Problemer med pelsen
Fra : Allan Hansen

Dato : 26-03-01 21:33

Jeg har fået en norsk skov kat med en lang og filtret pels men dens pels er
meget infiltret og sider nærmest i klumper over hele kroppen. Det er helt
umuligt at børste eller kæmme dens pels.
Hvad kan der gøres ved det???

Den nye katte ejer

Allan Hansen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-03-01 21:51

Hej Allan

For det første er du nødt til at få fjernet pelsknuderne - det gør/kan gøre
frygtelig ondt på katten når den bevæger sig (tænk bare på hvis nogen holder
fast i dit hår samtidig med at du bevæger hovedet...). Filteret sætter sig
gerne de steder, hvor det er meget generende - i "armhuler" og lignende
steder.
Du kan forsøge at klippe knuderne af med en saks - gerne en børnesaks eller
en anden stump saks - og pas på ikke at klippe i katten! Hvis du ikke selv
kan ordne det, må du lade dyrlægen hjælpe. Nogen gange er det så
sammenfiltret og gør så ondt, at man er nødt til at lægge katten i narkose
for at få fjernet det hele...

Når du har fået fjernet al filteret - enten selv eller ved dyrlægens hjælp -
så er det vigtigt, at du holder pelsen filterfri. Norske Skovkatte plejer
vist godt selv at kunne, men de kan jo være udstyret med så meget underuld
(de fine bløde hår), at den ikke selv kan håndtere det... Det gør du ved at
børste/rede den jævnligt - det er nok ikke nødvendigt at gøre det hver dag,
men måske et par gange om ugen.

Håber I får bugt med filteret - så missen bliver glad igen!

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere - www.burmese.dk

Allan Hansen <migigen@hansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99o90n$9fr$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-03-01 22:41

Hej Allan

Er det så slemt som du beskriver, synes jeg du skal lade dyrlægen ordne det.
Jeg har selv haft samme problem med en skovkat, der var bange for
pelsplejen, så jeg gjorde så lidt som muligt, derfor måtte jeg 1 gang årligt
lade dyrlægen ordne det.

Hvis du selv forsøger kan du være så uheldig at det gør ondt på missen, og
så kan den blive bange, og du kan få problemer resten af kattens liv.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats