HSD vs GPRS
Fra : John Doe

Dato : 13-05-03 15:41

Når jeg tilslutter mig via HSD, kan jeg se at min data-rate står til 28K8
begge veje - altså full dublex. Throughput står dog kun til ca.70-75% (det
viser min Nokia D211 graf mig). Men når jeg tilslutter mig via GPRS, kommer
data-rate ikke over 26Kbit begge veje!?

Min teori er, at GPRS ikke er full dublex samt, at mit Nokia D211 PCMCIA
kort ikke kan udnytte GPRS standarden 100%!?

John

Fra : John Doe

Dato : 15-05-03 10:59

> [...]
>
> Min teori er, at GPRS ikke er full dublex samt, at mit Nokia D211 PCMCIA
> kort ikke kan udnytte GPRS standarden 100%!?

Er der virkeligt ikke nogen der ved det? Om GPRS køre full dublex?

John

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 15-05-03 11:25

Hej John Doe!

John Doe wrote:
> [...]
> ca.70-75% (det viser min Nokia D211 graf mig). Men når jeg tilslutter
> mig via GPRS, kommer data-rate ikke over 26Kbit begge veje!?

Det hele afhænger konfigurationen - både hos dig og i nettet.

Hvilken kanalfordeling (3+1 eller 2+2) bruger du? Hvilken protokol bruger du til
HSCSD (analog, v.110 eller v.120)?

Med HSCSD kan du bruge 14,4 kbit/s per kanal, med GPRS er det kun 13,4 kbit/s.
GPRS er lidt langsommere fordi dataerne nødvendigvis ikke sendes i den rigtige
rækkefølge og skal derfor have en "adressering" med.

At du kun få 70-75% ved HSCSD kan skyldes nettet, da det kan sætte hastigheden
ned til 9,6 kbit/s, hvis f. eks. dækningen ikke er alt for god.

> Min teori er, at GPRS ikke er full dublex samt, at mit Nokia D211
> PCMCIA kort ikke kan udnytte GPRS standarden 100%!?

Ved HSCSD kan du bruge tre kanaler til download (=max. 43,2 kbit/s) og én til
upload eller hver to (=max. 28,8 kbit/s).

Jeg ved ikke hvordan D211 kan konfigureres ved GPRS - måske kan den kun bruges
med to kanaler i download (=max. 26,8 kbit/s) og én i upload.

--
Rainer Schöbe (Germany)
using "E-Plus Online GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : John Doe

Dato : 19-05-03 08:02

> Hvilken kanalfordeling (3+1 eller 2+2) bruger du? Hvilken protokol bruger
du til
> HSCSD (analog, v.110 eller v.120)?

Aha - jeg var ikke klar over at det var sådan det hang sammen; at man havde
4 kanaler. Jeg køre v.110 og kan se, at Nokia kortet kan køre begge dele
mht. antal kanaler (2/2 og 3/1) og jeg havde kun prøvet med 2/2. Jeg har
slet ikke prøvet v.120 men skulle det have nogen indflydelse (jo, men
hvilken)?

> [...]
rigtige
> rækkefølge og skal derfor have en "adressering" med.

Hvor mange kanaler er der i GPRS? Jeg kan ikke indstille det på min Nokia,
så tager den selv det maksimal antal kanaler i brug (dækning, belastning af
nettet taget i betragtning)?

John

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 19-05-03 09:21

Hej John!

John Doe wrote:

> [...]
> begge dele mht. antal kanaler (2/2 og 3/1) og jeg havde kun prøvet
> med 2/2. Jeg har slet ikke prøvet v.120 men skulle det have nogen

Den eneste forskel er den maksimalt mulige hastighed: v.110 har maksimalt 38,4
kbit/s, v.120 maksimalt 56 kbit/s.

Når du kører med 2+2, er det lige meget om du bruger v.110 eller v.120.

Når du kører med 3+1 er der en lille forskel: 38,4 kbit/s mod 43,2 kbit/s.

Men det er muligt at nettet sætter hastigheden ned til 14,4 kbit/s per kanal
hvis f. eks. dækningen er dårlig, og så får du maksimalt 28,8+9,6 kbit/s.

> Hvor mange kanaler er der i GPRS? Jeg kan ikke indstille det på min
> Nokia, så tager den selv det maksimal antal kanaler i brug (dækning,
> belastning af nettet taget i betragtning)?

Antallet af kanaler begrænses af nettet og mobiltelefonen. Mit hjemmenet - tyske
E-Plus - tillader fire kanaler til download og jeg går ud fra at de danske net
kan det samme. Jeg mener at kunne huske at Nokia arbejder med maksimalt tre
kanaler til download.

Det er vel muligt at datahastigheden per kanal kan sættes ned til 9,05 hvis
dækningen er dårlig og der skal være mere plads til "error-control" - ligesom
ved HSCSD.

Når nettet er belastet får du i det værste fald ingen hastighed med GPRS,
hvorimod du får mindst én kanal med HSCSD.

--
Rainer Schöbe (Germany)
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : John Doe

Dato : 19-05-03 09:39

> Rainer Schöbe (Germany)
> using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"
> using "Telmore HSCSD"

Mange tak for informationen - jeg forstår det nu langt bedre!
Jeg vil prøve mig lidt mere frem mht. kanaler og også v.120.

John

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 19-05-03 10:07

Hej John!

John Doe wrote:
> Mange tak for informationen - jeg forstår det nu langt bedre!
> Jeg vil prøve mig lidt mere frem mht. kanaler og også v.120.

Jeg er ikke så ofte i Danmark og kan derfor ikke prøve så meget, men ved mine
sidste forsøg med mit Telmore-kort kunne jeg ikke koble op med v.120. Jeg ved
ikke hvad der er den begrænsende faktor (nettet eller provideren), men jeg tror
at TDC Mobils net ikke kan arbejde med v.120, da indvalget afbrydes efter et
halvt sekund med en "düt-düt-düt".

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-05-03 11:37

"Rainer Schöbe" <rainer.nyhedsgruppe.schoebe@gmx.de> wrote:

[snip]
> [...]
>kan det samme. Jeg mener at kunne huske at Nokia arbejder med maksimalt tre

TDCs GPRS net var for ca et halvt år siden sat op til max 4 timeslots i
hver retning, men max 5 timeslots tilsammen.

Peter