MS Windows
briani 27239
Deling af mappe på netværk
Fra : Nederbasse

Dato : 18-05-03 13:36

Hejsa NG
Hvis jeg vil dele en mappe på min XP Pro pc med 2 stk win 98 SE pc'er i mit
lokal netværk, og ikke vil have et password på mappen når man vil tilgå
denne fra en win 98 pc, hvordan gør man så ?

Lars

Fra : Michael U. Hove

Dato : 18-05-03 15:03

Nederbasse wrote:

> [...]
> lokal netværk, og ikke vil have et password på mappen når man vil tilgå
> denne fra en win 98 pc, hvordan gør man så ?

Installerer MS klienten + fil og printdeling på alle maskiner, opretter
en bruger på XP, gi'r ham fulde rettigheder til den pågældende mappe,
laver et net-share (deling) på denne mappe, og logger så derefter på
win98 pc'erne med denne bruger-id + pass. XP/W2K vil altid have
autencitering ved netadgang til delte ressourcer, derfor er en central
bruger med de nødvendige rettigheder essentielt i workgroup-netværk med
XP/W2K.

Mvh.

michael

--
"UNIX is user-friendly ... it's just very selective about who its
friends are!!"

Fra : Nederbasse

Dato : 18-05-03 15:18

"Michael U. Hove" <pots_72@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> michael
>
> --
> "UNIX is user-friendly ... it's just very selective about who its

D.V.S at en bruger der ikke har adgang til Xp maskinen (en account) heller
ikke kan få adgang til den delte mappe ?

Lars

Fra : Michael U. Hove

Dato : 18-05-03 15:53

Nederbasse wrote:

[klip]

> D.V.S at en bruger der ikke har adgang til Xp maskinen (en account) heller
> ikke kan få adgang til den delte mappe ?

Der er 2 muligheder for deling af ressourcer i XP:

1:   "Simple File Sharing":

2:   "ACL"-baseret(Access Control List).

Hvilken du vælger kommer meget an på, hvor meget du lægger vægt på
sikkerheden i dit netværk. Se nedenstående links for yderligere
forklaring og step-by-step instrukser:

http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp_filesharing/

http://network.fament.com/helmig/j_helmig/Contact.htm

/mvh.

Michael

Fra : jens

Dato : 18-05-03 19:31

> Nederbasse wrote:
>
> [klip]

heller

Nej det vil det ikke sige.

Hvis gæste kontoen er deaktiveret og der er valgt simpel fildeling kan man
ikke komme ind.

Men hvis det er avanceret fildeling, gæste kontoen er deaktiveret og man
kender et gyldigt login og pass fra maskinen kan man komme ind.

Mvh Jens

Fra : Nederbasse

Dato : 18-05-03 19:58

> [...]
>
> Men hvis det er avanceret fildeling, gæste kontoen er deaktiveret og man
> kender et gyldigt login og pass fra maskinen kan man komme ind.

Og nu til det helt mærklige, pc1 er en bærbar hvor brugeren har et login på
XP maskinen, brugeren kan logge på den delte mappe med sit password fra XP
maskinen.
På pc 2 hart brugeren ingen konto på XP maskinen men der bliver der ikke
spurgt om password når man vil åbne den delte mappe
Jeg fatter ingenting

Lars

Fra : jens

Dato : 18-05-03 20:22

"Nederbasse" <lane@NOHAMjubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> På pc 2 hart brugeren ingen konto på XP maskinen men der bliver der ikke
> spurgt om password når man vil åbne den delte mappe

Fordi der er blevet spurgt om navn og pass, gvorefter der er sagt "ja" til
at gemme den login og pass lokalt i passwordlisten.

Mvh Jens

Fra : Nederbasse

Dato : 18-05-03 21:39

SNIP

> [...]
> >
> Fordi der er blevet spurgt om navn og pass, gvorefter der er sagt "ja" til
> at gemme den login og pass lokalt i passwordlisten.

Der er aldrig blevet spurgt om login eller pass på pc 2, hele problemet
startede da konens bærbare (pc 1) blev sat til netværket.
Desuden er det ikke muligt at gemme pass og login på den bærbare.

Lars

Fra : jens

Dato : 18-05-03 21:47

> [...]
> startede da konens bærbare (pc 1) blev sat til netværket.
> Desuden er det ikke muligt at gemme pass og login på den bærbare.

???

Hvad mener du lige med det ?
Hvis du besøger en hjemmeside eller en mappe på en anden pc vil du blive
spurgt om login, derefter om xp/w98 eller w2k skal huske den login/pass til
næste gang du besøger samme side.

Det er det der er sagt ok til engang.
Listen med gemte loginog pass ligger i explorer egenskaber hvor den kan
restettes

nvh Jens