Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Re: film til mørke emner
Fra : Ernst Kempf

Dato : 26-03-01 21:02

Til Rune og McRepsej
Mange tak for jeres råd omkring film og optageteknik. Det ser ud til at jeg
skal eksperimentere med Astia og Provia 100F.
Men der er nu et forhold jeg ikke er helt med på. Hvis det er rigtigt som
jeg har forstået det, at farvenegativfilmen kan spænde over flere lysværdier
end diasfilm, så må farvenegativfilmen også bedre kunne gengive både den
mørke ko og den lyse eng.
Hvorfor så bruge diasfilm?
og hvorfor duer negativfilmen ikke til tryk?
PS. Billederne bruges til en trykt foreningsbrochure, af og til til et
landbrugstidsskrift, til større papirbilleder til ophængning på dyrskuer
(det er kun her at I anbefaler negativfilm kan jeg forstå) og så til min
hjemmeside www.kronens-hede.dk, altså lidt af hvert.
Ernst

Fra : McRepsej

Dato : 26-03-01 21:46

Kære Ernst.

Hvordan kan du dog finde på at spørge.

Det er rigtigt at en farvenegativ film spænder over et større område målte i
lysværdier. Men noget andet er praksis. For et stykke farvepapir (fotopapir)
kan kun spænde over en lille del af det omfang, som negativet kan indeholde.
Her er du så igen inde på valget af farvenegativfilm. Hård eller blød. Med
en blød kan du få hele dynamikken, men uden kraft og saft. Med den hårde
film, får du saft og kraft, men gi'r afkald på bund eller højlys. Så
medmindre du får billedet håndkopieret og du beskriver hvordan du vil have
billedet belyst med at holde tilbage og efterkopiere, så kan det være svært
at få et super billed. Men hvis du vil lade billede håndkopiere kan du få
noget rigtig flot ud af det. Det er ligesom med s/h billeder. Kopien der
"bare" er lavet på et stykke papir der kan dække hele omfanget, er ikke så
flot, som hvis der bliver efterkopieret og holdt tilbage under kopieringen.

Hvorfor vælge diafilm. For det første så tager du flere billeder. Også nogle
over og undereksponeret. For selv om din lysmåler er verdens bedste til
farvenegativ vælger den måske bare at sige at den mørkebrune ko du
fotograferer den skal være lysere. Kodak gråkort og 18% refleks o.s.v.
Derfor når du har lavet et korrekt belyst billed. så laver du også et billed
der er underbelyst med 2/3 blænde og et overbelyst med 2/3 blænde. Men det
afhænger af hvor meget ko'en fylder på billedet og hvor stor indvirkning den
har på lysmåleren.......sig mig engang skulle jeg heller ta' dit billed, så
slipper jeg for alt det her skriveri?

Og så til sidst skriver du at billedet skal bruges til en foreningsbrochure
og så til et stort papirbilled til dyrskuer.

Så skal du bruge diafilm og når billedet skal indscannes så be' dem om at
lave en stor scan på ca. 100 Mb tif i RGB farverum af din dia. Så kan du
bruge den fil til at lave et stort print. Og så kan du sætte tekst ind i
billedet. Billedet kan du få kørt ud som inkjet (kort holdbarhed) eller på
fotografisk papir (længere holdbarhed).

Venlig hilsen

Jesper
Roskilde