Laurits Christensen
Fra : Preben Poulsgaard

Dato : 18-05-03 12:14

Hej
Jeg mangler en del oplysninger op Laurits Christensen F.27-1-1848 i Stabu S.
Ulfborg H.
Alle oplysninger om ham er kærkomne
mvh. Preben Poulsgaard

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-05-03 16:35

"Preben Poulsgaard" <Futtog@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg mangler en del oplysninger op Laurits Christensen F.27-1-1848 i Stabu
S.
> Ulfborg H.

Prøv med kirkebogen ))

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-05-03 16:39

> [...]
> Hej
> Jeg mangler en del oplysninger op Laurits Christensen F.27-1-1848 i Stabu

Du mener vel Staby sogn, Ulfborg Herred?

MVh.Bodil.

Fra : Preben Poulsgaard

Dato : 18-05-03 17:09

Hej
Jeg har prøvet kirkebogen, family search samt folketællinger onlain og kan
ikke finde ham det eneste jeg har fundet er hans fødsel samt forældre
mvh. Preben Poulsgaard

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ec7a8fa$0$5138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-05-03 20:01

> Hej
> Jeg har prøvet kirkebogen, family search samt folketællinger onlain og kan
> ikke finde ham det eneste jeg har fundet er hans fødsel samt forældre
> mvh. Preben Poulsgaard

Det skal du ikke være ked af, ifølge kirkebogen er min oldemor
slet ikke født! Jeg var nødt til at insistere på at se hovedbogen på
Landsarkivet, der stod hun godt nok optegnet, men ikke i kopibogen.

Men hvor i alverden har du oplysningerne om hans fødsel fra?
Hans vielse måske? Du er nødt til at søge flere oplysninger gennem
lægdsrullerne. Men der er altså stadig en chance i Staby - han kan
jo godt være "misset", ligesom min oldemor.

Mvh. Bodil.

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-05-03 20:35

Bodil Grove Christensen wrote:

> Det skal du ikke være ked af, ifølge kirkebogen er min oldemor
> slet ikke født! Jeg var nødt til at insistere på at se hovedbogen på
> Landsarkivet, der stod hun godt nok optegnet, men ikke i kopibogen.

Undskyld Bodil, men -
det lyder underligt. Jeg behøver selvfølgelig ikke at fortælle dig, som
er en erfaren slægtsforsker, at alle hovedbøger og
kontraministerialbøger konfereres af en helt tredie person, så jeg vover
et øje og spørger om du også har checket hele bogen igennem ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 18-05-03 21:07

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontraministerialbøger konfereres af en helt tredie person, så jeg vover
> et øje og spørger om du også har checket hele bogen igennem ?

Der er dag ikke noget mærkeligt i, at selv om tingene checkes, så går det
galt en gang imellem.
Jeg har selv siddet med en kontraministerialbog, der gav nogle oplysninger
om forældrene, som jeg ikke kunne få til at passe. Da jeg senere så
hovedbogen viste det sig, at oplysningerne fra 2 døbte var rodet sammen i
kontraministerialbogen.
Selvom der gøres det yderste for at eliminere fejl så vil de altid
forekomme.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Preben Poulsgaard

Dato : 18-05-03 21:46

Hej Bodil
De oplysninger jeg har fik jeg fra kirkebogen under hans søn, derved fant
jeg også hans vielse med Jenssigne Graversen 24-9-1878
mvh. Preben Poulsgaard

"Anders B. Christophersen" <abc@frederiksberg.mail.telia.com> skrev i en
meddelelse news:3ec7e7ea$0$29544$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-05-03 07:53

On Sun, 18 May 2003 22:46:26 +0200, "Preben Poulsgaard"
<Futtog@tdcadsl.dk> wrote:

>Hej Bodil
>De oplysninger jeg har fik jeg fra kirkebogen under hans søn, derved fant
>jeg også hans vielse med Jenssigne Graversen 24-9-1878
>mvh. Preben Poulsgaard

Du skal lige være opmærksom på en anden mulighed. Med de oplysninger
du har, samt det som Arne Feldborg skrev, kan det stadig godt tænkes,
at han i virkeligheden er født i et nabosogn. Det er ikke helt
ualmindeligt, at fødesognet som opført i FT er forkert.

Prøv evt. først at finde hans konfirmation.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-05-03 21:43

> [...]
> kontraministerialbøger konfereres af en helt tredie person, så jeg vover
> et øje og spørger om du også har checket hele bogen igennem ?

Ja, jeg ved godt, at det lyder underligt, men det er faktisk fakta.
Men heldigvis fandt jeg da hende, for jeg vidste jo helt sikkert, hvor
jeg skulle finde hende - fra hendes vielsesoptegnelser og familiens historie
iøvrigt.
Sådan er der så meget, man skal aldrig tage alt for givet.

Mvh.Bodil.

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-05-03 23:09

> [...]
> historie iøvrigt.
> Sådan er der så meget, man skal aldrig tage alt for givet.

Der er åbenbart flere der har været ude for det samme, så det må, omend
sjældent, så dog være mere almindeligt end man umiddelbart skulle tro.
Det får i hvert fald mig til at spekulere i nye baner med hensyn til min
egen oldefar. Vi ved jo at hovedbog og kontrabog langt fra er ens.
Historien om præsten der i overstrømmende vendinger beskrev sin nyligt
afdøde hustru og så degnen der meget lakonisk blot indførte hendes navn
samt dødsdato og begravelsesdato er jo berømt i den sammenhæng. Men helt
at undlade indførelse ? - det må vist være embedsforfladigelse der vil
noget..
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-05-03 07:47

On Sun, 18 May 2003 21:35:07 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Undskyld Bodil, men -
>det lyder underligt. Jeg behøver selvfølgelig ikke at fortælle dig, som
>er en erfaren slægtsforsker, at alle hovedbøger og
>kontraministerialbøger konfereres af en helt tredie person

Det er nu ikke helt rigtigt. Konfereringen foregår ved, at præst og
degn mødes. Normalt sidder de så med hver sin bog overfor hinanden.
Den ene læser op og den anden kontrollerer, at der står det samme i
den anden bog.

Her hos os er reglen, at vi bytter bøger. Således at jeg sidder med
hovedbogen og præsten med kontrabogen, som jeg har skrevet, og vi
skiftes så til at læse op hhv. kontrollere.

Men der kan være stor forskel på detaljerne.

Da min far førte kirkebog for snart mange år siden, foregik det
således, at han fik en seddel om hver begivenhed og de blev så straks
ført ind (uafhængigt af hovedbogen). Her på stedet er det således, at
præsten fører hovedbogen, og den låner jeg så et par gange om året,
hvorefter jeg skriver det af, der mangler i kontrabogen - senere
bliver der så konfereret. Alene heri kan der ligge forskelle.

Men bortset fra det kan der altså realistisk set være stor forskel på,
hvor omhyggelige præster og degne har været gennem tiderne. Jeg husker
selv min far skælde ud over, at præsten jævnligt glemte at give ham
sedlerne med dåb, vielser og begravelser og over at der ind imellem
gik langt over de foreskrevne 6 måneder mellem konfereringerne, og det
er dog kun 30-50 år siden.

Kommer vi mere end 100 år tilbage i tiden kan der nemt mangle
indførsler i den ene af bøgerne - uden at det er afsløret ved
konfereringen.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 19-05-03 10:17

Lars J. Helbo wrote:

> [...]
> skiftes så til at læse op hhv. kontrollere.
>
> Men der kan være stor forskel på detaljerne.

Jeg takker for en god forklaring, der klart viser jeg har misforstået
noget.
Jeg mente at konfereringer var biskoppens ansvar. Jeg besøgte en gang et
fjernt slægtsmedlem i København (Østerbro), og hun var, såvidt jeg
forstod det, udpeget til at foretage konfereringer. Der kan altså
åbenbart godt være store forskelle fra sogn til sogn.

> Kommer vi mere end 100 år tilbage i tiden kan der nemt mangle
> indførsler i den ene af bøgerne - uden at det er afsløret ved
> konfereringen.

Uha, uha, - nå men jeg har lige checket den litteratur jeg har om det
emne, og de nævner alle både den store forskel samt de mangler der kan
være ved kirkebøgerne, især kontrabøgerne samt understreger at det er
hovedbøgerne der er retsgyldige.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-05-03 11:05

On Mon, 19 May 2003 11:17:20 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>forstod det, udpeget til at foretage konfereringer. Der kan altså
>åbenbart godt være store forskelle fra sogn til sogn.

Ja, jeg kan forestille mig, at det foregår anderledes i større sogne,
hvor man har et egentligt kordegnekontor.

Nej, det er præst og degn (eller kirkebylærer, som det nu hedder), der
selv har ansvar for både kirkebøgernes føring og konferering; men
provsten fører tilsyn. D.v.s. en gang imellem (med nogle års
mellemrum) kommer provsten på besøg og kigger på alle kirkebøgerne.
Her skal man dog nok igen regne med, at omhyggeligheden og omfanget af
dette tilsyn har kunnet variere _meget_ gennem tiderne. Hvis provsten
har været gammel og affældig, har tilsynet nok ikke haft den store
værdi.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 22-05-03 00:06

Hej.

Ja tænk på, at al den snak om inføringer i kirkebøgerne nu er historie og
kirkebylæreren er afskaffet/fyret.
Det var nu noget specielt at sidde og blade i en gammel kirkebog og mere
personligt, men det vil selvfølgelig være nemmere om 100 år at forske, men
nok lidt mere kedeligt.

Hilsen Jean

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-05-03 00:51

"Preben Poulsgaard" <Futtog@tdcadsl.dk> skrev Sun, 18 May 2003 18:09:27
+0200

>Hej
>Jeg har prøvet kirkebogen, family search samt folketællinger onlain og kan
>ikke finde ham det eneste jeg har fundet er hans fødsel samt forældre
>mvh. Preben Poulsgaard

Mon ikke det kunne være ham her:

Staby;1850;B3069;71;Staby sogn;1;Kloster 2, en Gaard;
Ane Johanne Hansdatter;K;52;Enke(mand);;Gaardmandsenke, lever af
Gaarden;;;2;S.Nissum, Ringkøbing Amt;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Niels Lauritsen;M;24;Ugift;;hendes Søn;;;2;her i
Sognet;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Mariane Lauritsen;K;15;Ugift;;hendes Datter;;;2;her i
Sognet;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Jeppe Lauritsen;M;12;Ugift;;hendes Søn;;;2;her i
Sognet;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Maren Lauritsen;K;8;Ugift;;hendes Datter;;;2;her i
Sognet;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Christen Jensen;M;29;Gift;;Inderste, Dannebrogsmand, Enkens
Svigersøn;;;2;her i Sognet;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Inger Marie Lauritsen;K;22;Gift;;hans Kone, forsørges af Krigs?;;;2;her
i Sognet;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Laurits Kloster Christensen;M;2;Ugift;;deres Søn;;;2;her i
Sognet;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Karen Christensen;K;1;Ugift;;deres Datter;;;2;her i
Sognet;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Staby;1855;B5268;177;Staby;1;Mellem Kloster, en Gaard;
Ane Johanne Hansdatter;K;57;Enke(mand);;Gaardmandsenke;;;;S.Nissum Sogn,
Ringkøbing Amt;Lutheran;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Niels Lauritsen Kloster;M;29;Ugift;;Bestyrer af Gaarden;;hendes
Søn;;S.Nissum Sogn, Ringkøbing Amt;Lutheran;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Jeppe Lauritsen;M;17;Ugift;;;;hendes Søn;;her i
Sognet;Lutheran;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Maren Lauritsen;K;13;Ugift;;;;hendes Datter;;her i
Sognet;Lutheran;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Laurits Christensen;M;7;Ugift;;;;Pleiesøn;;her i
Sognet;Lutheran;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Andreas Christensen;M;41;Ugift;;Tjenestekarl;;;;her i
Sognet;Lutheran;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Han er ikke i sognet i 1870. Men hvis det er den rigtige Laurids, så er
det bare igang med tællingen i 1860, for at se om han er der på det
tidspunkt, og derefter afgangslisterne for at se hvor han flyttede hen.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Preben Poulsgaard

Dato : 19-05-03 21:19

Hej
Tak for de mange gode svar og for det store arbejde der er nogen der har
lavet.