Skærme
Fijala 3554
Hvad skal jeg vælge, og hvad får jeg for p~
Fra : Martin Heller

Dato : 19-05-03 01:12

Jeg ville gerne udskifte min gamle 17" (Hyundai) HN-7448M skærm
med noget nyere, bedre og større. Jeg sidder pga mit studie ved
skærmen i mange timer om dagen, så jeg vil gerne have noget
ordentligt. Mit grafikkort er et matrox g550 og jeg kører
mandrake 9.1.

Jeg spiller ikke, men bruger udelukkende computeren til
tekstbehandling, programmering, internet osv.

Jeg har kigget på forskellige Samsungskærme fordi jeg har hørt
godt om kvaliteten af Samsungs produkter. Særligt har jeg set på
171P og 172T. De har begge fået god omtale de steder jeg har
kigget. Hvad er egentligt forskellen på dem? 171P kan drejes og
172T har højtalere, men er der forskel på billedkvaliteten? Jeg
synes ikke det er nemt at finde ud af, hvad specs egentligt er
for skærmene. Det synes at variere meget alt efter hvor man
kigger.

I samme prisklasse som ovenstående 17" fladskærme ligger også
SyncMaster 1200NF (22") og for 500,- mindre SyncMaster 1100DF
(21"). Disse skærme synes at være topmodeller i det prisleje
hvis jeg ikke vælger en fladskærm.

Hvad er det bedste køb? Jeg får jo en langt større skærm med gode
specs for de samme penge hvis jeg køber en "alm" skærm frem for
en fladskærm. Er det bare 45 cm bordplads jeg betaler for eller
er der andre fordele ved fladskærmen?

Der er DVI udgang på mit skærmkort. Det benyttes kun af
fladskærmene. Kan man ikke få CRT skærme, som benytter DVI?

Jeg har hørt at der er en ny generation af Samsung fladskærme på
vej. Er der noget om det? Og kan det i givet fald betale sig at
vente med at købe indtil de kommer på markedet?