godt blive varm,
men det er ikke slemt.

Jeg købte blandt andet en PowerBook i stedet for en iMac pga. lyden, og
det er heldigvis meget sjældent, at blæseren (der i øvrigt har en lyd,
der ikke er for ubehagelig) går i gang.

Også en af mine kollegaer (en swithcer) har en, som han er meget
begejstret for.

Jeg har en ekstra skærm sluttet til herhjemme. Kan iBook'en det?

Ifølge manualen kan PowerBook'en fungere med skærmen slået ned, hvis man
tilslutter eksternt tastatur og ekstern skærm. Kan det være en sådan
brug, der gør, at den kan blive for varm?

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-05-03 15:08

On Mon, 19 May 2003 23:17:54 +0200, Mikkel U. <mu@604.dk> wrote:

> [...]
> først med en pixelfejl, og anden gang var det vist en "kabinet fejl".
>
> Jeg ved ikke helt om jeg tør en Powerbook, iBook'en virker mere solid.

Jeg har en, og den bliver godt nok meget varm til tider, f.eks. lige
nu hvor den har kørt på 'Highest Performance' siden klokken 10 i
morges. Jeg synes dog ikke det er noget voldsomt problem, da alle dens
positive sider opvejer dette. Den er lille, let og lækker, jeg har den
med brænder, og det klarer den godt. Der er også 'lufthavn' i min, og
det fungerer simpelthen perfekt!

Jeg kunne ikke være gladere for min 12", og det er klart det er
ærgerligt med dem der har dårlige erfaringer med den, men jeg er ikke
en af dem.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-05-03 14:36

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-05-03 14:39

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 19-05-03 21:26

Fra : Per Rønne

Dato : 21-05-03 19:53

Mikkel U. <mu@604.dk> wrote:

> Jeg overvejer meget kraftigt at få købt mig en bærbar Mac.

PowerBook 100 - det rene, klassiske produkt .
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-05-03 20:39

per.ronne@post.cybercity.dk (Per Rønne) writes:

>PowerBook 100 - det rene, klassiske produkt .

Ajjjj, det må du ikke skrive. Nu presser nostalgitårerne sig på igen. Med
20 Mb hardisk og hele 4 MB ram - jo jo, det var en stor maskine og så det
rigtig seje eksterne diskettedrev. det var eddermame noget der spillede!

Frank Løkkegaard

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-05-03 13:48

I artiklen <Pine.LNX.4.53mb.0305231531210.16659@ask.diku.dk> , Jens
Rasmussen <hest@diku.dk> skrev:

> Min har et problem med at den ikke er helt plan. Jeg har læst på nettet
> at andre også har dette problem. Heldigvis udligner mit skrivebord fejlen,
> men når jeg bruger maskinen ude i byen er det da lidt irriterende. Nu må
> vi se om jeg få gjort noget ved det.

Jeg har læst at man kan tage fat i maskinen i begge sider og vride den så
den ligger plan derefter.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-05-03 17:18

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Jeg har læst at man kan tage fat i maskinen i begge sider og vride den så
> den ligger plan derefter.

Uha, man tør næsten ikke se det for sit indre blik!!

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-03 17:44

On Sat, 24 May 2003 18:18:22 +0200, Martin Bredthauer wrote:

> Uha, man tør næsten ikke se det for sit indre blik!!

Det er nu alligevel noget jeg har gjort ved adskillige bærbare. Der sker
ikke andet ved det end det der er meningen - hvis man altså er lidt
forsigtig.
--
MVH
Martin Edlich