Geninstallering af BIOS
Fra : AG

Dato : 19-05-03 11:37

Hej NG

Er der nogen der ved hvordan man geninstallerer en BIOS, hvis man har
overskrevet den? Jeg kan nemlig slet ikke starte min PC op. Den giver ikke
engang et "bip" fra sig når den booter.

Skal der en ny chip til, eller kan man gøre noget andet?

Jeg har et Soltek SL-75FRN2-L

Mvh AG.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-05-03 11:43

In article <3ec8b35c$0$5145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, AG wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man geninstallerer en BIOS, hvis man har
> overskrevet den? Jeg kan nemlig slet ikke starte min PC op. Den giver ikke
> engang et "bip" fra sig når den booter.

Hvis du efter flash ikke kan starte op har du sandsynligvis
flashet en forkert bios ned.

> Skal der en ny chip til, eller kan man gøre noget andet?

Du kan _måske_ redde den hvis maskinen under opstart
søger på diskettedrevet. Mange bios'er har en bootblock
som er beregnet på fejlflashes. Denne bootblock er dog
så lille, at der kun lige er plads til en smule kode.
Ingen PCI support, så du skal have et ISA gfx kort i,
osv, osv.

ELlers er det en ny chip. Nils Emil P. Larsen i Rødovre (ne@it.dk) kan
hjælpe dig.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : AG

Dato : 19-05-03 13:36

> [...]
> så lille, at der kun lige er plads til en smule kode.
> Ingen PCI support, så du skal have et ISA gfx kort i,

Hmm.... den søger ikke på FDD... ævs!

Det kan være jeg kontakter ham gutten du kender - og tak for det

Fra : GateKeeper

Dato : 19-05-03 12:05

Prøv evt. at tage batteriet fra mobo, start op uden batteri, luk ned igen,
sæt batteriet i, og kan du være heldig det virker. Har prøvet det et par
gange, og har virket fint her

- GateKeeper -

Fra : AG

Dato : 19-05-03 13:35

"GateKeeper" <plu2@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sæt batteriet i, og kan du være heldig det virker. Har prøvet det et par

Oho... den har jeg ikke hørt om før - det vil jeg prøve... Tak!

Fra : GateKeeper

Dato : 19-05-03 14:17

Ok, giv lyd fra dig... om det virker eller ej

Fra : AG

Dato : 19-05-03 22:53

> [...]
> sæt batteriet i, og kan du være heldig det virker. Har prøvet det et par

Hmmm.... prøvede også det trick inden jeg sendte det retur.... duede heller
ikke .. ævævævævævæv

Fra : JK

Dato : 19-05-03 14:50

On Mon, 19 May 2003 12:37:17 +0200, "AG" <geitner_fjernes_@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>engang et "bip" fra sig når den booter.
>
>Skal der en ny chip til, eller kan man gøre noget andet?

Hej

Jeg tror ikke at du kan få den bios chip op af soklen, og ejheller at
Nils Emil har en sokkel af den type.

Kan du ikke foretage retursending til leverandøren ?

For en anden gangs skyld:

For soltek frn2-l _skal_ man bruge de switches der står i
vejledningen, og man skal desuden også bruge den awdflash, der er i
zip-pakken, - ellers får man et dødt bundkort.

Sådan: Type Awdflash *.bin /sn/py/cc

mvh

John

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-05-03 15:09

In article <61ohcvcdevmv6msvldhgin6dbtvn84pda7@4ax.com>, JK wrote:

> Jeg tror ikke at du kan få den bios chip op af soklen, og ejheller at
> Nils Emil har en sokkel af den type.

Du mener sådan en plcc type? Det mener jeg at han har. Har vist købt
værktøj specielt til dette. Men under alle omstændigheder, så skriv
til ham. Hans politik plejer at være: Kan jeg ikke hjælpe koster det
intet.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : AG

Dato : 19-05-03 22:52

> [...]
> vejledningen, og man skal desuden også bruge den awdflash, der er i
> zip-pakken, - ellers får man et dødt bundkort.

Hmmm... jeg har nu sendt skidtet retur - så må de sgu kikke på det.... jeg
er ved at være derude, hvor jeg ikke længere tør pille ved det.... hvad
betyder de switches egentlig?

Mvh. AG

Fra : JK

Dato : 19-05-03 21:23

wrote:

> [...]
>engang et "bip" fra sig når den booter.
>
>Skal der en ny chip til, eller kan man gøre noget andet?

Har du prøvet dette:

Tryk på Insert inden du tænder for PC. Hold Insert inde, medens du
tænder, og hold den inde indtil boot-billede starter på skærmen.

Trick'et står i manualen under Clear Cmos.

mvh

John

Fra : AG

Dato : 19-05-03 22:50

> [...]
> tænder, og hold den inde indtil boot-billede starter på skærmen.
>
> Trick'et står i manualen under Clear Cmos.

Ja, det virkede desværre ikke....

Fra : KeNzO

Dato : 20-05-03 01:35

Hvorfor ville du egentlig opdateret din bios ?
Har et magen til SL-75FRN2-L og den kører klippe stabil med den bios som var
da jeg fik den og agter ikke at opdatere.

Efter jeg har læst dine andre indlæg er jeg bange for at du råder med noget
som du ikke selv aner hvad du gør.

Fra : JK

Dato : 20-05-03 07:47

On Tue, 20 May 2003 02:35:08 +0200, "KeNzO" <kenzo21@sol.dk> wrote:

>Hvorfor ville du egentlig opdateret din bios ?
>Har et magen til SL-75FRN2-L og den kører klippe stabil med den bios som var
>da jeg fik den og agter ikke at opdatere.

Ja, den sidste nye bios bios er faktisk dårlig til at overclocke ram
med. Jeg bruger næstsidste bios på FRN2-L og kører 200 MHz på ram
synkront med noget pc2700 twinmos ram. Det kan man ikke med den sidste
bios, - og det virker fint !

Hvad switchene betyder, - det ved jeg ikke. Men jeg har heller ikke
flashed bios. Hvis de kommer med en bios, der kan få S3 suspend to ram
op at køre, og ikke de-rangerer underspecificeret ram, så kunne det
være.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 20-05-03 07:49
Fra : AG

Dato : 20-05-03 07:53

"KeNzO" <kenzo21@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> da jeg fik den og agter ikke at opdatere.
>
> Efter jeg har læst dine andre indlæg er jeg bange for at du råder med

"bakspejlsklog" kan man sgu altid være.... men i øvrigt har du ret. Jeg
skulle nok aldrig have rodet mig ud i det. Problemer er jo bare, at nyt
hardware er _spændende_ .....