DualDDR RAM på et Nforce2 bundkort ?
Fra : Mogens

Dato : 19-05-03 10:09

Hej

Skal man køre med 2 stænger DDR RAM på et Nforce2 board ?
F.eks. et Soltek SL-75FRN2-L
eller kan man nøjes med en stang RAM ?

Hvis man skal køre med 2 stænger, skal de så være 100% ens ?

mvh Mogens

Fra : JK

Dato : 19-05-03 10:24

On Mon, 19 May 2003 11:08:32 +0200, Mogens <moveng@nospam.here> wrote:

> [...]
>F.eks. et Soltek SL-75FRN2-L
>eller kan man nøjes med en stang RAM ?
>
>Hvis man skal køre med 2 stænger, skal de så være 100% ens ?

Ja, man bør købe 2, for at udnytte dual-ram.

Man plejer at have dem ens (ved ikke om de lige skal).

http://www.digit-life.com/articles2/nforce2-1vs2channels/index.html

Jeg har samme bundkort. Kan anbefale twinmos fra
www.databutikken.com/dk/

En anden ting er at sidste nye bios D1.2L er en bagdel m.h.t. at køre
ram ved høj fsb. Den tidligere er bedst.

Hvis du flasher bundkortet med en ny/anden bios skal du vide, at det
er risikabelt, med mindre du bruger nøjagtigt de switches, der står i
vejledningen, samt den awdflash version der er i zip-pakken. Ellers
får du et dødt bundkort.

mvh

John

Fra : Mogens

Dato : 19-05-03 10:39

On Mon, 19 May 2003 11:24:16 +0200, JK <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Ja, man bør købe 2, for at udnytte dual-ram.

Ja, jeg ved godt at der skal 2 til for at udnytte dual-ram
funktionen. Jeg mente mere om man overhovedet kunne
køre med kun 1 stang RAM og så senere hen købe en til.
Mit budget er nemlig ret stramt.
Det fremgår ikke af den artikel du refererer til om det
kan lade sig gøre.

mvh Mogens

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 19-05-03 10:48

"Mogens" <moveng@nospam.here> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mit budget er nemlig ret stramt.
> Det fremgår ikke af den artikel du refererer til om det

Du kan sagtens køre med 1 stang (single channel) indtil du får råd til
nummer 2.

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Mogens

Dato : 19-05-03 11:21

On Mon, 19 May 2003 11:48:23 +0200, "Anders Lorentzen" <al@it.dk>
wrote:

>Du kan sagtens køre med 1 stang (single channel) indtil du får råd til
>nummer 2.

Tusind tak, det var lige den oplysning jeg ønskede mig.

mvh Mogens

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-05-03 16:34

> [...]
> Mit budget er nemlig ret stramt.
> Det fremgår ikke af den artikel du refererer til om det

Jeg har ikke lige nogen kilde på det her, men mener at det er begrænset hvor
meget man vinder ved dual channel.
Jeg læste det i en test et sted.

Men det er naturligvis altid en fordel at køre så hurtigt som muligt, så
selv om gevinsten måske er lille så bør man nok gå efter den.

Fra : ct

Dato : 21-05-03 00:00

> Jeg har ikke lige nogen kilde på det her, men mener at det er begrænset
hvor
> meget man vinder ved dual channel.
> Jeg læste det i en test et sted.

Jeg bruger det, og mærkede et fint løft i hastigheden da jeg satte nr. 2
blok i - mere end jeg havde forventet.

claus

Fra : Martin Johansson

Dato : 21-05-03 20:29

"ct" <no@way.se> skrev i en meddelelse

> hvor
>
> Jeg bruger det, og mærkede et fint løft i hastigheden da jeg satte nr. 2
> blok i - mere end jeg havde forventet.

Lige nu sidder jeg og er i tvivl om jeg nu også satte stængerne rigtigt
Gidder bare ikke lige at åbne kabinettet for at se efter.

Samme test konkluderede for øvrigt at intel chipset udnytter dualchannel en
del bedre end nForce2.
Ikke at jeg overhovedet vil overveje en PIV.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 22-05-03 22:57

> Jeg bruger det, og mærkede et fint løft i hastigheden da jeg satte nr. 2
> blok i - mere end jeg havde forventet.

Og det var ikke kun på grund af den større RAM _mængde_ ?

Rune