Hvilket bundkort bør jeg købe ?
Fra : Per

Dato : 18-05-03 09:36

Hej

Jeg står for at skulle opgradere en lidt ældre
maskine (400MHz Celly) for et familimedlem
og vi havde regnet med at opgradere den til
en 2.4 GHz Celly da disse CPU'er jo er meget
billige, men jeg er lidt i tvivl om hvilket bundkort
jeg skal købe. SIS chipsettet har jo ikke det
bedste ry, så det skal nok helt være et kort
med Intel chipset, enten et Asus, Soltek eller
lign. Men der er jo flere forskellige Intel chipsets
og da jeg selv har kørt med AMD og VIA i lang
tid er jeg ikke helt up to date på det område.

Det skal jo så også siges at der ikke er for
mange penge at gøre med, så jeg havde
håbet på at kunne holde prisen på CPU,
bundkort og DDR-RAM under 2000,-

Har I nogen forslag til et godt, men gerne
billigt bundkort og hvilket chipset bør man
ellers gå efter til en maskine af denne type ?

På forhånd tak for hjælpen

mvh Per

Fra : E-link

Dato : 18-05-03 13:41

Forslag:

ECS L7VTA Socket A 589,00
AMD Athlon XP 2400+ 784,00
256 MB DDR 184 Pins PC2700 218,00
Miditower Magnus BLÅ m/300Watt strf , støjsvag 399,00

1990,00

Set hos http://www.bj-trading.dk/menu.asp

E-LINK
Ialt

Fra : --= BGN =--

Dato : 18-05-03 15:06

Per spørger i øst og E-LINK svarer i vest.

E-LINK, Per spurgte på Intel og ikke AMD

Fra : Per

Dato : 18-05-03 15:27

Hej

Nu har jeg sat og kigget på forskellige bundkort
og det som nok lyder mest tillokkende indtil videre
er et Asus P4XP-X som jeg fandt til ca 690 kr
http://usa.asus.com/products/mb/socket478/p4xp-x/overview.htm

Det der lokker er at vi kan starte med at genbruge det
gamle PC133 SD RAM og så måske senere hen skifte
til DDR RAM. På den måde kan opgraderingen laves
for kun 1540 kr og det er da ikke så slemt, selv for en
fattig studerende.

Vil et senere skift til DDR RAM give en mærkbar
forbedring ? Den nuværende maskine har 256 MB
PC133 RAM.

Er der nogen fælder jeg har overset ?

mvh Per

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 18-05-03 15:35

Per wrote:
> [...]
> Vil et senere skift til DDR RAM give en mærkbar
> forbedring ? Den nuværende maskine har 256 MB
Til en P4 vil jeg mene at skiftet til DDR giver en mærkbar forskel, den er
glad for båndbredde til rammen.

> Er der nogen fælder jeg har overset ?
Er den eksisterende PSU P4 kompatibel ? PSU´en er vist en af de klassiske
"hovsaer" ved den slags opgraderinger :)
Når den kommer fra en Celly 400 er den det nok ikke...

Eller ser det da fornuftigt ud det mobo, man får meget til den pris imho.

/Carsten Steffensen

Fra : Per

Dato : 18-05-03 15:39

On Sun, 18 May 2003 16:34:39 +0200, "Carsten Steffensen"
<cs@cs.auc.dk> wrote:

>Til en P4 vil jeg mene at skiftet til DDR giver en mærkbar forskel, den er
>glad for båndbredde til rammen.

OK, det lyder jo godt.

>Er den eksisterende PSU P4 kompatibel ? PSU´en er vist en af de klassiske
>"hovsaer" ved den slags opgraderinger :)
>Når den kommer fra en Celly 400 er den det nok ikke...

Det skulle ikke være et problem. Jeg satte nemlig en ny
300W PSU i den maskine for få måneder siden da den
gamle PSU opgav ånden, så den har det ekstra P4 stik.

>Eller ser det da fornuftigt ud det mobo, man får meget til den pris imho.

Ja, der er jo både lyd og LAN, så jeg får endda et par
gamle stumper i overskud. Det indbyggede 6 kanals
lyd er jo nok bedre end det gamle SB 128 kort som
er i maskinen nu.

mvh Per

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-05-03 19:07

Per wrote:

> og vi havde regnet med at opgradere den til
> en 2.4 GHz Celly da disse CPU'er jo er meget
> billige,

Det er ikke uden grund at de er billige.
P4-Celeron'er er lavet med for lidt L2-cache.
Det vil kunne mærkes i spil.
Du kan regne med at performance svarer til højst 3/4 af en alm. P4 med
samme frekvens.

http://www.ocaddiction.com/reviews/cpu/2ghz_celery/pg2.shtml

Selv en ikke-overclocket T-Bred 1900+ burde være lige så hurtig, og
billigere.

Skulle jeg anbefale noget, blev det et nForce2 bundkort og en T-Bred
processor.

Fra : Per

Dato : 18-05-03 19:36

On Sun, 18 May 2003 20:06:32 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Det vil kunne mærkes i spil.

Det eneste spil som skal køre på den maskine er Sims.
Ellers bruges den kun til tekstbehandling, webdesign
og lidt roden med lyd, så det er ikke det helt vilde den
skal udsættes for.

Skulle den køre tunge 3D spil ville jeg selvfølgelig
ikke vælge en Celeron, men i dette tilfælde er det
mere vigtigt at den er billig og når man er vant til
en 400 MHz Celeron, så er det jo en pæn opgradering
at få en 2.4 GHz istedet.

mvh Per

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 19-05-03 01:07

Per wrote:
> en 400 MHz Celeron, så er det jo en pæn opgradering
> at få en 2.4 GHz istedet.

Hvorfor gik det helt hen over hovedet på dig, at en XP1900+ er
hurtigere, og billigere?

Man kan ikke længere regne med at en 2,4 GHz processor er hurtigere end
en 1,6 GHz..

Fra : Per

Dato : 19-05-03 07:49

On Mon, 19 May 2003 02:07:08 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Hvorfor gik det helt hen over hovedet på dig, at en XP1900+ er
>hurtigere, og billigere?

Hvorfor gik det helt hen over hovedet på dig at det var et P4/Celeron
board jeg spurgte på ? Ikke et AMD board.
Personligt er jeg ligeglad med om jeg bygger en AMD maskine eller
en Intel maskine, men nu er det ikke min PC. Jeg er bare blevet bedt
om at opgradere den til en hurtigere Celeron end den gamle, så det
er det jeg forsøger på.

>Man kan ikke længere regne med at en 2,4 GHz processor er hurtigere end
>en 1,6 GHz..

Det har jeg heller aldrig påstået. Hvad jeg skrev var kun at en
2.4 GHz Celeron er hurtigere end en 400 MHz Celeron.

mvh Per

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 19-05-03 09:06

Per wrote:

> Hvorfor gik det helt hen over hovedet på dig at det var et P4/Celeron
> board jeg spurgte på ? Ikke et AMD board.

Fordi jeg undrer mig, når nogen vil købe noget som er dyrere, og
langsommere end tilsvarende produkter på markedet.
Hvis det er med hensigten at opgradere til en P4 3 GHz når den engang
kommer ned i pris, så er det lidt spild, for den vil være overhalet af
endnu billigere og hurtigere processorer til den tid (med en anden Socket).

> Personligt er jeg ligeglad med om jeg bygger en AMD maskine eller
> en Intel maskine,

Ditto her - omend jeg opfatter visse processorer som skod-produkter,
bl.a. P4-Celeron'er.

> men nu er det ikke min PC. Jeg er bare blevet bedt
> om at opgradere den til en hurtigere Celeron end den gamle, så det
> er det jeg forsøger på.

Ok, det stod der jo ikke noget om.
Vedkommende lyder i så fald som én der ikke har fulgt med udviklingen de
sidste 3 år - eller som en Intel-fan og i så fald trækker jeg bare på
skuldrene og siger "Hver sin smag".

> Det har jeg heller aldrig påstået. Hvad jeg skrev var kun at en
> 2.4 GHz Celeron er hurtigere end en 400 MHz Celeron.

...og dyrere og langsommere end andre processorer på markedet - nå, det
her ser ud til at køre i ring, så jeg stopper her.

Fra : Mogens

Dato : 19-05-03 10:14

<greylion@gmx.net> wrote:

> [...]
>billigere.
>
>Skulle jeg anbefale noget, blev det et nForce2 bundkort og en T-Bred

Den test du henviser til er ikke helt enig med dig.

--copy / paste --
Conclusion
What can be said about the Celeron other than that it packs a hefty
punch for a budget processor. A quick check on Pricewatch.com
shows a rough estimate of about $89. The Northwood 2A comes in
at nearly double the price of around $164. The cheapest of all 3
CPU's is the Athlon XP2000+ which is about $74. Users are sure to
pick up the XP2000+ because it gives lots of power for such a low
price. I, however, would choose the Celeron 2GHz if I was on a tight
budget. The overclockability and performance is admirable and the
stability of the Intel chipsets combined with this CPU would be a
great choice for any enthusiast. AMD users have to deal with VIA's
compatibility issues and the tedious task of unlocking their CPU's.
I, for one, try to avoid it. Although the Celery may lack slightly in
gaming performance, it gives users a good bang for the buck in CPU
intensive applications such as encoding and file compressions.
Not all hardcore gamers have the need to get a top end CPU to edit
photos and mess around with videos. The Celeron has certainly come
back and showed us a little surprise.

mvh Mogens

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 19-05-03 12:13

Mogens wrote:

> Den test du henviser til er ikke helt enig med dig.

Så har du ikke læst den ordentligt.

> [...]
> shows a rough estimate of about $89. The Northwood 2A comes in
> at nearly double the price of around $164.

Først lige et par positive ord om prisen i forhold til en Northwood.

> The cheapest of all 3
> CPU's is the Athlon XP2000+ which is about $74. Users are sure to
> pick up the XP2000+ because it gives lots of power for such a low
> price.

Det er især ovenstående jeg bed mærke i.

> I, however, would choose the Celeron 2GHz if I was on a tight budget.

Hvad han selv ville vælge (i modsætning til hvad han tror mange andre
ville vælge).

> The overclockability and performance is admirable

Der er ikke snakket om at overclocke den i denne tråd overhovedet.

> and the
> stability of the Intel chipsets

Stabiliteten af chipsets skal i forvejen være ekstrem, for at de bliver
brugt til at lave bundkort med.

> AMD users have to deal with VIA's
> compatibility issues and the tedious task of unlocking their CPU's.

Læg mærke til at jeg anbefalede et nForce2 bræt..

> I, for one, try to avoid it.

Tydeligvis en Intel-fan, som har svært ved at blive enig med sig selv.

> Although the Celery may lack slightly in
> gaming performance, it gives users a good bang for the buck in CPU
> intensive applications such as encoding and file compressions.

Dårlig i spil, ikke så dårlig til andre ting.

> Not all hardcore gamers have the need to get a top end CPU to edit
> photos and mess around with videos.

Noget som en T-bred også nemt kan klare.

> The Celeron has certainly come
> back and showed us a little surprise.

Han er lidt imponeret, jeg er ikke.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 22-05-03 18:36

"Mogens" <moveng@nospam.here> skrev i en meddelelse
> AMD users have to deal with VIA's
> compatibility issues and the tedious task of unlocking their CPU's.

Sådan noget vrøvl. Du kan overclocke en AMD processor på samme måde som en
Intel, nemmeligt ved at overclocke FSB, at man så derudover kan unlocke en
AMD CPU (imodsætning til Intel), er da kun en ekstra bonus, og ikke en
ulempe som der antydes i denne artikel.

Fra : Mogens

Dato : 23-05-03 06:26

On Thu, 22 May 2003 19:36:29 +0200, "Thomas Wesley Hinton"
<wesley@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>Intel, nemmeligt ved at overclocke FSB, at man så derudover kan unlocke en
>AMD CPU (imodsætning til Intel), er da kun en ekstra bonus, og ikke en

Gider du tjekke hvem det er du citirer ?
For jeg har altså ikke skrevet det du citerer mig for.

mange tak.

mvh Mogens

Fra : Allan / Kolding

Dato : 18-05-03 20:09

Jeg ved hvad du har imod SIS chipset ??
Kører med et P4S8X, som aldrig fejler.

Et P4S8X og P4S8X-X supporter PC 2700 ( Også PC3200 på test )
AGP x 8.

Det kort du kigger kører kun med PC 1600 og PC 2100
Det er ram som er ved at være gamle.
AGP X 4.

Prisen er det samme og du kan jo sælge det gamle, så der lidt
til det nye. Nye DDR ram i PC 2700 koster idag det samme som SD
gjorde for 6 mdr siden.

Prøv også at kigge på Abit BH7.
Godt nok kun AGP X 4, men FSB 800.
Ca. samme pris. 800-

PS mange har købt et ESC kort til begge ramtyper !
Mange af dem er nu tilsalg på alle auktioner ! Det fortæller
jo lidt om det.

Det var blot min mening.

KLIP

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 21-05-03 17:10

Byggede en PC til min søster for 2k, så det kan lade sig gøre.

Prøv med et SoltekNforce2 med indbygget grafik, ca. 900

Xp1700+ ca 400 kroner

256 MB DDR ram ca. 300 kroner

Og en ny strømforsynig, yderligere 300kroner.

Så har du 100 kroner til at dække portoen ;)

(jeg så godt der blev nævnt Intel, men der får du altså langt fra så meget
for pengene).

Fra : Per

Dato : 22-05-03 06:11

On Wed, 21 May 2003 18:10:12 +0200, "Thomas Wesley Hinton"
<wesley@tiscali.dk> wrote:

>Prøv med et SoltekNforce2 med indbygget grafik, ca. 900

Jeg ville så nok vælge et kort uden grafik. Hun har allerede et
Geforce 2 MX og det er vist rigeligt til at køre Office programmer
og et spil Sims i ny og næ.

>Xp1700+ ca 400 kroner

Der ville jeg så nok vælge en der var lidt kraftigere, måske en
XP 2000 eller deromkring.

>256 MB DDR ram ca. 300 kroner

Jeg det var også ca den mængde jeg havde regnet med.

>Og en ny strømforsynig, yderligere 300kroner.

Ikke nødvendigt. Jeg satte en 300W PSU i maskinen
for få måneder siden.

>Så har du 100 kroner til at dække portoen ;)

Mindre kan sikkert også gøre det.

>(jeg så godt der blev nævnt Intel, men der får du altså langt fra så meget
>for pengene).

Ja, jeg er også så småt ved at få hende overtalt til at skifte til en
AMD.

Men du glemte en køler, så der ryger jo nok lige et par hundrede mere
på prisen. Selvfølgelig kan man få en AMD med boxkøler, men de plejer
at støje lidt rigeligt. Jeg ville nok snuppe en 19db Glacialtech Igloo
Silent Breeze til 230,-

Men ja, det burde sagtens kunne gøres for under 2K

mvh Per

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 22-05-03 18:33

"Per" <nospam@nospam.here> skrev i en meddelelse

> Jeg ville så nok vælge et kort uden grafik. Hun har allerede et
> Geforce 2 MX og det er vist rigeligt til at køre Office programmer
> og et spil Sims i ny og næ.

Ja det er en pointe, samme bundkort uden grafik koster 200 kroner mindre.

> [...]
> XP 2000 eller deromkring.

> Jeg det var også ca den mængde jeg havde regnet med.

> Ikke nødvendigt. Jeg satte en 300W PSU i maskinen

Bare du er sikker på at den har det firkantede "P4" strømstik, det kræver
Soltek bundkortet.

> [...]
> på prisen. Selvfølgelig kan man få en AMD med boxkøler, men de plejer
> at støje lidt rigeligt. Jeg ville nok snuppe en 19db Glacialtech Igloo

Den 1700+ jeg købte til min søster var inklusive køler (AMD in a box), og
den larmer meget lidt.

Fra : Anders pedersen

Dato : 24-05-03 17:25

Thu, 22 May 2003 19:32:58 +0200, Thomas Wesley Hinton <wesley@tiscali.dk> skrev:

> [...]
> Soltek bundkortet.

> Den 1700+ jeg købte til min søster var inklusive køler (AMD in a box), og

Prøv at lig her www.add-data.dk og under opdraderinger/bundles.
Her kan der købes en opdradering.
Ogå er det bare lige hardisk,grafikkort,ram,cdromdrev der skal flyttes over. foreksembel et

Athlon XP 1700 opgraderingssæt
- AMD Athlon XP 1700 CPU
- Spire 5E88B3 CPU Køler - ECS K7S5A bundkort
- Codegen 6039 300W
- Incl. Samling
1499
Nemmere kan det ikke blive for at få et større maskine

Anders