Erfaring med Nokia 5100
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-03 23:01

Er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med Nokia 5100?
(den nye model af gummitelefonen 5110)

MVH
Thorbjørn H. Olesen

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 29-04-03 17:28

"Thorbjørn Højgaaard Olesen" <tho_INGENSPAM_@person.dk> skrev i melding
> Er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med Nokia 5100?
> (den nye model af gummitelefonen 5110)
>
> MVH
> Thorbjørn H. Olesen

Har hatt min i 6 uker. Generelt er jeg meget godt fornøyd med den, og har
ikke hatt problemer som skyldes produksjonsfeil. Den har mange finesser,
skjermen er bra, og den er laget for å tåle litt, selv om jeg bruker den
like forsiktig som andre mobiler jeg har hatt.

Det jeg ikke er fornøyd med er tastaturet. Det kreves relativt mye kraft for
å trykke ned tastene, spesielt meny- og navigasjonstastene, som man jo
benytter mye. Dette er kanskje prisen man må betale for at telefonen er
ekstra beskyttet mot støv og vannprut. Men Nokia kunne i det minste laget
tastene i et hardere materiale. De er nemlig for myke, og dette i
kombinasjon at man må bruke kraft for å trykke dem inn, er ikke bra. I
tillegg kommer det skarpe klikkelyder fra tastaturet, som man fort blir lei
av å høre på.

Alt i alt er det tastaturet det som trekker mest ned, og jeg vil ikke
anbefale telefonen til de som skriver mye SMS, eller wapper mye.

Nokias Flop-Port (egentlig Pop-Port :) ) er virkelig en flop. Det tar sin
tid å koble telefonen til handsfree eller kamera. I tillegg sitter pluggen
for løst. Dette igjen fører til dårlig kontakt, som spesielt hører ved at
lyden/stereolyden kan falle ut når man benytter handsfree. Ergo skal man
helst sitte helt i ro når man benytter utstyr tilkoblet flop-porten. Det er
jo helt usannsynlig at Nokias folk ikke har oppdaget dette da de utviklet
porten. Likevel har de valgt en slik løsning. Ikke godkjent. Både 5100,
6100, 7210, 6610, 7250 m fl. har denne porten. Pluggen er også for stor.

5100 kan kobles til Nokias kamera. Dette kameraet har fått dårlig omtale i 3
av 4 tester jeg har lest, og kan ikke anbefales. Dermed ser det ut som man i
praksis ikke har muligheter for kamera, det er rett og slett ikke verd
pengene, og er mer til besvær enn nytte.

Alternativet blir da 7250, 7650 eller 3650 (som alle har innebygget kamera),
eller et konkurrerende merke, som f.eks Siemens eller Sonyericsson.

Det meste med 5100 er meget bra, men som du ser, trekker noe ned på
inntrykket og brukergleden. Det er tastaturet, som er spesielt for denne
telefonen, og flop-port/evt. kamera, som også gjelder andre nokiamodeller
jeg nevnte ovenfor.

Dersom det jeg har nevnt av negativt ikke har noe å si for ditt valg, kan
jeg absolutt anbefale 5100.

Her er et par tester:

Mobile Review: http://www.mobile-review.com/review/nokia-5100-en.shtml
Mobile Burn: http://mobile.burn.com/review.jsp?Id=272