Politikens tyveriopfordrende reklamespot
En butiksejer taler i telefon, og holder øje med en kunde i butikken.
Denne går rundt med forarget mine og samler butikkens pornoblade sammen i en
stavl og og går ud af butikken og stopper bladene i en affaldsspand.
Så kommer teksten : "den levende avis, Politiken"
Dagbladet reklamerer altså for at man skal gå ud og stjæle.
At mange butikker respekterer ytringsfrihed og køberes behov, søger
Politiken at tilsvine som noget ondt, der kræver ulovlig selvtægt, som
modtræk. Gement tyveri og meningsløst hærværk.
Det minder om dengang Solvognen-ungdommen fra Christiania stjal
supermarkeds-mad i stor stil og kaldte det "teater"!
Dagblade og TV elsker autonome, så de rostes .
Porno er ikke mere kritisabel end lyrik eller dameblade.
Selvhadende intellektuelle er skamfulde over, at de ikke selv har mod til at
købe porno - så de lægger denne drømmeindustri for had.
Kvinder er jaloux på de skønheder, som partneren hellere vil onanere til,
end elske med dem.
Misundelsen får dem til at hylde kriminalitet.
Nietzsche brugte ordet "resentiment" om misundelse og jalouxi, samt hævn,
forurettelse, rethaveriskhed, selvhad, nid-nag.
Han så ondets ophav i, at de indestængt forurettede er SELVHADERE og ikke
får afløb for egen livsenergi på sund måde, men fortrænger det, og så kommer
det ud på sindsyg-agtig måde, senere.
" Den, der er utilfreds med sig selv, er uafladelig indstillet på at hævne
sig. Og det er os andre der bliver ofre for ham, om det så blot er ved altid
at skulle tåle det hæslige syn af ham. For synet af det hæslige gør en
dårlig og dyster. Nietzsche
" En intelligent mand irettesætter aldrig nogen. Luc de
Vauvenargues
" Folk vi ikke kan holde ud, prøver vi at gøre mistænkelige.
Nietzsche
" Intet menneske har ret til at klandre eller fordømme et andet. I
virkeligheden kender vi ikke nogen andre rigtigt. Emerson
" Resentiment: Den lidelse de ikke kan komme af med, bliver ved at dukke
op, og det fører til nag. Nietzsche
" Det er de kraftløses misundelse: ressentiment, der har bragt
livsudfoldelsen i miskredit, så folk får dårlig samvittighed over deres
sunde instinkter. Nietzsche
" Slaveopstanden i moralen begynder med, at ressentimenttet selv bliver
skabende og føder værdier: resentimentet hos sådanne væsener, der er nægtet
den egentlige reaktion gennem handling og som kun holder sig skadesløse
gennem en imaginær hævn. Mens al fornem moral vokser ud af en triumferende
sigen ja til sig selv, siger slavemoralen fra første færd nej til et "
udenfor", til et "anderledes", til et "ikke-selv", og dette nej er dens
skabende handling. Denne venden op og ned på det værdisættende blik - denne
nødvendige retning udadtil i stedet for indadtil mod sig selv - hører netop
til ressentimentet: for at komme til verden behøver slavemoralen forst og
fremmest altid en mod- og yderverden. Den behøver fysiologisk talt, ydre
pirringer for overhovedet at agere: dens aktion er fra grunden af reaktion.
Nietzsche(Moralens oprindelse 1888)
Idealisten er uforbedrelig. Smides han ud af sin himmel, omdanner
han helvede til et passende ideal Nietzsche (Menneskeligt , alt for
menneskeligt ) 1877
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com