Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanner m/dias adapter
Fra : flemming scully

Dato : 26-03-01 18:46

Hej
er der nogen der har erfaring med scanner m/dias adapter.?????
Jeg overvejer at købe f.eks.en CanonScan D660U.

Hilsen

Flemming Scully

Fra : Rune Baess

Dato : 27-03-01 02:48

"flemming scully" <f.scullly@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hej
> er der nogen der har erfaring med scanner m/dias adapter.?????
> Jeg overvejer at købe f.eks.en CanonScan D660U.

En af mine venner købte en D660U, den scanner flatbed så som så, men totalt rådden i
sine dias / negativ scanninger. Et plus ved netop den scanner er da at den er næsten
lydløs ...

Jeg desuden lejlighed til at checke en anden scanner ud i samme prisklasse, en "Acer
640UT", selvom jeg ikke fik prøvet diasenheden, må jeg sige at den scannede meget
pænt til prisen, og havde en overaskende god farvegengivelse.

Men bottomline er som altid: køb en dedikeret diasscanner, forvent ikke for meget af
billige flatbeds med 'diasenheder', ikke så meget pga opløsning, men snarere pga.
den alt for lave farvedybde disse kan præstere.

Rune

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-01 08:29

Rune Baess wrote:

> Men bottomline er som altid: køb en dedikeret diasscanner, forvent ikke
> for meget af billige flatbeds med 'diasenheder', ikke så meget pga opløsning,
> men snarere pga. den alt for lave farvedybde disse kan præstere.

Rune - nu skriver du vrøvl....!

Stort set alle scannere - ja selv de aller billigste scanner i 36 bit
farver, og det er mere end rigligt til at sikre en god gengivelse af farverne.

Det er squ da scannerens D-max. der er afgørende, alle de billige mærker
undgår behændigt at oplyse scannerens D-max. værdi, det er nok fordi den
er under 3.0

De halvgode scannere har som regel en for lav D-max. værdi, den ligger
typisk mellem 3.1 og 3.3

Det er kun de gode dias- og flatbedscannere med et D-max. værdi over
3.7, som kan levere gode troværdige scanninger, der reproducerer
tegningen i de mørke områder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune Baess

Dato : 27-03-01 17:39

> Rune - nu skriver du vrøvl....!
>
> Stort set alle scannere - ja selv de aller billigste scanner i 36 bit
> farver, og det er mere end rigligt til at sikre en god gengivelse af farverne.

Farvedybde er vel et lidt flydende begreb i denne sammenhæng, men som du sikkert har
regnet ud, er det naturligvis Dmax'en jeg refererede til, og ikke bit-dybden...
Måske havde "lys-dynamisk omfang" været en mere passende oversættelse af Dmax.

> [...]
>
> Det er kun de gode dias- og flatbedscannere med et D-max. værdi over
> 3.7, som kan levere gode troværdige scanninger, der reproducerer

Min LS2000 har en Dmax på 3.6, men er i *høj grad* i stand til at levere troværdige
scanninger, - jeg har faktisk ikke endnu scannet et stykke film, hvor jeg ikke kunne
få *hele* det lysmæssige register med.
Herunder pro-film som Provia100F, Velvia, Reala, Portra, Ektacrome, Supra m.fl.

Men hvad bruger du selv, Niels, siden du er så kræsen?
Hvis man skal dømme efter
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/
- så ville jeg gætte på en "mustek" med Dmax 2.8...

Rune

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-01 18:06

Rune Baess wrote:

> Men hvad bruger du selv, Niels, siden du er så kræsen?
> Hvis man skal dømme efter
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/
> - så ville jeg gætte på en "mustek" med Dmax 2.8...

Du gætter jo ikke - for det har jeg jo selv oplyst, og jeg bemærkede
samtidig, at kvaliteten helt klart var meget utilfresstillede, lige nu
er jeg igang med at vurdere markedet for flatbedscannere, med diasenhed,
jeg vil nemlig ikke ha' to scannere, så den scanner jeg vælger skal
kunne det hele - både refleks og dias scanning.

- men ellers er vi sådan ca. enige....

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune Baess

Dato : 27-03-01 19:07

> [...]
> jeg vil nemlig ikke ha' to scannere, så den scanner jeg vælger skal
> kunne det hele - både refleks og dias scanning.

Jeg fandt tråden, - det var en Microtek... ikke mustek.

Men som udgangspunkt har jeg set en (ca) 3000 kroners filmscanner (Acer Scanwit)
lave væsenligt bedre (film-) scanninger end en 7-8000 kroners flatbed (Epson 1600).
Det er selvfølgelig et problem hvis du skal scanne mere end 36x24mm, måske falder
Nikons LS4500 multiformat scanner i pris når LS8000'eren kommer på markedet her til
sommer...

> - men ellers er vi sådan ca. enige....

det anede mig

Rune

Fra : N/A

Dato : 27-03-01 20:40

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-01 20:40

"Kim Østrup" wrote:

> Hej Flemming
>
> Vi har tidliger haft en tråd her i gruppen om samme emne og som jeg erindrer
> det var ihvertfald min konklusion, at Agfa Snapscan E50 ikke ville være et
> dårligt valg. Der var sågar en venlig sjæl der havde lagt et testbillede
> ud - prøv at søge på www.deja.com på mit navn og dermed finde tråden.
>
> Jeg regner med at købe nævnte scanner indenfor 14 dage - pt. billigste pris
> er 1.895,- ifølge www.edbpriser.dk.

En Agfa Snapscan E50 gør det nok ikke meget bedre end den Microtec
ScanMaker X6 som jeg har lånt, og det er slet ikke tilfredsstillende.

Min bedømmelse af Microtec ScanMaker X6 er:

- scanning af refleks originaler klarer den er helt ok.
- scanning af S/H negativer klarer den nogenlunde acceptabelt.
- scanning af farvenegativer, her begynder det at knibe med omfanget.
- scanning af farvedias, her går det helt galt i skyggeområderne.

Farver og skarphed er generelt ok, men scannerens evne til at
reproducere detaljer i de mørke områder er langt fra go' nok, man mister
alt for meget.

De scanninger jeg har lavet kan ses på:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger - og tag nu ikke
fejl, jeg har bevidst udvalgt billeder, der til dels kan tåle at miste
tegning i de mørke områder, og nok så væssentligt alle scanningerne er
lavet fra 6x6 dias, og jeg har slet ikke turdet forsøge mig med 24x36
dias.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten og Lisa

Dato : 29-03-01 06:13

prøv at læse testen af agfa skanneren i det svenske blad foto de var ikke
begejsteret for den.
Morten Vinther

Kim Østrup <(fjern filter) FILTERkim.gitte@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:AB4w6.271$rM3.22282@news.get2net.dk...

Fra : Peter_Gimm

Dato : 07-04-01 17:10

"Morten og Lisa" skrev d. 29-03-01 06:13 dette indlæg :
> prøv at læse testen af agfa skanneren i det svenske blad foto de var ikke
> [...]

Det er godt nok en nået dyrere løsning end AGFA e50, men vi har lige fået en Microtek Scanmaker 5700. Den er virkelig god til på negativer og dia-positiver.

Den er koblet på to maskiner samtidig ! -Kan selvfølgelig kun bruges af en maskine af gangen, men ret smart alligevel....

http://www.kandu.dk/