Kabling langs kraftkabler
Fra : Jacob Høeg

Dato : 18-05-03 10:08

Hej Alle

Jeg skal trække nogle netværkskabler i nogle skakter hvor der også løber
nogle kraftkabler. Jeg går kraftigt ud fra at dette har indflydelse på
kvaliteten at netværket derfor er jeg intereseret i info om hvad jeg kan
gøre for at disse kraftkabler ikke får indflydelse på netværkskablerne.

Er der en side der har info om dette?

Kan man købe kabler som er "shieldet" for at undgå forstyrelser?

Kan man købe noget man kan føre kablerne i for at undgå forstyrelser?

Er der en standard afstand som der skal være i mellem netværkskablerne og
kraftkablerne for at undgå forstyrelser?

Findes der andre løsninger?

Kraftkablerne er er ca. 1,5-2 cm tykke, og netværkskablerne kommer nogle
steder til at løbe ca 20m langs disse.

Håber i kan hjælpe

Jacob

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-05-03 10:46

"Jacob Høeg" <jhs@safetyfirst.dk> wrote in message

> [...]
>gøre for at disse kraftkabler ikke får indflydelse på netværkskablerne.
> Kan man købe kabler som er "shieldet" for at undgå forstyrelser?

Okay

>Kan man købe kabler som er "shieldet" for at undgå forstyrelser?

Ja du kan købe skærmede kabler.. Men så er der nogle rimeligt meget vigtige
forholdsregler man skal have på plads. Da de 2 steder de skærmede kabler
skal tilsluttes skal have samme portentiale... Det kan ikke anbefales at
bruge det, til fx egendomme til computere osv.. Da folkt jo aldrig jorde
deres computerudstyr.
Det eneste jeg kan se man kan få noget godt ud af det, hvis kablingen skal
være imellem 2 krydsfelter, så bliver de 2 krydsfelter selvfølgelig udlignet
med hinanden, og jordet. Og så bruge alm. UTP (unshieldet)resten af vejen

> Kan man købe noget man kan føre kablerne i for at undgå forstyrelser?

Jernrør, husk at jorde dem

> Er der en standard afstand som der skal være i mellem netværkskablerne og
> kraftkablerne for at undgå forstyrelser?

20cm respektafstand, siger en generrel regl vistnok.

> Findes der andre løsninger?

Nye føringsveje med jernkabelbakker

> Kraftkablerne er er ca. 1,5-2 cm tykke, og netværkskablerne kommer nogle
> steder til at løbe ca 20m langs disse.

Det lyder nu ikke så slemt.. Hvis der ellers er nogle gode føringsveje og
plads på kabelstien.. Så kan man også bruge jerndelskinner.. Men et godt
tykt jernrør stripped fast til kabelstien er vist det bedste.. Men det
kræver jo at der ikke er alt muligt lort i vejen på stien

Fra : C o p y C a t

Dato : 18-05-03 11:40

> Kan man købe kabler som er "shieldet" for at undgå forstyrelser?

Ja ., det kan man ., men det mener jeg ikke at du får behov for ... hvis du
skal bruge STP kabler ., så skal connctorer også være STP .,

> Kraftkablerne er er ca. 1,5-2 cm tykke, og netværkskablerne kommer nogle
> steder til at løbe ca 20m langs disse.

Hvis vi snakker inden for industri, hvor du har store maskiner der trækker
strøm på kraft kablerne, så bør du nok ligge netkablerne så langt væk fra
som muligt ., men hvis det drejer sig om boligbyggeri ., så lig dem bare ved
siden af ., jeg tvivler på at du vil kunne se forskel ..

~~Frank .,

Je

Fra : Arne Keller

Dato : 18-05-03 14:39

On Sun, 18 May 2003 11:08:23 +0200, "Jacob Høeg" <jhs@safetyfirst.dk>
wrote:

> [...]
>kvaliteten at netværket derfor er jeg intereseret i info om hvad jeg kan
>gøre for at disse kraftkabler ikke får indflydelse på netværkskablerne.

Du kan ingenting gøre for at de ikke får inflydelse, dervil altid være
en vis kobling mellem paralelle kabler.

>Er der en side der har info om dette?

Det burde producenten af kabelsystemet have info om.
Jeg har skrevet lidt her:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobkabler.htm

>Kan man købe kabler som er "shieldet" for at undgå forstyrelser?

Ja man kan købe kabler som er skærmede, den skærm der findes på
datakabler har stort set ingen effekt på 50Hz som elkablerne fører.
Du vil sikkert bare få større problemer ved at anvende skærmede
kabler.

>Kan man købe noget man kan føre kablerne i for at undgå forstyrelser?

Du skal op og have 2-3 mm solidt metal som er jordet for at få nogen
effekt.

>Er der en standard afstand som der skal være i mellem netværkskablerne og
>kraftkablerne for at undgå forstyrelser?

Ja, EN 50174-2 har et generelt krav om 200 mm, standarden garanterer
dog ikke at dit system vil virke, det kan kun producenten.

>Findes der andre løsninger?

Vælg et system hvor producenten kan hjælpe dig og garantere at det vil
virke.

>Kraftkablerne er er ca. 1,5-2 cm tykke, og netværkskablerne kommer nogle
>steder til at løbe ca 20m langs disse.

Hvor stor spænding, hvor stor strøm ?
Det er stort set uden betydning om det er 20 meter eller 90 meter
indstrålingen er næsten ens.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-05-03 14:56

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Ja, EN 50174-2 har et generelt krav om 200 mm, standarden garanterer
> dog ikke at dit system vil virke, det kan kun producenten.

Hvordan definere du om det virker? Man kan jo få link på næsten hvad som
helst.... Om det så kører uden pakketab når det belastes fuldt ud, er så en
anden sag.

Fra : Arne Keller

Dato : 18-05-03 22:11

On Sun, 18 May 2003 15:56:07 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>helst.... Om det så kører uden pakketab når det belastes fuldt ud, er så en

I Ethernet standarden er der defineret hvor meget pakketab et system
må have, alle applikationer og netkort er konstrueret udfra dette,
hvis du har større pakketab end standarden tillader er der fare for at
systemerne ikke fungerer optimalt.

Hvis jeg har flere bit errors end Ethernet standarden tillader
fungerer mit system ikke på lag 1.

50174-2 taler om 200mm afstand til kabler på max 1KV, den taler ikke
om antal kabler eller strømstyrke. Hvis jeg har 100 kabler på 1KV og
50KA er magnetfeltet så stort at jeg med stor sikkerhed ikke kan få
datakommunikationen til at fungere, derfor er det en dårlig standard
som ikke baserer sig på tekniske facts.

Fra : Michael

Dato : 18-05-03 18:56

> Kraftkablerne er er ca. 1,5-2 cm tykke, og netværkskablerne kommer nogle
> steder til at løbe ca 20m langs disse.

Har selv været med til at trække ftp kabel altså uskærmmet hvor der visse
steder ligger 25 m oven på nogle 240mm2 (7-8 cm tykke) kabler i industrien,
ikke optimalt. Men det virker fint. Har dårligere efaringer med støj fra
anden elektronik, som lige 230/400v 50 hz, men der kan skærmet kabel hjælpe
på!

Fra : Arne Keller

Dato : 18-05-03 22:18

On Sun, 18 May 2003 19:56:11 +0200, "Michael" <mhansen@jyde.dk> wrote:

>Har selv været med til at trække ftp kabel altså uskærmmet hvor der visse
>steder ligger 25 m oven på nogle 240mm2 (7-8 cm tykke) kabler i industrien,
>ikke optimalt. Men det virker fint.

Det er vel direkte ulovligt ? siger SB ikke at der skal være fysisk
afstand mellem 230V og svagstrøm.

>Har dårligere efaringer med støj fra
>anden elektronik, som lige 230/400v 50 hz, men der kan skærmet kabel hjælpe
>på!

Hvordan skulle det hjælpe ?

Her er et citat fra en af de dygtigste experter indenfor EMC området
jeg kender:

"However, shielding is not very effective against low frequency (< 1
kHz) magnetic field (through absorption loss) unless you use material
with large permeability such as Mu-metal or a very thick shield. For
example, to reduce power frequency magnetic field by 6 dB will require
6 mm thick aluminium or copper shield. Most FTP/STP cables have at
most 50 micron thick shield, not very useful."

Fra : C o p y C a t

Dato : 19-05-03 20:09

> Det er vel direkte ulovligt ? siger SB ikke at der skal være fysisk
> afstand mellem 230V og svagstrøm.

Næh ., det tror jeg ikke .,

Tænk på store styre tavler ., der ligger der jo tit svagsstrøm og lav
spænding i samme kanaler ., samt i inst. kanaler i kontor byggeri ..

så længe det er EL-kabler ., så er der vist ikke nogen fare .. det er jo
noget andet hvis det var fx. strømskinner ., eller Enkelt ledere som fx. i
rør i væggen ., for så kunne man løbe ind i problem med at kablerne skulle
være isoleret for den højst forekommende spænding ..

~~Frank .,

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-05-03 20:41

> Det er vel direkte ulovligt ? siger SB ikke at der skal være fysisk
> afstand mellem 230V og svagstrøm.

Jo de skal som det mindste adskilles, hvis de ikke er lavet til den højeste
spænding som de ligger sammen med...

LK IHC systemkabler er fx lavet til at ligge sammen med stærkstrøm.

> [...]
> 6 mm thick aluminium or copper shield. Most FTP/STP cables have at
> most 50 micron thick shield, not very useful."

Aluminimum virker vist ikke særligt godt, ifl nogle diskutioner der har
været i elektronik gruppen... Der er det jern der duger, hvis det skal bryde
et elektronomagnetisk felt...

Men mon ikke fx LExcoms 600 kabel kan modstå en del støj. Da de er lavet med
kraftig fletskærm og folie. Både på yderkappen og rundt om hvert lederpar...
Jeg mener fx Energi E2 bruger disse kabler

Fra : Arne Keller

Dato : 19-05-03 22:28

On Mon, 19 May 2003 21:41:11 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

snip

>Aluminimum virker vist ikke særligt godt, ifl nogle diskutioner der har
>været i elektronik gruppen... Der er det jern der duger, hvis det skal bryde
>et elektronomagnetisk felt...

Nu er en jernkappe på et kabel lidt problematisk hvis det skal bøjes

Skærm på kabler laves normalt af kobber eller alu folie derfor er det
meget naturligt at regne på disse materialers egenskaber.

>Men mon ikke fx LExcoms 600 kabel kan modstå en del støj. Da de er lavet med
>kraftig fletskærm og folie. Både på yderkappen og rundt om hvert lederpar...
>Jeg mener fx Energi E2 bruger disse kabler

Der findes UTP kabelsystemer som kan give 6 dB bedre NEXT egenskaber
end Cat 6 standarden de har altså meget bedre beskyttelse mod
indstrålet 50 Hz støj end selv kraftigt skærmede kabler.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 19-05-03 00:43

"Jacob Høeg" <jhs@safetyfirst.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der andre løsninger?

Lysleder ?

Nu skriver du jo ikke noget om hvad det er der skal forbindes, men hvis det
kun er ganske få træk, så vil udgiften til convertere jo trods alt være til
at bære.

Men træk dog en normal ledning, husk at bruge rigtig installationsledning,
og mål på det.
Hvis du er utilfreds med pakketabet eller den maksimalt opnåelige hastighed,
så må du jo trække en fiber.

Rune