Grødefyldt mose - forklaring ønskes!
Fra : JE

Dato : 18-05-03 11:08

Hvilke årsager er der egentlig til, at nogle moser
(fx den jeg fisker i) går helt amok med grøde ?

Dén moser jeg fisker i, har en pæn bestand af
gedder (ikke specielt store), skaller og suder.

Der er rigtig mange suder i mosen. Kan dé have
en negativ virkning på grøde m.v. ?

Det skal siges, at vandet er særdeles klart,
hvilket vel betyder, at vandkvaliteten er god (?)

Fra : Hobi

Dato : 18-05-03 20:59

Den mest indlysende grund er, at der er for meget næring i søen.
Hvis vandet ellers er klart, som du jo skriver, mener jeg ikke umiddelbart,
at man kan skylde skylden på de nævnte arter, da der åbenbart ikke er så
mange skaller, at Daphniebestanden har lidt overlast. Hvis nogen ved mere om
emnet, vil jeg gerne korrigeres.

Dyrkes jorden intensivt omkring mosen, eller gødes der ? Der skal ikke
meget gødning til, for at forrykke balancen.

--
MVH
Hobi

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 19-05-03 09:20

Gødning i vandet og bunden er årsagen. Grunden til at vandet er klart kan
være at der er mange gedder, som holder skallerne i skak. De spiser derfor
ikke dafnier mv, som derfor kan spise algerne. Hvis gedderne bliver
overfisket vender situationen. Få gedder, mange skaller, få dafnier og mange
alger

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : JE

Dato : 19-05-03 18:26

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke dafnier mv, som derfor kan spise algerne. Hvis gedderne bliver
> overfisket vender situationen. Få gedder, mange skaller, få dafnier og

Beklager, jeg forstår det altså ikke helt.

Er det groft sagt bestanden af skaller som er afgørende for grødens vækst?
Hvis der er mange skaller, så spiser de "alle" dafnierne ...
Når der er ikke er nogen dafnier til at spise algerne, så har algerne
gode betingelser til at vokse = megen grøde. Eller ?

Der er ikke vildt mange skaller i mosen, men sudere er der en pæn bestand
af.
Spiser sudere dafnier ?

Fra : Hobi

Dato : 19-05-03 21:55

"JE" <janelne@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Beklager, jeg forstår det altså ikke helt.
>
> Er det groft sagt bestanden af skaller som er afgørende for grødens vækst?

Ægget eller hønen ??

Nej egentligt er det antallet af daphnier, der er afgørende. De lever af den
"plankton", som svæver i vandet. Hvis der ikke er daphnier nok, vil vandet
blive uklart, og da gedden jager næsten udelukkende med synet, få disse
meget svært ved, at holde bestanden af skaller nede ( det er iøvrigt grunden
til, at man mange steder sætter sandart ud, da disse kan jage i meget uklart
vand ). Da skaller meget gerne æder daphnier, æder de hurtigt de resternde
og er ringen sluttet. Herfra går det kun ned af bakke for søen, idet vandet
hurtigt vil blive meget grumset, og med den kraftige opblomstring af
plankton, bliver vandet nærmest som suppe. Denne suppe giver naturligt en
masse bundfældning af døde alger og der ophobes et tykt lag forrådnet alger
på bunden, hvilket igen giver næring til søen. Når bundlaget er tykt nok,
vil grøde langsomt men sikkert vokse kraftigt og søen gror til.

Jeg skal lige skynde mig, at sige, at det ovenstående er det værste
skræksenarie jeg er i stand til, at forestille mig, men det understreger
nødvendigheden af, at man er skånsom overfor bestanden af store rovfisk i
søer. Man kan nemt fiske en mindre sø's bestand af gedder ned.

MVH
Hobi

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 20-05-03 07:29

Gødningsmængden i bunden og i vandet bestemmer grøden.

Skallemængden bestemmer algeplanktonmængden.

Sådan groft sagt.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse