Trækning af kabler
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 18-05-03 10:12

Lad mig allerførst sige, at jeg er klar over, at jeg muligvis er off-topic
med dette emne i denne gruppe, og at jeg umiddelbart havde overvejet at
poste mit spørgsmål i dk.edb.hardware i stedet. Jeg har imidlertid studeret
begge gruppers OSS/fundats nøje, og er nået frem til, at denne gruppe ville
være den mest oplagte. Hvis brugerne af gruppen er af en anden opfattelse
beklager jeg meget, og jeg vil straks forføje mig et andet sted hen - det er
ikke min mening at genere nogen. Jeg undlader også at crossposte, da det er
min opfattelse, at det generelt ikke er velset. Til sagen:

Jeg har to computere, som skal flyttes til et andet værelse. Den ene er
forbundet til en ADSL-forbindelse (TDC ProAccess vistnok: Siemens XPressLink
skillefilter --> Siemens XPressLink modem --> SpeedStream 5711 Router -->
Computer) - den anden er forbundet til en ISDN-forbindelse (NT-boks -->
computer m. indbygget ISDN-modem).

Fra ADSL-modem og NT-boks er der ca. 7-8 meter til den nye position.
Spørgsmål:

- Hvor langt må kablet mellem ADSL-modem og router være?
- Hvor langt må kablet mellem router og computer være?
- Hvor langt må kablet mellem NT-boks og ISDN-modem (i computeren) være?

Da jeg helst vil bore så små huller i mine vægge som muligt, ville det være
rart at kunne trække kablerne uden stik på, og så sætte stik på efter
trækningen. Det vil så altså (forhåbentlig kun!) dreje sig om ét RJ-11- og
ét RJ-45-stik.

- Er det muligt selv at montere sådanne stik?
- Er det svært?
- Skal man have specialværktøj?
- Hvor kan man købe det?
- Eller skal jeg hellere bore mine huller så store, at jeg kan trække
kablerne med stik i?

Mvh Steen

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-05-03 10:34

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Spørgsmål:
>
> - Hvor langt må kablet mellem ADSL-modem og router være?

100meter

> - Hvor langt må kablet mellem router og computer være?

100meter

> - Hvor langt må kablet mellem NT-boks og ISDN-modem (i computeren) være?

10meter uden terminering NT sat til 50ohm, 1500meter med 2*100ohm
terminering i enden, og NT sat til 100ohm

> [...]
> rart at kunne trække kablerne uden stik på, og så sætte stik på efter
> trækningen. Det vil så altså (forhåbentlig kun!) dreje sig om ét RJ-11- og

Hvor skal du have et RJ11? Det hele skulle gerne være rj-45

brug netværkskabel og fx lexcom 125 dataudtag

Hvis du vil forlænge kablet fra NT box til ISDN modem.. Skal du du sætte en
100ohms modstand i det må par i stikket, og en 100ohms i det orange par..
Det er efter monteringsmåde A, hvis du montere i B, skal den anden 100 ohms
modstand sidde i det grønne par..

Fra stikket og til ISDN modemmet på kablet være 10 meter NT boksen skal
sættes til 100 ohm

> - Er det muligt selv at montere sådanne stik?
ja

Prøv at se fx http://www.cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/netvaerksudtag.php

Fra udtaget og til udstyret skal du så have et færdigtkøbt såkalt patchkabel

> - Er det svært?
næe

> - Skal man have specialværktøj?

ikke til alt marteriel

www.greenline.dk
modstande osv kan du fx købe hos www.brinck.dk

> - Eller skal jeg hellere bore mine huller så store, at jeg kan trække
> kablerne med stik i?

Kan du også, men synes du selv det er pænt?

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 18-05-03 16:25

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote

> 10meter uden terminering NT sat til 50ohm, 1500meter med 2*100ohm
> terminering i enden, og NT sat til 100ohm

Jeg er med på, at NT-boksen kan indstilles til 50 ohm, 100 ohm eller
uendelig, men hvad er terminering? Og hvad mener du med "2*100 ohm
terminering i enden?"

> Hvor skal du have et RJ11? Det hele skulle gerne være rj-45

Ja, selvfølgelig. ISDN er jo også RJ-45 - min fejl.

> brug netværkskabel og fx lexcom 125 dataudtag

Ja, selvfølgelig bør man bruge dataudtag. Det havde jeg slet ikke overvejet,
men nu du nævner det, kan jeg godt se, at det er den eneste rigtige løsning.

> [...]
ohms
> modstand sidde i det grønne par..
>
> Fra stikket og til ISDN modemmet på kablet være 10 meter NT boksen skal

Øh... I øjeblikket er kablet fra NT-boks til ISDN-modem nok 3-4 meter langt,
og boksen står til 50 ohm. Så siger du, at kablet godt må være 10 meter
langt, men så skal jeg montere en 100 ohms modstand parallelt over et *par*
af blå ledere - er det korrekt forstået? Og en 100 ohms modstand over "det
orange par"? Når jeg kigger på det RJ-45-stik, der sidder i min NT-boks, og
som går videre til computeren, er der kun fire ledere i: en grå, rød, grøn
og gul. Hvad gør jeg så? Og hvad er forskellen på A og B?

> Prøv at se fx
http://www.cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/netvaerksudtag.php

Hmmm, fancy

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-05-03 18:12

> Jeg er med på, at NT-boksen kan indstilles til 50 ohm, 100 ohm eller
> uendelig, men hvad er terminering? Og hvad mener du med "2*100 ohm
> terminering i enden?"

Ja, når NT´en er sat til 100ohm laver den selv en terminering.. Man skal så
selv terminere i det sidste stik. Man kan godt sætte flere stik op, da det
er en bus. Men det sidste stik skal så have en 100 ohms modstand på hvert
par. Da der er et sende og modtagepar skal de have en modstand hver.

> en
> ohms

> Øh...

Kan jeg godt forstå, det var vist ikke helt klart!

>I øjeblikket er kablet fra NT-boks til ISDN-modem nok 3-4 meter langt,
> og boksen står til 50 ohm. Så siger du, at kablet godt må være 10 meter
> langt,

Kablet må være max10 meter uden terminering, og skal stå på 50ohm.

> [...]
> som går videre til computeren, er der kun fire ledere i: en grå, rød, grøn
> og gul. Hvad gør jeg så? Og hvad er forskellen på A og B?

Når der monteres eet stik for enden af "s-bussen" kan den være op til 1500
meter lang. Fra dette udtag hvor der er terminering, kan kablet max være 10
meter.

Når der termineres, skal der sidde en modstand mellem pin 4&5 og pin 3&6.
pin 4&5 er det blå par.. Pin 3&6 kan både være det grønne eller Orange par,
i henhold til om det er A eller B der monteres I.. B er mest benyttet. Der
er ikke nogen forskel. Kan ikke huske hvorfor man har "opfundet" begge ting.
Uanset, så er par´et over for det blå par i lexcom connecteren pin 3&6. Der
bruges kun 2 par i ISDN.. Strømforsygning til terminalerne sker overlejret
datasignalet.. Men de 2 andre par er klar til evt ekstra strømforsygning.
Men bruges vist ikke i noget udstyr. Du skal bruge parsnoret kabel til
kablingen. netværkskabel er godt.

> http://www.cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/netvaerksudtag.php
>
> Hmmm, fancy

Jo.. Jeg har ikke prøvet at montere modstande i lexcom connecteren.. Men jeg
ville tro det er klogt at sætte modstandene direkte i skæreklemmen, og så
klemme stikket ned bagefter.

Fra : Troels Jensen

Dato : 18-05-03 10:43

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skillefilter --> Siemens XPressLink modem --> SpeedStream 5711 Router -->
> Computer) - den anden er forbundet til en ISDN-forbindelse (NT-boks -->

Lige et sidespørgsmål: Hvorfor bruger du den langsomme ISDN-forbindelse i
stedet for at dele ADSL'en?

> Fra ADSL-modem og NT-boks er der ca. 7-8 meter til den nye position.
> Spørgsmål:
>
> - Hvor langt må kablet mellem ADSL-modem og router være?
> - Hvor langt må kablet mellem router og computer være?

Generelt skulle op til 100 meter vist være acceptabelt, men du bør
ihvertfald ikke få problemer med de 7-8 meter

> - Hvor langt må kablet mellem NT-boks og ISDN-modem (i computeren) være?

???

> [...]
> ét RJ-45-stik.
>
> - Er det muligt selv at montere sådanne stik?

Ja

> - Er det svært?

Nej, du skal blot sørge for, at ledningerne sidder rigtigt i stikkene

> - Skal man have specialværktøj?

Ja, en crimp-tang

> - Hvor kan man købe det?

Div. computerbutikker enten i den anologe verden eller på nettet.

> - Eller skal jeg hellere bore mine huller så store, at jeg kan trække
> kablerne med stik i?

Det ville være dumt....

Altså; det er faktisk rimeligt nemt selv at lave kablingen, men du skal være
opmærksom på, at hardcore-netværksfolk hér i gruppen er enige om, at netværk
bør laves af fagfolk for at sikre optimal performance. Jeg - og mange, mange
andre - har dog selv lavet mit og det kører aldeles tilfredsstillende til
mit brug med 4 computere, men jeg vil da ikke udelukke, at 2-300 samtidige
brugere ville kunne få det i knæ.

Se iøvrigt denne glimrende side:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/

M.v.h.
Troels

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-05-03 10:56

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote in message

> Generelt skulle op til 100 meter vist være acceptabelt, men du bør
> ihvertfald ikke få problemer med de 7-8 meter

Hvis det laves ordenligt burde man heller ikke få problemer med 120meter for
den sags skyld

> Nej, du skal blot sørge for, at ledningerne sidder rigtigt i stikkene

Men ledningerne må heller ikke snos vildt ud 13mm er vist det længste man
kan tillade..

Det sværeste ved at montere et RJ-45 stik direkte på kablet. Er at grønne
eller orange par skal krydses på hver side af det blå par.. Samt at alle
ledningerne skal ligge fint op af hinanden og være lige lange inden de
crippes på

> Ja, en crimp-tang

Nu har jeg nok den opfattelse at det er smartest at sætte et udtag op på
vægen... Det kan gøres ret nemt med fx lexcoms 125 eller 250 connecter. og
så købe sine patchkabler....

Grunden til det er, at man ofte køber stift netværkskabel. Og det er kun
beregnet til fast installation. Ikke til at gå direkte ind i computeren..
Fra væggen og til computeren kan man godt sige det er en midlertidig
installation. Fordi kablet altid vil blive belastet. Stift kabel er ikke
beregnet til at bevæge sig, så knækker det til sidst.

Hvis man derimod bruger blødt kabel, er dette ikke beregnet til fast
installation og derfor ikke velegnet til at sættes fast på væg osv.
Dæmpningen i dette kabel er også højere end i alm installationskabel.. Så
jeg mener man kun kan garantere 50 meter med dette setup.

Fra : Troels Jensen

Dato : 18-05-03 11:12

> [...]

> vægen... Det kan gøres ret nemt med fx lexcoms 125 eller 250 connecter. og

Det er svært at blive uenig i..... Mine vægudtag ligger desværre stadig i
kælderen og venter på at blive sat op

m.v.h.
Troels

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 18-05-03 16:28

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote

> Lige et sidespørgsmål: Hvorfor bruger du den langsomme ISDN-forbindelse i
> stedet for at dele ADSL'en?

Fordi ADSL-en er min egen private, ISDN-en er en direkte forbindelse til
arbejdet...

> Generelt skulle op til 100 meter vist være acceptabelt, men du bør
> ihvertfald ikke få problemer med de 7-8 meter

OK - godt

> ???

Betyder det, at du ikke kender svaret, eller at du ikke forstår spørgsmålet?

> [...]
> mit brug med 4 computere, men jeg vil da ikke udelukke, at 2-300 samtidige

Ja, den er faktisk glimrende Tak for den.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-05-03 18:14

> "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote

> Fordi ADSL-en er min egen private, ISDN-en er en direkte forbindelse til
> arbejdet...

Du har ikke overvejet at høre firmaet om deres mening for at du for en
adsl??

Jeg kender selv en der havde en ISDN router til rådighed fra arbejdet, som
så koblede direkte til firmaets netværk.. Hvis man så skulle ud på nettet,
gik det uendeligt langsomt... Men han fik senere end 2/0,5 Mbit og så noget
VPN langt billigere end at bruge ISDN flere timer dagligt.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 18-05-03 21:27

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote

> Du har ikke overvejet at høre firmaet om deres mening for at du for en
> adsl??

Hæ hæ... Vil du prøve at forklare dem sagen? Det er ikke lykkedes for mig
endnu

> [...]
noget
> VPN langt billigere end at bruge ISDN flere timer dagligt.

Ja, det går uendeligt langsomt. Det er derfor jeg også har ADSL

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 18-05-03 18:31

> [...]
> rart at kunne trække kablerne uden stik på, og så sætte stik på efter
> trækningen. Det vil så altså (forhåbentlig kun!) dreje sig om ét RJ-11- og

Er det så ikke nemmest at flytte alt: ISDN / Delefilter / Modem / Router

Så kan du nøjes med at trække en enkelt lille telefonledning, og du behøver
ikke at bekymre dig om netværkskabler e.l.?
Og telefonledninger kan jo stort set samles med en papirclips.

Rune

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 18-05-03 21:30

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote

> [...]
behøver
> ikke at bekymre dig om netværkskabler e.l.?
> Og telefonledninger kan jo stort set samles med en papirclips.

Hm, ja, det er jo rigtigt nok. Må jeg godt det? Hvordan er reglerne for det?
Det er jo en temmelig gennemgribende ændring af mit telefonsystem, i så
fald. Men jeg kan sq godt se det smarte i det...

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 19-05-03 00:31

> [...]
> Det er jo en temmelig gennemgribende ændring af mit telefonsystem, i så
> fald. Men jeg kan sq godt se det smarte i det...

Jeg har da aldrig hørt nogle begrænsninger for hvor meget man må pille ved
sit telefoni.

Jeg har da selv samlet mit udstyr (også noget Siemens-værk med delefilter)
og jeg har taget telefonledningen der hvor den kommer ind i huset og delt
den i to, den ene del går til min ISDN-boks og telefonanlæg, og den anden
del går videre til mit delefilter, modem og PC.

Det fungerer upåklageligt, og er blot samlet ved at vride ledningerne
sammen. Ingen smarte stik, tænger eller specielle ledninger.

Rune