Graviditet (forhåbentlig)
Fra : Helle Andersen

Dato : 26-03-01 21:47

Hej allesammen

Min hunkat, Eika, fik en falsk graviditet og min
dyrlæge mente derfor, at der ville gå ca. 5-6 uger,
før hun fik sin næste løbetid. Men nu er det jo
sådan med katte, at det eneste man skal være
sikker på, er at man skal forvente det uventede.
Jeg var derfor heller ikke synderligt overrasket, da
den lille dame gik i løbetid torsdag aften

Hun er i øjeblikket til parring og jeg håber
naturligvis, at hun har lidt med hjem i maven

Jeg vil selvfølgelig tage ferie, når
fødselstidspunktet nærmer sig, men nu er mit
spørgsmål så - hvornår regner man 63 dage fra ?
Er det fra første eller sidste parring eller hvad ?

--
Hilsen Helle
Curiosity is the very basis of education and if you tell me that curiosity killed the cat, I say only the cat died nobly. - Arnold

Fra : marianne hellemose

Dato : 26-03-01 22:09

Hej Helle
jamen det bliver da spændende, jeg krydser fingre.
du tæller fra første dag dvs. parringsdagen, mine
uopdragne kræ har altid spændt min tålmodighed
til det yderste, de har ikke læst den bog med 63-65
dage så de har gået ml.66-68 dage.

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Helle Andersen

Dato : 26-03-01 22:10

"marianne hellemose" <skatkat@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:vaOv6.799$94.192670@news010.worldonline.dk...
> [...]
> uopdragne kræ har altid spændt min tålmodighed
> til det yderste, de har ikke læst den bog med 63-65

Hej Marianne og tak for svaret

Det er vist det mest almindelige at aby'er og
somalier går lidt over tiden, så jeg regner med, at
jeg er på den sikre side, hvis jeg tager ferie fra
dag 63 og en uge frem. Dag 63 bliver så forresten
en mandag, så for min skyld kan hun da godt føde
2 dage for tidligt

--
Hilsen Helle
Cats instinctively know the exact moment their owners will wake up. Then they wake them 10 minutes sooner.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-03-01 22:16

Hej Helle

Åh, hvor jeg håber at det lykkes denne gang!! - Glæder mig allerede til at
se de små Aby (Somali?)-fiduser

Jeg plejer at regne 63 dage fra første succesfulde parring (det kræver
selvfølgelig at hankatte-ejeren ved hvornår det var, sådan cirka) - eller
fra 2. dag hun var hos hankatten (der sker sjældent noget seriøst den første
dag, og selvom der gør så går der ca. 24 timer før første ægløsning)... Men
derudover er det ikke sjældent at kattene går 64 eller 65 dage, så det er
nogle seje ventedage, der går, før katten endelig "gider" føde. Faktisk er
det vist kun én gang sket på den dag, som jeg havde sat som 63-dagen - denne
gang havde jeg fx regnet mig frem til, at hun kunne føde fra om torsdagen,
og først lørdag aften/nat gik fødslen i gang... Det var Bast, som fødte
præcist - og det havde jeg ikke ventet (hun var gået over tiden et par gange
før), så jeg var på vej på arbejde - havde sko og overtøj og det hele på, da
jeg pludselig så vandet gå... Og så måtte jeg jo ringe og tage
"barselsorlov" (heldigvis har de humor på mit arbejde, og følger ret meget
med i hvordan det går med katte og killinger mv. - de kunne da også lige
vove på andet

Nå, men så kan du - og alle andre - jo lige få en update på vores
killinge-børn... De er nu 3 uger gamle og er begyndt at futte rundt i
kaninburet - de kravler selv ud af den kattehule, som Fine har valgt at de
skal bo i, og fiser rundt i buret med "antennerne" lige i vejret samtidig
med at de hyler op! Det synes Fine absolut ikke er sjovt, så hun og jeg
havde lige en kamp her i morges, idet hun - af uransaglige årsager - blev
ved med at slæbe den lille creme-farvede manse ud på gulvet... som om det
var lettere at holde øje med ham dér end i et kaninbur på 1,5 x 0,6 m.
Hrmpf! Nå, omsider blev killingerne trætte og lagde sig til rette i hulen
sammen med hende, og så var der pludselig ingen problemer.
De har lige nu den alder, hvor de er begyndt at blive rigtig nuttede - små
buttede killingemavser og de store forbløffede øjne, der kigger nysgerrigt -
og samtidig lidt betuttet - på en. De er slet ikke til at stå for

Mange hilsner
Camilla
www.burmese.dk

Helle Andersen <helle-andersen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99o9q2$cvi$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Helle Andersen

Dato : 26-03-01 22:44

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse news:99obfr$2i07$1@news.cybercity.dk...
> Hej Helle
>
> Åh, hvor jeg håber at det lykkes denne gang!! - Glæder mig allerede til at
> se de små Aby (Somali?)-fiduser

Oss' maj Jeg er allerede begyndt, at tage højde
for, hvad der ellers kan gå galt - de har deres egen
vilje, de kære små Men jeg håber, at det går
denne gang - jeg glæder mig enormt meget !
Der er chance for, at hun får somalier, for jeg er ret
sikker på, at hun bære langhår. Giza tror jeg
derimod ikke gør det.

> [...]
> med i hvordan det går med katte og killinger mv. - de kunne da også lige

Nu er Eika og jeg jo begge første gangs fødende,
så hun bliver mere overvåget end beboerne i
BigBrother-Huset, så jeg ikke går glip af noget
*GG*

> [...]
> skal bo i, og fiser rundt i buret med "antennerne" lige i vejret samtidig

De ligner lidt radiobiler, ikk' ?
Fordelen ved Eika's falske drægtighed, er at jeg
nu har en fornemmelse af, hvor hun vil have sine
killinger. En nat havde hun slået lejr med hele sit
"kuld" midt på min dyne Jeg flyttede mig
naturligvis, så "den stolte mor" kunne få sin vilje,
og næste morgen lå hun stadig og så salig ud,
med babserne strittende lige i vejret *G*

> [...]
> ved med at slæbe den lille creme-farvede manse ud på gulvet... som om det
> var lettere at holde øje med ham dér end i et kaninbur på 1,5 x 0,6 m.

Det kaldes katte-logik, Camilla

> [...]
> buttede killingemavser og de store forbløffede øjne, der kigger nysgerrigt -
> og samtidig lidt betuttet - på en. De er slet ikke til at stå for

Når de når 4-ugers alderen og lige er begyndt at
spise selv og har mad over det hele og vælter hver
gang de skal klø sig, er de bare det dejligste

--
Hilsen Helle
Anything on the ground is a cat toy. Anything not

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-03-01 23:37

Helle Andersen <helle-andersen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99od5s$om0$1@news.inet.tele.dk...
> Oss' maj Jeg er allerede begyndt, at tage højde
> for, hvad der ellers kan gå galt - de har deres egen
> vilje, de kære små Men jeg håber, at det går
> denne gang - jeg glæder mig enormt meget !

Kender det godt... Første gang vi skulle have killinger havde jeg stort set
memoreret fødsels-afsnittet i Politikens Kattebog - og det er såmænd stadig
den jeg tyer til hvis der er noget jeg er i tvivl om - som fx her ved vores
sidste fødsel, hvor jeg ventede i laaang tid efter at have set den første
tegn på at fødslen var i gang.
Men der står nu ikke noget om hunkattenes sjove reaktioner på
graviditeten... Vores brune hunkat, Jackie, som ventes at føde ca. 10.
april, sidder fx lige nu og glor helt vildt overrasket på sin lille bule på
siden (jeg gætter på, at en af killingerne rykkede på sig...) - jeg er ret
spændt på hvordan hun bliver som mor, hun kan tilsyneladende ikke ret godt
lide de andre kattes killinger. Sidste gang satte hun sig op i kaninburet og
bare hvæsede ad dem *fjols* - istedet for bare at hoppe ud og lade være i
fred - og hun småhysser også lidt på vores nuværende killinger nu hvor de er
begyndt at komme omkring. Til gengæld adopterede hun fuldstændig Loppen (da
hun ellers var færdig med at hvæse og knurre ad hende) og lå og kaldte på
hende om aftenen så hun kunne få en lille tår. Hmmm, vi får se

> Der er chance for, at hun får somalier, for jeg er ret
> sikker på, at hun bære langhår. Giza tror jeg
> derimod ikke gør det.

Spændende!

> [...]
> naturligvis, så "den stolte mor" kunne få sin vilje,
> og næste morgen lå hun stadig og så salig ud,
> med babserne strittende lige i vejret *G*

Ha, keep dreaming Det holder kun lige til mormissen beslutter sig for
at finde et bedre sted... Desværre synes de fleste af vores sociale katte,
at sengen er alletiders sted for 2-3 uger gamle killinger at ligge -
unødvendigt at sige, at jeg ikke er enig, ikk´? Vores får lov til at være i
sengen når de selv kan komme i soveværelset og op i sengen, så er de som
regel ca. 8 uger gamle, og så store, at man ikke umiddelbart kommer til at
lægge sig oven på dem (det er ihvertfald aldrig sket her, men vi er jo også
trænede i at sove med kat
Derudover har flere af vores andre katte - og ikke kun hunkattene! - den
"sjove" mani med at stjæle en killing og stikke af med den! - hvad det helt
præcist er de vil med den, har jeg aldrig fundet ud af, for så langt lader
jeg dem ikke komme. Om de også gør det når vi ikke er hjemme, ved jeg heller
ikke, ihvertfald har killingerne indtil videre befundet sig det sted, hvor
jeg forlod dem, når jeg kommer hjem igen... Dog undtaget når mormissen altså
synes, at hun har fundet et bedre sted, og har flyttet dem alle.

> Det kaldes katte-logik, Camilla

Ja, jeg ved det Men derfor er det stadig "irriterende" - katte er jo
nogle særegne væsener ind i mellem, og det må vi jo finde os i...

> Når de når 4-ugers alderen og lige er begyndt at
> spise selv og har mad over det hele og vælter hver
> gang de skal klø sig, er de bare det dejligste

Spiser selv gør de ikke endnu, men de er begyndt at forsøge sig med
kattevask, kløning og små-slåskampe De vasker også vores fingre når vi
nusser med dem, hvilket er langt hyggeligere end de der små forsigtige hvæs
killingerne ellers kan præstere når de bliver præsenteret for os - selvom
det nu også lyder sødt... Vi har allerede vænnet dem til at blinke til os,
så nogle gange sidder vi bare og blinker løs til killingerne (folk ville
tro vi var sindssyge - to voksne mennesker der ligger på knæ foran et stort
kaninbur og blinker overdrevent med øjnene - underlig ny kult...).

Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-03-01 00:08

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse news:99og7u$2oho$1@news.cybercity.dk...
> [...]

> sidste fødsel, hvor jeg ventede i laaang tid efter at have set den første

Yep, den er jeg også på Jeg har dog ikke den
nyeste udgave, men kun den forrige. Overvejer
dog, at investere i den nyeste, da jeg i næste uge
kan få den med 33 % rabat.

> [...]
> april, sidder fx lige nu og glor helt vildt overrasket på sin lille bule på
> siden (jeg gætter på, at en af killingerne rykkede på sig...) -

*GG* Det er den slags oplevelser, jeg glæder mig
helt vildt til. Jeg elsker de dér ansigtsudtryk, de
kan stille op med, når noget overrasker dem.

> [...]
> hun ellers var færdig med at hvæse og knurre ad hende) og lå og kaldte på
> hende om aftenen så hun kunne få en lille tår. Hmmm, vi får se

Jeg er ret sikker på, at Eika bliver en god mor.
Giza er jeg lidt mere spændt på.... Jeg er også
spændt på de andre kattes reaktioner. Jeg
forestiller mig, at Tia vil gøre alt, hvad der står i
hendes magt, for at overtage killingerne. Så må vi
jo se, hvad Eika siger til det...... Chabél, tror jeg
bliver alletiders legeonkel. Camillo stoler jeg ikke
rigtig på, så ham vil jeg holde øje med - han kan jo
være noget humørsvingende.

> Ha, keep dreaming Det holder kun lige til mormissen beslutter sig for
> at finde et bedre sted...

Det har jeg skam allerede erfaret. Hun "fødte"
under min sofa, og kostede jævnligt sin "killing"
Giza ind i ildernes hule, som kattene ellers aldrig
benytter. Men de kunne altså ligge derinde i
timevis og lege far, mor og børn

>Desværre synes de fleste af vores sociale katte,
> at sengen er alletiders sted for 2-3 uger gamle killinger at ligge -
> unødvendigt at sige, at jeg ikke er enig, ikk´?

Jo

> [...]
> lægge sig oven på dem (det er ihvertfald aldrig sket her, men vi er jo også

Jeg har nu heller ikke planer om, at hun skal have
lov til at okkupere min seng med killingerne, skulle
jeg hilse og sige - men det kan da være, at hun er
af en anden mening

> [...]
> jeg forlod dem, når jeg kommer hjem igen... Dog undtaget når mormissen altså
> synes, at hun har fundet et bedre sted, og har flyttet dem alle.

Det tror jeg faktisk sagtens, at Chabél kunne finde
på. Han har i hvert fald brugt oceaner af tid på, at
luffe rundt med ilderhvalpe i munden, og jeg kan
ikke forestille sig, at det bliver meget bedre af, at
det er killinger. Han har dog aldrig skadet nogen af
hvalpene - han skal bare slæbe rundt på dem. Til
gengæld har de også fået en helt sindsyg
moderbinding til ham

> Ja, jeg ved det Men derfor er det stadig "irriterende" - katte er jo
> nogle særegne væsener ind i mellem, og det må vi jo finde os i...

Ja, da Jeg synes bare, det er så dejligt at høre
om andres "problemer" med de små sære
væsner.

> [...]
> killingerne ellers kan præstere når de bliver præsenteret for os - selvom

Hvor lyder det hyggeligt Snakkede du ikke om,
at du snart ville arrangere katte-træf ? *GG*

*LOL*

--
Hilsen Helle
Cats seem to go on the principle that it never does