Holder det her?
Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 19-05-03 21:42

Jeg har tænkt mig at opgradere mit system med følgende:

2.4 GHz Pentium 4 , 533MHz FSB
Soltek SL-85MR3-R ATX
Corsair Value 512MB (CAS2.5) (PC2700 DDR)

Jeg skal have et system der er meget stabilt og kan håndtere store regne
opgaver. Må desuden gerne være anvendeligt til lidt 3D spil og andet
underholdning.

Nogen indvendinger mod MBO eller RAM (regner ikke med at der imod CPU;)
Hvorfor er de Cosair RAM så billige? Syntes altid cosair RAM har kostet en
formue!

Kan det desuden køre med en standard 300W PSU (som standard i Aopen HQ08) ??

Mvh.

--
Morten

Fra : Mogens

Dato : 19-05-03 23:14

On Mon, 19 May 2003 22:42:26 +0200, "Morten M. Jørgensen"
<grinder213@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>underholdning.
>
>Nogen indvendinger mod MBO eller RAM (regner ikke med at der imod CPU;)

Hvad med den nye Pentium 4 som kører 800 FSB ?
Prisen er næsten den samme og du får mere regnekraft
for dine penge.
Og så måske et af Soltek SL-86 bundkortene. De koster
100-200 kr mere.
Det ville ihvertfald være mit første valg til en ny PC.

mvh Mogens

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 20-05-03 05:38

> [...]
> 100-200 kr mere.
> Det ville ihvertfald være mit første valg til en ny PC.

Ville man vinde meget ved skridtet fra 533 til 800 Mhz FSB? Det koster
trosalt 200 kr mere både ved MBO og CPU og da det er lånte penge at skidetet
skal købes får har det alligevel list at sige.

Mvh.

--
Morten

Fra : Mogens

Dato : 20-05-03 06:09

On Tue, 20 May 2003 06:37:41 +0200, "Morten M. Jørgensen"
<grinder213@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Ville man vinde meget ved skridtet fra 533 til 800 Mhz FSB?

Det er jeg da ret sikker på at det gør. Hvor meget hurtigere den er
skal jeg ikke kunne sige da sådan en maskine stadig er på
tegnebrædtet her hos mig. Som jeg skrev i går, så er det hvad
jeg ville vælge hvis jeg skulle opgradere idag. Giv mig en måned
eller 2, så ved jeg mere.

De nye 800 MHz board understøtter jo Hyperthreading, så du
får det dobbelte ud af din RAM ( groft sagt ) og 266 MHz mere
imellem CPU og RAM må da give en del. ( så vidt jeg da har
forstået det ).

>Det koster trosalt 200 kr mere både ved MBO og CPU og da det
>er lånte penge at skidetet skal købes får har det alligevel list at sige.

Men hvor meget er 200 kr ud af det samlede beløb ? Nogen få % ?
Og 200 kr kan man vel altid finde et eller andet sted. Det lille
problem skulle jeg da ihvertfald nok finde en løsning på og jeg
er kun en fattig studerende. Havregryn og fedtemadder i en lille
uge, så er den klaret. hæ hæ

mvh Mogens

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 20-05-03 15:56

> De nye 800 MHz board understøtter jo Hyperthreading, så du
> får det dobbelte ud af din RAM ( groft sagt ) og 266 MHz mere
> imellem CPU og RAM må da give en del. ( så vidt jeg da har
> forstået det ).

Ok det lyder jo ikke dårligt! Men hvad så med RAM "almindelige" PC2700 kan
vel ikke følge med ved sådanne hastigheder eller hvordan? Hvilke RAM havde
du i tankerne?

> [...]
> problem skulle jeg da ihvertfald nok finde en løsning på og jeg
> er kun en fattig studerende. Havregryn og fedtemadder i en lille

Ja det er selvfølgeloig rigtigt....hader bare at låne penge ;)

--
Morten

Fra : Mogens Veng

Dato : 20-05-03 16:04

On Tue, 20 May 2003 16:55:48 +0200, "Morten M. Jørgensen"
> [...]

>vel ikke følge med ved sådanne hastigheder eller hvordan? Hvilke RAM havde

Rammen kører såmænd ikke så meget hurtigere.
De Soltek bundkort jeg har kik på skal have
PC3200 RAM, men igen er prisforskellen jo til at
overse.
Du kan godt bruge PC2700 RAM til samme kort,
men så bliver FSB'en kun på 533 MHz og ikke
de 800. Hvis du allerede har en stang PC2700
kunne du jo starte med den og så senere hen
skifte den ud med PC3200 som en nem og hurtig
måde at opgradere på. Det kræver jo så bare at
du køber en P4 som kan køre 800 MHz FSB.
Den kan jo sagtens køre mindre end det.

mvh Mogens

Fra : Kristian Jakobsen

Dato : 19-05-03 23:22

"Morten M. Jørgensen" <grinder213@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal have et system der er meget stabilt og kan håndtere store regne
> opgaver. Må desuden gerne være anvendeligt til lidt 3D spil og andet

Med det rigtige grafikkort vil den blive meget anvendelig til begge dele...

> Nogen indvendinger mod MBO eller RAM (regner ikke med at der imod CPU;)
> Hvorfor er de Cosair RAM så billige? Syntes altid cosair RAM har kostet en
> formue!

Ingen indvendinger, men ASUS laver nogle P4 mobo's, som folk er meget
begejstrede for herinde... (har ikke selv haft en P4, bortset fra min
b(l)ærbare)

> Kan det desuden køre med en standard 300W PSU (som standard i Aopen HQ08)
??

I mit Aopen HQ08 har PSU'en ikke P4 stik, men mit Soltek MB, som er et
athlon XP
mobo, kører (næsten) fint uden P4 stik.

> Mvh.
>
> --
> Morten

/Kristian

--
Kristian Jakobsen
2800 Lyngby

Ved svar pr. email fjern .NOSPAM

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 19-05-03 23:39

Kristian Jakobsen wrote:

> I mit Aopen HQ08 har PSU'en ikke P4 stik,

Så må det været et af de allerførste. Jeg har haft 3 stk. og alle havde
P4 stik, længe inden der fandtes en P4. (bla. Intel brugte stikket på
deres P2 serverboards)

--
Morten Dybdal

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 20-05-03 05:20

> I mit Aopen HQ08 har PSU'en ikke P4 stik, men mit >Soltek MB, som er et
> athlon XP
> mobo, kører (næsten) fint uden P4 stik.

Nu følger jeg ikke så meget med.......hvad pokker er et p4 stik? Specielt
stik til pentium MBO....eller hvordan?

Fra : Kristian Jakobsen

Dato : 20-05-03 15:57

> Nu følger jeg ikke så meget med.......hvad pokker er et p4 stik? Specielt
> stik til pentium MBO....eller hvordan?

Jep der er lige hvad det er!

Det ligner et ATX strøm stik, bare hvor der kun er 4 ledere

sådan cirka sådan her:
___
|o|o|
|o|o|

håber du kan se, hvad jeg mener, kunne ikke lige finde et
billede af et P4 stik på Google

/Kristian

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 20-05-03 21:34

> Det ligner et ATX strøm stik, bare hvor der kun er 4

Jeg skal altså have en ny PSU.....eller kan den gamle modificeres?.....burde
jo ikke være det store at sætte et nyt stik på!

--
Morten

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-05-03 23:48

Morten M. Jørgensen wrote:

> Jeg skal altså have en ny PSU.....

Hvis du skal have en P4 er det nok en god idé.

> eller kan den gamle modificeres?.....burde
> jo ikke være det store at sætte et nyt stik på

Øhm.. det "gamle" ATX-stik skal stadig bruges, det med de 4 ledere er
et ekstra stik som forsyner spændingsregulatoren med +12V mere "direkte".

Om det også forsyner med +3,3V er jeg lidt i tvivl om efter at have set
den her side:

http://www.hardwarebook.net/connector/power/atx12v.html

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 22-05-03 22:54

> Jeg har tænkt mig at opgradere mit system med følgende:
>
> 2.4 GHz Pentium 4 , 533MHz FSB
Jeg skulle da nok mene at det var umagen værd at gå op på FSB 800.
Så må du bruge en dag på at samle flasker.

> Soltek SL-85MR3-R ATX
Må jeg anbefale Soltek SL-86MP-L eller SL-86SPE-L.
De er billigere end det du nævner, og så understøtter det FSB 533 og FSB
800.
Det kunne jo være at du bestemte dig om mht. CPU.

Endvidere understøtter de Dual channel PC3200 RAM, og det er noget dine
regneopgaver bliver glade for.

De har godt nok ikke Raid, men de har S-ATA

> Corsair Value 512MB (CAS2.5) (PC2700 DDR)
Som følge af nyt bundkort, skal du jo vælge 2 x 256 MB PC3200

> Jeg skal have et system der er meget stabilt og kan håndtere store regne
> opgaver.
Hvis du allerede laver den slags "store beregninger" har du så undersøgt om
ikke ekstra RAM hjælper uforholdsmæssigt meget i forhold til pris?

Jeg har gennem mit arbejde jævnligt arbejdet med store datamængder i Access
eller Excel. (regneark på over 30.000 linier og Databaser med 100.000+
linier). Og det er helt tydeligt at i det øjeblik der ikke er mere RAM, så
falder hastigheden til sneglefart uanset processor, vi snakker faktor 20
her!
Så prøv at undersøge om 512 MB er nok.

> Må desuden gerne være anvendeligt til lidt 3D spil og andet
> underholdning.

Uanset hvad du vælger vil det være anvendeligt.

Rune