Alene hjemme
Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 17-05-03 22:37

Hej.
Jeg har tænkt lidt over, om man kan sige noget generelt om, hvor mange timer
det er rimeligt at lade en kat være alene hjemme?
Der er stor forskel på hvilken kat der er tale om, det ved jeg - men en
huskat der er "god" til at være alene, men som selvfølgelig helst vil have
selskab ?

Min (hus)kat er ofte alene I en del timer.
Han er glad for at se mig når jeg kommer hjem, nogle gange er han meget
nussesyg - andre gange hilser han bare, og går igen.
Vil en kat normalt vise tegn på at den er ked af at have været alene ?
Han virker glad, men hvordan ville han vise det modsatte ?

Venlige hilsner
Charlotte

Fra : Jette

Dato : 18-05-03 08:32

"Charlotte D. Jensen" skrev:
> [...]
> Der er stor forskel på hvilken kat der er tale om, det ved jeg - men en
> huskat der er "god" til at være alene, men som selvfølgelig helst vil

Ud af de 192 personer der har en profil på vores hjemmeside, er der 149, der
har mere end én kat. Én af årsagerne hertil, er at en kat har godt af
selskab fra en artsfælle. De leger sammen, vasker hinanden, putter sammen og
tager en gang imellem en rask slåskamp ... og så har det den store fordel at
katten aldrig er alene, og man kan tage på arbejde med god samvittighed

Det er så absolut ikke dobbelt arbejde at have to katte... men det er
naturligvis dyrere mht. dyrlæge, foder osv. Til gengæld har man det godt med
at vide, at katten har selskab.

Jeg har selv to hankastrater. De kommer begge fra samme kuld og eeelsker
hinanden Da mine misser har været sammen fra fødslen, har jeg ikke
erfaring med sammenføring af katte. Men på det område er der mange andre
herinde, der har god erfaring.
Der ligger også en god artikel om emnet på vores hjemmeside:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=45 eller klik på
"Adfærd" og vælg derefter artiklen "Sammenføring af katte".

Mvh. Jette
--
www.dk-fritid-dyr-kat.dk - webmoster@dk-fritid-dyr-kat.dk
Profiler, albums, gode råd om produkter, artikler, historier og faq

Fra : Tina

Dato : 18-05-03 08:49

> [...]

> Det er så absolut ikke dobbelt arbejde at have to katte... men det er
> naturligvis dyrere mht. dyrlæge, foder osv. Til gengæld har man det godt

*suk*

I det boligselskab jeg bor i må vi kun have én kat ELLER én hund. To katte,
to hunde eller hund + kat, og det er opsigelsesgrund.... Jeg bor desværre så
langt nede, at alle kan se, hvis der sidder to katte i vinduet.

Det er desværre ikke alle her i landet der frit kan vælge, hvor mange katte
de vil have.

Tina

Fra : Kate

Dato : 18-05-03 10:11

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in

> I det boligselskab jeg bor i må vi kun have én kat ELLER én hund.
> To katte,

Ja, jeg kommer aldrig til at forstå at man sidestiller hund og kat på
den måde. To katte larmer da ikke så meget som to hunde kan, eller bare
en for den sags skyld

Jeg vil også generelt anbefale to katte, fordi jeg gennem årene har set
hvor stor glæde de har haft af hinanden. Må dog indrømme at jeg kun
kortvarigt for 15 årstid siden havde en enekat. Han nåede aldrig at få
en kammerat fordi han var syg og blev aflivet få måneder gammel.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-05-03 17:21

Kate skrev
<Ja, jeg kommer aldrig til at forstå at man sidestiller hund og kat på den
måde. To katte larmer da ikke så meget som to hunde kan, eller bare en for
den sags skyld >

Det "sjoveste" jeg har oplevet, var et sted hvor jeg
godt måtte have en kat og en hund, men ikke 2 katte,
jeg kunne ikke få nogen begrundelse, blot et surt svar
"at sådan var reglerne"

Fra : Camilla Baird

Dato : 18-05-03 11:22

> [...]
> langt nede, at alle kan se, hvis der sidder to katte i vinduet.
>
> Det er desværre ikke alle her i landet der frit kan vælge, hvor mange katte

Der findes ind i mellem katte, der ikke tolererer andre katte, som ville
nyde livet som enekatte. Måske skulle du overveje en sådan kat?
Mvh Camilla
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Tina

Dato : 18-05-03 17:55

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes ind i mellem katte, der ikke tolererer andre katte, som ville
> nyde livet som enekatte. Måske skulle du overveje en sådan kat?
> Mvh Camilla

"Overvejelsen" er besluttet. Jeg VIL have en kat igen
Det bliver sikkert en enekat, hvis jeg da ikke lige falder over en killing,
jeg bare _må_ have med med hjem *g*

Lige nu har jeg en vens kat på ferie. Ih, hvor den nyder det i fulde drag.
*s*
Hvor bliver der tomt her, når han skal hjem igen. Tre marsvin er stadig ikke
helt det samme som en kat, der kryber op til en om natten, og putter sig
under ens dyne.

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-05-03 11:51

In <3ec74e09$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> Kate wrote:
> Ja, jeg kommer aldrig til at forstå at man sidestiller hund og kat på
> den måde. To katte larmer da ikke så meget som to hunde kan, eller
> bare en for den sags skyld

Ja, faktisk har jeg tit tænkt, at det er fordi boligselskaber ikke ved
en dyt om katte de har den regel med en kat. Hvis de vil beskytte
lejemålet vil jeg tro at to katte laver færre skader en en frustreret
enekat. Man kunne jo sætte en regel om at kattene skulle være
neutraliserede og øremærkede (så man kunne bevise at det _var_ den
neutraliserede man havde endnu hvis man var bange for fertile hanner
der strintede og kattejammer i løbetider...

Jeg synes ikke det umiddelbart lyder på Charlottes beskrivelse som om
katten lider voldsomt ved at være alene. Men derfor kunne det jo godt
være den ville blive endnu gladere for at ha' en artsfælle. Vi mennesker
bliver jo aldrig så gode til kattesprog som en anden kat

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 18-05-03 12:11

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> neutraliserede man havde endnu hvis man var bange for fertile
> hanner der strintede og kattejammer i løbetider...

Jeg bor til leje, og i mit boligselskab er det tilladt at have 1 kat eller 1
hund. Disse regler kunne jeg godt tænke mig at få lavet om, så jeg har
stillet et forslag til generalforsamlingen om tilladelse til at have *flere*
katte, såfremt det er indekatte.

Så nu håber jeg bare der bliver opbakning til forslaget
Generalforsamlingen er først til august, så der er længe til, men jeg er
begyndt at "bearbejde" mine naboer, så flest muligt af de "positive" husker
at møde op og stemme

--
Mvh.
Marianne Juul Pedersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-05-03 12:19

Marianne Juul Pedersen wrote:

> [...]
> Generalforsamlingen er først til august, så der er længe til, men jeg
> er begyndt at "bearbejde" mine naboer, så flest muligt af de

smadder godt ;))
jeg har faktisk tit tænkt på hvordan man formulerer sådan et forslag......
altså om man propper forslaget fuld af dokumentation på hvorfor to/tre katte
ikke er mere skadelige for boligen end en og så videre.....
det kunne da være godt at samle lidt viden omkring "lejlighedskatte" til
sådanne formål ;)
alle os der har 2-3 katte eller mere i en lejlighed ved jo at det er nemt
nok at klare.... men desværre tror jeg den slags boligselskaber er styret af
skræmmebilleder af de få mennesker der ikke kan håndtere et stort
kattehold.......
det er trist, fordi for mange katte er det en enorm berigelse at have endnu
en kat at dele tilværelsen med.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 18-05-03 14:00

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> videre.....
> det kunne da være godt at samle lidt viden omkring "lejlighedskatte"

Jamen gode input modtages meget gerne Jeg, og sikkert også andre, kan
sagtens bruge en masse gode argumenter, for jeg tror ikke det bliver helt
let at få gennemført.

Måske der er nogen der har prøvet at få ændret "husdyrregler", sådanne
erfaringer kunne jeg godt tænke mig at høre om, både positive som negative.

--
Mvh.
Marianne Juul Pedersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-05-03 14:17

> Jamen gode input modtages meget gerne Jeg, og sikkert også andre,
> kan sagtens bruge en masse gode argumenter, for jeg tror ikke det
> bliver helt let at få gennemført.

jeg har lige luret lidt rundt på hjemmesiden for at se om der var nogle gode
argumenter*G*
fandt følgende som måske kunne tilpasses/omformuleres:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=12
http://home1.stofanet.dk/beydana/kat-i-lejlighed.htm
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=9
http://www.bluewhite.dk/Tips/indeude.htm

jeg synes dog der mangler nogle gode argumenter til hvorfor 2 katte er bedre
end en, men det er jeg sikker på at det kan findes her i gruppens historie
;)
ser lige om jeg ikke kan få tid til at kigge på det ;)

> Måske der er nogen der har prøvet at få ændret "husdyrregler",
> sådanne erfaringer kunne jeg godt tænke mig at høre om, både positive
> som negative.

*G* jeg har desværre ingen erfaringer med det, da jeg altid har lejet
privat...... somregel har det været med tilladelse til dyrehold, i vores
kommende hjem, er det med tilladelse til kattehold såfremt de ikke er til
gene for egendommen eller bygningen.......
jeg har en gang haft kat et sted jeg ikke måtte.... jeg prøvede at indhente
tilladelse, og pressede nok min udlejer lidt, hvorfor hans svar var "jamen
du kan jo gøre det..... så henvender jeg mig hvis der kommer klager"*G*
det skal siges at der ikke kom nogen klager ;)

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 18-05-03 14:43

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> nogle gode argumenter*G*
> fandt følgende som måske kunne tilpasses/omformuleres:

Tak for links, der er helt sikker noget man kunne plukke fra. Jeg valgte
selv som en af begrundelserne for forslaget om flere indekatte, at slå på
kattens velfærd, f.eks. at man kan undgå evt. adfærdsforstyrrelser, som kan
opstå for enekatte.
Derudover skrev jeg at flere nu om dage, ønskede at holde indekatte, pga.
sikkerheden for kattene. Dette kom også med, i et lille håb om at dem som
ikke er så glade for katte, ville tænke, bare de bliver indendørs....så pyt

Jeg har en ide om at lave en lille flyer til uddeling i beboelsen, med nogle
gode begrundelser, for at holde flere katte. Men jeg tror også det ville
være en god ide at den indeholdt "beroligende" ord, til dem som ville være
bange for "totalt katteanarki"
Jeg tror flyeren skal være så enkel som mulig, for ellers gider mange ikke
læse den.

Heldige asen

--
Mvh.
Marianne Juul Pedersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 20:58

> [...]

> til dem som ville være bange for "totalt katteanarki"
> Jeg tror flyeren skal være så enkel som mulig, for ellers gider mange

hehe som du sikkert har opdaget har dit indlæg sat gang i en masse her i
hovedet på mig ;)
jeg ved ikke om du kan bruge det jeg laver til noget, men jeg vil under alle
omstændigheder gerne se det du kommer frem til, måske kan det sammenlægges
til noget smadder godt ;)

> Heldige asen

heh*G* tja.... min udlejer var ikke lige den skarbeste kniv i skuffen*G* han
havde et hav af ejendomme og en sækretær til at styre det hele ;)

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 19-05-03 22:06

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> under alle omstændigheder gerne se det du kommer frem til, måske kan
> det sammenlægges til noget smadder godt ;)

Ja, det har jeg bemærket Jeg har skriblet noget som jeg forestiller mig
kunne sendes rundt til naboerne

For at vinde mest muligt gehør blandt de øvrige beboere, har jeg tænkt mig
at skrive nogle argumenter for hvorfor det *ikke* er til gene for andre at
der holdes flere indekatte. Meget er "hugget" fra Sabinas forslag

Det vil ikke blive så omfattende, da jeg isåfald tvivler på at det så vil
blive læst

Udkast til en "flyer" til naboer:

Kære naboer!

Til næste generalforsamling har jeg stillet forslag om nye regler for
husdyrhold. Det nye i forslaget er at det skal være tilladt at have flere
inde-katte.

I håb om jeres opbakning på generalforsamlingen, vil jeg prøve at forklare,
hvorfor jeg mener at I trygt kan støtte forslaget

Da der er tale om indekatte, vil naboerne næppe bemærke flere katte der
er trygge i hinandens selskab indendørs.

Der skal i hvert enkelt tilfælde ansøges om tilladelse i boligselskabet.

Kattene skal være øremærket og neutraliseret. Attest om neutralisering
skal dokumenteres overfor boligselskabet og øremærke skal registreres, så
man er klar over hvilke katte der er givet tilladelser til., og såfremt der
skulle opstå problemer med husdyrene, ville denne tilladelse kunne
inddrages.

På den måde kan man imødegå at kattene vil blive sig til en gene for
beboerne i beboelsen.

En ene-kat der lever indendørs, kan evt. komme til at kede sig, og har
dermed en større
risiko for at udvikle adfærdsforstyrrelser, som urenlighed og kradsen på
uhensigtsmæssige steder.

Har du nogle spørgsmål eller betænkligheder, så kig ind, og lad os få en
snak, så kan du også hilse på min kat

--
Mvh.
Marianne Juul Pedersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 23:50

> Ja, det har jeg bemærket Jeg har skriblet noget som jeg
> forestiller mig kunne sendes rundt til naboerne

kanont ;)

> [...]
> tænkt mig at skrive nogle argumenter for hvorfor det *ikke* er til
> gene for andre at der holdes flere indekatte. Meget er "hugget" fra

hehe, helt ok*G* jeg hugger også i dit ;)

> Det vil ikke blive så omfattende, da jeg isåfald tvivler på at det så
> vil blive læst

forståeligt nok..... jeg tror bare det er vigtigt at belyse sagen ordentligt
når det drejer sig om en artikel om emnet......;)

> [...]
>
> Har du nogle spørgsmål eller betænkligheder, så kig ind, og lad os få
> en snak, så kan du også hilse på min kat

smadder godt ;) jeg har tyvstjålet det til artiklen*G* håber det er ok.....

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 20-05-03 07:07

Sabina Hertzum wrote:

> kanont ;)

> hehe, helt ok*G* jeg hugger også i dit ;)

Du er velkommen

> forståeligt nok..... jeg tror bare det er vigtigt at belyse sagen
> ordentligt når det drejer sig om en artikel om emnet......;)

Ja, der er stor forskel på målgrupperne, så der er forståligt nok.

Helt i orden!

--
Mvh.
Marianne Juul Pedersen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-05-03 17:29

Marianne J P skrev
<Jamen gode input modtages meget gerne Jeg, og sikkert også andre, kan
sagtens bruge en masse gode argumenter, for jeg tror ikke det bliver helt
let at få gennemført. >

Kattens Værn lavede for nogle år siden en ide til
regler omkring katte i lejlighed, jeg vil lige prøve at
"dykke" i bunkerne og se om jeg kan finde det

Fra : Tina

Dato : 18-05-03 17:46

> [...]
> Generalforsamlingen er først til august, så der er længe til, men jeg er
> begyndt at "bearbejde" mine naboer, så flest muligt af de "positive"

*dybt suk*

Er forsøgt adskillige gange og med mange forskellige argumenter her i
boligafdelingen, uden at det rokker en tomme ved deres opfattelse af katte
som husdyr...

Jeg bor (desværre) i en meget stor boligafdeling, så bare at få nogle naboer
med på idéen, rækker ikke engang som en dråbe i havet.

Tina

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-05-03 12:41

On 18/05/03 9:32, in article dfc7ab.to92.ln@tatooine.omnix.dk, "Jette"
<jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote:

> [...]
> Profiler, albums, gode råd om produkter, artikler, historier og faq
> Send forslag og spørgsmål direkte til "webmoster"

Ja, jeg ved godt at det ville være bedst at få en kat mere, meeen...
For det første må jeg ikke have kat, her hvor jeg bor, og for det andet har
jeg ikke råd...synes godt nok at ham jeg har nu er dyr nok *s*
Men tak for linket

Mvh.
Charlotte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-05-03 21:35

In <3ec90485$0$5141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> Marianne Hellemose
wrote:
> Det "sjoveste" jeg har oplevet, var et sted hvor jeg
> godt måtte have en kat og en hund, men ikke 2 katte,
> jeg kunne ikke få nogen begrundelse, blot et surt svar
> "at sådan var reglerne"

Og det særeste jeg har set var da jeg undersøgte hvordan landet lå i
diverse udlejningsselskaber for nylig og stødte på et boligselskab i
Hillerød, der tillod 2 hunde - eller 1 kat... (????)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 21:38

Ann Rudbeck wrote:

> Og det særeste jeg har set var da jeg undersøgte hvordan landet lå i
> diverse udlejningsselskaber for nylig og stødte på et boligselskab i
> Hillerød, der tillod 2 hunde - eller 1 kat... (????)

fuldkommen vanvittigt*G* men sikkert lavet i henhold til at det var udekatte
der blev holdt, og derfor "svinede" mere end hundende som der jo blev samlet
op efter..... kunne man forestille sig....

Fra : Charlotte

Dato : 19-05-03 21:59

On 19/05/03 22:35, in article 20030519223524455+0200@dtext2.news.tele.dk,
"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNsiamis.com> wrote:

> Og det særeste jeg har set var da jeg undersøgte hvordan landet lå i
> diverse udlejningsselskaber for nylig og stødte på et boligselskab i
> Hillerød, der tillod 2 hunde - eller 1 kat... (????)

Jamen, det er da alm. Kendt - ved du ikke det ?
To perserkatte larmer da mere end to Pittbull terrier....det er da helt
logisk ?????!!!

Nej, det er godt nok det særeste jeg længe har hørt

Mvh.
Charlotte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-05-03 22:07

In <BAEF122D.1AD5%Tulle@FJERNheaven.dk> Charlotte wrote:
> To perserkatte larmer da mere end to Pittbull terrier....det er da
> helt logisk ?????!!!

Årh ja, selvfølgelig..

Fra : Birgitte

Dato : 18-05-03 12:09

"Charlotte D. Jensen" <Tulle@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil en kat normalt vise tegn på at den er ked af at have været alene ?
> Han virker glad, men hvordan ville han vise det modsatte ?

Hej Charlotte
Katte er faktisk gode til at sove når ingen er hjemme, men de vil sikkert
hygge sig lidt mere, hvis de havde en at putte med, når de var alene.
Men som Camilla B ganske rigtig skriver, så er der katte, der bare gerne vil
være sig selv, og ikke ønsker en legekammerat/putteven.
Har man en enekat, er det jo lidt vigtigt, at man leger og stimulere katten,
i nogle af de timer man er hjemme, hvis den ikke skal kede sig.
"Jeg selv foretrækker absolut, at man har to katte på samme tid uanset
race", dermed er ikke sagt, at det er det rigtigste.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-05-03 12:50

> [...]
> "Jeg selv foretrækker absolut, at man har to katte på samme tid uanset
> race", dermed er ikke sagt, at det er det rigtigste.

Hej Birgitte.

Jeg prøver så vidt muligt at "være noget" for min mis, når jeg er hjemme,
men måske er jeg lidt fantasiforladt hvad angår lege....vi leger med div.
Legetøj I snor f.eks., men det er som regel kun sjovt 5-10 min.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal finde på flere lege..?
Han lever hovedsagligt af tørfoder, og det bliver serveret I poser/bolde
mv., så han må "jagte" selv, hvilket han godt kan lide...
Gode idéer modtages gerne

Mvh.
Charlotte

Fra : H.O.T

Dato : 18-05-03 13:37

En balje med vand i , og en gummiand er et hit her.....
Men Miv leger med alt, der ikke er kattelegetøj....
Tørrede blade, kontaktlinsebeholdere, sko, papirsposer og snørrebånd.....

Henrik

---

Fra : Charlotte

Dato : 18-05-03 20:51

On 18/05/03 14:37, in article ba7upv$jfn$1@sunsite.dk, "H.O.T"
<h.rasmussen@telia.com> wrote:

> [...]
> Men Miv leger med alt, der ikke er kattelegetøj....
> Tørrede blade, kontaktlinsebeholdere, sko, papirsposer og snørrebånd.....

Har netop givet ham en balje med vand og et par stykker legetøj, og det er
vældig spændende
Vi siger tak *s*

Venlige hilsner
Charlotte & Den lille prins.