Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dybdeskarphed Ixus V og Ixus 400
Fra : Peter Holm

Dato : 17-05-03 20:39

Hejsa,
jeg er en nogenlunde glad ejer af et Ixus V gennem 2 år og har taget 1000vis
af fine billeder.
Men jeg har hele tiden været irriteret over, at man ikke kunne justere hvor
stor dybdeskarphed der er i billedet. Alle mine billeder er skarpe fra 0,5 -
10000000 meter, oh jeg synes det giver meget 'flade' billeder.

Jeg ved ikke meget om blænde, lukketider osv, og på trods af mange
forklaringer om brugen af disse på spejlreflekskameraer har jeg aldrig helt
forstået sammenhængen.

Mit spørgsmål går på, hvorvidt den nue Ixus 400 kan noget i den sammenhæng
med justering af dybdeskarphed som mit nuværende Ixus V ikke kan?

Jeg drømmer om at tage portrætter, hvor den bil der holder 40 meter væk IKKE
er præcist lige som skarpt som det ansigt jeg prøver at forevige - men
hvordan? Hvad kræver dette af et kamera?

Eksempel på irriterende dybdeskarphed kan ses i dk.binaer "GrandPalace med
træ"
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : emj

Dato : 17-05-03 21:01

On Sat, 17 May 2003 21:39:00 +0200, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

>Jeg drømmer om at tage portrætter, hvor den bil der holder 40 meter væk IKKE
>er præcist lige som skarpt som det ansigt jeg prøver at forevige - men
>hvordan?

Hvis baggrunden skal være lidt uskarp, så skal du vælge lille
blændeTAL og hvis du ønsker skarphed i dybden af billedet, skal du
vælge stort blændeTAL.

Hilsen emj

--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : max

Dato : 17-05-03 22:10

> [...]
> hvordan? Hvad kræver dette af et kamera?
>
> Eksempel på irriterende dybdeskarphed kan ses i dk.binaer "GrandPalace med

Ixus 400 bruger en lille sensor (7,18 x 5,32)mm hvilket medfører at
objektivet også har en meget lille brændvidde, og du kan simpelthen
ikke få den lille skarphedsdybde du ønsker med den kombination..

http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp

Du kan se de forskellige sensor størrelser her.. Det fremgår ret
tydeligt at du skal op i et dslr for at opnå en tilfredstillende lille
dybdeskarphed.. Tak fordi du stillede det spørgsmål, jeg havde
ikke tænkt over den problematik.. Tilgengæld er det jo godt ved
makro fotografering..

Billedet fra Grand Palace er ellers skide flot - Anders Houmarks
tip holder altså ikke, du vil ikke kunne lave det du ønsker, hverken
med det kamera du har eller 400'ern.. Sony og Minolta bruger en
anelse større sensor, men det er ikk møj.. Tilgengæld har de vidst
ret kraftige tele indstilling, så måske er portrætter med sløret muligt..?
-max-

Fra : Peter Holm

Dato : 18-05-03 08:35

> [...]
>
> http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp
>
> Du kan se de forskellige sensor størrelser her..

OK, jeg får ikke meget ud af skemaet på siden, men forstår, at jeg ikke har
mulighederne med den 'lille sensor' der sidder på mit Ixus.

Det fremgår ret
> tydeligt at du skal op i et dslr for at opnå en tilfredstillende lille
> dybdeskarphed..

dslr ? jeg synes ikke jeg kan finde det skrevet på siden.

> Billedet fra Grand Palace er ellers skide flot -

Thx.
Selvom jeg ikke får mit ønske opfyldt om at kunne tage billeder med mindre
dybdeskardhed, så kan jeg nu holde op med at irritere mig over det, da jeg
ved det er kameraets begrænsninger og ikke mine der er skyld i det.
Jeg forstår dog ikke helt hvorfor det netop er sådan med de små digicams, da
jeg kan se, at billederne fra mit gamle mini aps Fuji 3000ix kamera er meget
bedre til at lave en lille dybdeskarphed. Billeder der er taget i et åbent
landskab er skarpe hele vejen igennem, hvorimod de halvtotaler jeg har taget
af mennesker (måske 1m afstand) viser en tydelig sløring af baggrunden. Det
hele er selvfølgelig gjort uden jeg har stillet på noget.
I instruktionsbogen står der om lensen på mit Fuji: 7 components, 7
elements, f=21mm ~ 58mm 1: 4,9 ~ 6,8.
Jeg forstår ikke tallene, men er det disse der skal sammenlignes med de
7,18x5,32 fra Ixus, så er Fujis lense jo endnu mindre.

En anden ting jeg har oplevet med Ixus er, at en sløring kan opstå ud af
specielle lysforhold. (se billede i samme tråd i dk.binaer). Hvis der er
meget lys bag motivet, så sker der noget med fokuseringen og
dybdeskarpheden. I dette tilfælde er en rose på 40cm afstand helt skarpt,
hvorimod det ønskede motiv er sløret. Jeg tænker på om dette kunne udnyttes
til at opnå en effekt med dybdeskarpheden. Jeg er bare nødt til at vide
præcis hvorfor jeg har fået en sløring i dette billede. ER det noget med
lyset bagved at gøre, eller hvorfor er netop dette billede blevet på denne
måde. Normalt ville både rose og barn være skarpt på samme tid.

Sorry for den lange smøre.

Mvh
Peter

Fra : michael bennati scho~

Dato : 18-05-03 09:57

Du kan tilføje dybdeuskarphed i Photoshop.
mvh Michael