Billedkvalitet på digitalkamera i N7250 og~
Fra : JE

Dato : 01-05-03 20:23

1)
Hvor god (eller ringe ...) er billedkvaliteten egentlig i de nye
mobiltelefoner med indbygget digitalkamera. F.eks. Nokia 7250 eller Nokia
7650.

Jeg formoder at de ikke er på samme niveau som et rigtigt digitalkamera. Kan
man stille nogle tal op, som illustrerer billedkvaliteten (pixels?).

2)
Er det standard (i alle mobiltlf. med kamera) at man kan "maile" et billed
videre, så man kan gemme det på PC'en harddisk. Hvis ikke, hvad fan' skal
man så bruge det indbyggede kamera til?

Mvh Jan

Fra : Frederik B-B.

Dato : 01-05-03 20:27

http://www.frederikbb.dk/mobil-billeder/vis.php?billede=bil(04).jpg Taget
med min gamle 7650
http://www.frederikbb.dk/mobil-billeder/vis.php?billede=knepenscooter.jpg
Taget med min nye 7250

Håber du kunne bruge det!!

Du kan sende billeder over MMS

Og hvis du ikke har råd til, det skaf dig et IR kabel bruger jeg ;)

--
MvH Frederik B-B. - www.FrederikBB.dk

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 02-05-03 08:51

"Frederik B-B." <fbb@frederikbb.dk> wrote in message
> http://www.frederikbb.dk/mobil-billeder/vis.php?billede=bil(04).jpg Taget
> [...]

Supplerer lige med to billeder fra P800.... Ikke særlig god kvalitet, men
hva? Det er også bare legetøj...

http://www.wassini.dk/P800/Images/34170004.jpg
http://www.wassini.dk/P800/Images/34170005.jpg

/Lars

Fra : Peter Rongsted

Dato : 02-05-03 08:32

"JE" <janelne@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg formoder at de ikke er på samme niveau som et rigtigt digitalkamera. Kan
>man stille nogle tal op, som illustrerer billedkvaliteten (pixels?).

Jeg har kun prøvet 7650, men til gengæld tre forskellige med samme
resultat. Efter min mening, giver den et meget ringe resultat.
Opløsningen på 640x480 kan give nogle et pæne billeder i 15x10cm, men
optikken i 7650 er så dårlig, at resultatet er noget nær ubrugligt på
alt andet end telefonens display. I midten af billedet er den noget
uskarp, i hjørnerne er den elendig. Et andet problem er den hårde
komprimering. Jeg prøvede at tage samme motiv med med 7650 og et Nikon
Coolpix 775 (2,1 Megapixel). Kameraet blev sat til 640x480 i laveste
kvalitet. Det gav nogle jpeg-filer, som var større en dem fra 7650 i
højeste kvalitet. Jeg komprimerede derfor filerne fra kameraet i Paint
Shop Pro, så de fik nogenlunde samme størrelse (40-50 kB). Selv i
telefonens display kunne man se, at billederne fra kameraet var af bedre
kvalitet!

Jeg har som sagt kun prøvet 7650. Men de eksempler, jeg har set fra
andre modeller/mærker, var ikke stort bedre. Så jeg har indtil videre
droppet kameratelefonerne.

Peter

Fra : Lars Strange

Dato : 02-05-03 12:52

Det synes jeg ikke er en værdig test
Et digitalkamera har helt sikkert bedre optik - tilgengæld er det enormt
dårligt at ringe fra

Jeg har selv et N3650 og var faktisk postiv overrasket over kvaliteten, når
man husker på at der jo for det første mangler blitz og at kameraet for det
andet svarer til et ca. 0,3megapixel kamera. Skalerer man billedet ned med
50% til 320 x 240 pixels så får man billeder jeg mener fint kan bruges til
fx hjemmesider som illustration eller måske til dagbog/blog hvis man er til
den slags.

Brug kameraet til stemningsbilleder og hiv digitalkameraet med når der skal
tages billeder af noget, der evt. skal fremkaldes til papirbilleder.

/Lars

"Peter Rongsted" <nospam@rongsted.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<snip>