Noen spørsmål om Sonyericsson T310
Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 01-05-03 12:29

1) WAP: Er det mulig å scrolle én side opp/ned om gangen ved å bruke
volumknappen på venstre side?

2) Volumknappen: Er dette en knapp man skyver opp/ned (som på T300/T68),
eller skal den trykkes på?

3) Lydinnspilling: Kan man
a) benytte lydinnspilling som ringetone?
b) sette alarm på et lydopptak?

4) Hendelser: Kan man stille inn en hendelse med alarm, slik alarmen
repeteres f.eks hver dag, uke, måned?

5) Hvorfor i h....... har ikke Sonyericsson lagt inn en skikkelig kalender i
T300/310??????? :)
Selv den minimalistiske T100 har kalender.

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-05-03 13:28

"Thorolv Valentinsen" <tva03.fight.spam@netcom .no> skrev i en meddelelse
> 1) WAP: Er det mulig å scrolle én side opp/ned om gangen ved å bruke
> volumknappen på venstre side?

Ved ikke, men tror den scroller en eller kun et par linjer.

> 2) Volumknappen: Er dette en knapp man skyver opp/ned (som på T300/T68),
> eller skal den trykkes på?

Den skal skydes op og ned.

> 3) Lydinnspilling: Kan man
> a) benytte lydinnspilling som ringetone?
> b) sette alarm på et lydopptak?

Nej til det første, og tilsyneladende også til det sidste, men det skal jeg
ikke kunne garantere.

> 4) Hendelser: Kan man stille inn en hendelse med alarm, slik alarmen
> repeteres f.eks hver dag, uke, måned?

Nej, det eneste der er er den gentagne alarm (vækkeur) som man kan sætte til
at ringe på bestemte dage (mandage, tirsdage) Alarmerne til opgaver er kun
en gang.

> 5) Hvorfor i h....... har ikke Sonyericsson lagt inn en skikkelig kalender
> T300/310??????? :)
> Selv den minimalistiske T100 har kalender.

Ja, det er fandme også sært. Jeg savner ikke min kalender særlig meget, da
jeg bruger min pocket pc til det, men det er en tåbelig udeladelse.

/Jacob

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 01-05-03 13:47

"Jacob Andersen" <jacob@ond.tv2.dk> skrev i melding
> "Thorolv Valentinsen" <tva03.fight.spam@netcom .no> skrev i en meddelelse

Takk for svar!!

> Ja, det er fandme også sært. Jeg savner ikke min kalender særlig meget, da
> jeg bruger min pocket pc til det, men det er en tåbelig udeladelse.

Ericsson har jo meget gode kalendere i sine telefoner. De har både dag-,
uke- og månedsvisning, og man kan hurtig bla frem og tilbake en uke, måned
og år.

Når nå T300/T310 til og med har IR, forstår jeg ikke hvorfor den ikke har
kalender. Det er ille nok at T300 ikke hadde det, men da jeg så at T310
skulle komme, tenkte jeg at her er i allfall kalender. Neiiiiiida...

Hadde T310 hatt kalender, hadde jeg kjøpt den uten å blunke.

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-05-03 20:08

> [...]
> skulle komme, tenkte jeg at her er i allfall kalender. Neiiiiiida...
>
> Hadde T310 hatt kalender, hadde jeg kjøpt den uten å blunke.

Jeg er i hvert fald godt tilfreds. Men det er klart at hvis man skal bruge
kalenderen så er der ikke så meget at gøre. Jeg er også enig i at SE normalt
har nogle vældigt gode kalendere.

/Jacob

Fra : Rune T. Larsen

Dato : 01-05-03 23:09

> 5) Hvorfor i h....... har ikke Sonyericsson lagt inn en skikkelig kalender
> T300/310??????? :)
> Selv den minimalistiske T100 har kalender.

Litt dumt spørsmål egentlig. Hvorfor har den ikke bluetooth og alt annet
stasj også?

Hvis de rimelige fjortistelefonene hadde alt så ville det jo ikke vært noen
grunn til å kjøpe T610. Har du bruk for kalender så er ikke T310 telefonen
for deg. Så enkelt er det. Kalles differensiering av produkter og SE har
fjernet kalenderen med vilje for at sånne som deg skal kjøpe T610.

Mvh
Rune

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 02-05-03 13:37

"Rune T. Larsen" <rune@hjemmekino.no> skrev i melding

> [...]
> for deg. Så enkelt er det. Kalles differensiering av produkter og SE har
> fjernet kalenderen med vilje for at sånne som deg skal kjøpe T610.

Nja, poenget mitt var at kun T300/T310 ikke har kalender. De siste par åra
har (Sony)Ericsson hatt kalender i de aller fleste modeller jeg kommer på.
Blant annet i T100, som jeg navnte. Man har spart på mye annet på T100, men
ikke kalenderen.

Tipper de hadde spart mer på å utelate IR på T300/T310, siden den største
målgruppen er ungdom. Men på den annen side har de ikke utskiftbart deksel
på T310. Både Nokia og etter hvert Siemens har det på sinde ungdomsmodeller.

Selvsagt mener jeg ikke at man forlange alt i den prisklassen T310 befinner
seg i.

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-05-03 19:04

> [...]
ungdomsmodeller.

> Selvsagt mener jeg ikke at man forlange alt i den prisklassen T310

Jeg har endnu ikke kunnet se hvorfor jeg skulle betale for at kunne skifte
mit cover. Det er aldeles uinteressant for mig vil jeg mene, men det er der
åbenbart et kæmpe marked for.

/Jacob

Fra : Erik Einum

Dato : 02-05-03 19:17

Jacob Andersen plumpet ut med:

> Jeg har endnu ikke kunnet se hvorfor jeg skulle betale for at kunne
> skifte mit cover. Det er aldeles uinteressant for mig vil jeg mene,
> men det er der åbenbart et kæmpe marked for.

Dersom din telefon (coveret) på en eller annen måte blir ødelagt eller
slitt, så er det jo en billig måte å skaffe seg en "ny" tlf på! I
tillegg er det jo de som vil ha litt variasjon på hvordan telefonen ser
ut, eller ha et cover med logo/bilde av sitt favoritt
fotballag/bilmerke/ølmerke osv. Jeg skaffet meg (betalte ikke, men fikk
fra en ødelagt tlf) sølvblnake knapper på min svarte 6210, det ble
veldig stilfullt. Og på 5110 er det hvite knapper, der er det mye penere
ved å bytte ut til svarte.

--
///Mvh. EE
Med mjød må vommen meiskas, so mannen mannhøgt miga kan
----------
Gjør Outlook Express brukbar til news: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 02-05-03 19:50

"Erik Einum" <erik-ein@nospam.online.no> skrev i melding
> [...]
> fra en ødelagt tlf) sølvblnake knapper på min svarte 6210, det ble
> veldig stilfullt. Og på 5110 er det hvite knapper, der er det mye penere

Det er jeg enig i.

Utskiftbare covere er ikke ikke kun en fjortisfaktor. I tillegg til det du
har nevnt, vil jeg nevne mulighetene til å fjerne støv og smuss som
eventuelt måtte samle seg i telefonen etter en tids bruk, spesielt hvis man
går med den i lommen.

Nokia produserer jo utskiftbare covere tilpasset modell, og modellens
målgruppe. F. eks er coverne til 6510 og 6610 temmelig nøytrale i forhold
til de "ville" coverne de leverer til 3410, 3510 og 3510i.

Nokias suksess de siste 5 årene er delvis bygget på egenskaper som
utskiftbare covere, ringetoner og logoer. Så har andre kommet etter, ikke
uten grunn.

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-05-03 22:28

"Erik Einum" <erik-ein@nospam.online.no> skrev i en meddelelse
> Jacob Andersen plumpet ut med:

> Dersom din telefon (coveret) på en eller annen måte blir ødelagt eller
> slitt, så er det jo en billig måte å skaffe seg en "ny" tlf på!

Det er selvfølgelig rigtigt, det har jeg dog aldrig haft brug for.

> [...]
> fra en ødelagt tlf) sølvblnake knapper på min svarte 6210, det ble
> veldig stilfullt. Og på 5110 er det hvite knapper, der er det mye penere

Den slags er jeg personligt meget tæt på at være fuldstændig ligeglad med.
Jeg har patter på skærmen, så er resten ikke så vigtigt.

/Jacob

Fra : Helge Solberg

Dato : 03-05-03 20:41

"Thorolv Valentinsen" <tva03.fight.spam@netcom .no> skrev i melding
> T300/310??????? :)
> Selv den minimalistiske T100 har kalender.
>
> Mvh
>

> Thorolv Valentinsen

MMS/multimedia gjør at selv telefoner beregnet på ungdom/privatbrukere får
proffe funksjoner som eks. pop-klient, IrDA, stemmeopptak etc. Da blir det
lite igjen til de dyre modellene - kalender, stemmestyring, BT....

Det interessant mht. kalender er ikke om dagene vises i kalenderformat eller
i huskelappformat. Det er om kalender kan synkes mot Outlook sammen med
telefonbok etc. Det er det bare de dyre modellene som fortsatt kan. Både
T300 og T310 koster under 2000,-

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 03-05-03 21:48

"Helge Solberg" <helge1073@hotmail.com> skrev i melding

> [...]
> i huskelappformat. Det er om kalender kan synkes mot Outlook sammen med
> telefonbok etc. Det er det bare de dyre modellene som fortsatt kan. Både

Under 2500,- uten abonnement... Så er vi på den sikre siden :)

IrDA er fremdeles meget sjeldent på ungdoms- og entry-modeller, for å kalle
dem det. Men det er veldig nyttig, fordi man slipper å tenke på om
datakabelen er kompatibel.

Stemmeopptak er ikke dumt. Oppdaget nytten av det på en 6510 jeg hadde. Jeg
leste bare inn det jeg skulle huske i farten, og så var det bare å spille av
huskelisten når det passet. På 6510 kunne jeg legge innspillingen inn med
alarm i kalenderen. Det kan ikke T310, men man kan jo bare legge inn en
påminnelse til den uansett, så forskjellen er ikke så stor.

Jeg synes selvsagt det er best om det er en skikkelig kalender, men en
mulighet er å kompensere litt for dette når man velger tekst for påminnelsen
i T300/T310:

I stedet for å skrive: Møte med sjefen
kan man skrive: 08.05 1000-1030 M Sjef

Huskelappene ordnes jo kronologisk etter alarmtid, men ved å legge inn dato,
tid og koder for type avtale (M=møte), kan man ha mer nytte av en
huskelappfunksjon. På T300/310 finnes det en del ikoner som man kan bruke
for type avtale (bursdag, handle, møte, send brev, ring osv.). For den helt
store oversikten kan man ha en PDA i nærheten, en almanakk eller en liten
kalender i kredittkortstørrelse.

Har hatt fingrene i en T610 i dag. Den virket veldig lett å betjene, den har
et meget behagelig tastatur, og jeg synes den er tøff. Jeg kjenner godt til
Sonyericssons menysystem og overføring/nedlasting av bilder, bakgrunner og
ringetoner.

Jeg skal kunne overleve en telefon uten java. T310 kan fort bli min neste
telefon. Kanskje allerede på mandag.

Mvh

Thorolv Valentinsen