Wallas varmer
Fra : anders

Dato : 15-05-03 08:42

Hej
Har en 22 år gamel Wallas varmer monteret. Den er af den type der kører på
"blå pripps" eller petroleum/fotogen vædske.
Mit problem er at den til tider "hvæser" lidt og lyden ser ud til at komme
fra den indsugningsslange der er monteret i proppen på petroleums dunken og
leder op til selve brænderen. Ved at ryste lidt på dunken kan jeg få lyden
til at ophøre. Min første tanke er at den måske suger lidt falsk luft pga de
gamle stive slanger slanger.
Har prøvet at afkorte den ende af slangen der er i bunden af dunken således
at den ikke 'stod' på bunden. Nu er der således ca 2 cm. frigang men det
hjalp ikke.

Gode forslag modtages

anders

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 20-05-03 10:05

"Hej Anders
I min gamle båd havde jeg også en Wallas. En vinter flyttede jeg
dunken - der stod i bunden af båden og var vanskelig at komme til - op
i en kistebænk. Om foråret ville den ikke starte. Jeg fik den
gennemgået i Hvide Sande (på det officielle danske service værksted)
fik skiftet brander m.v. for Kr. 2.600,-, men lige lidt virkede det
. Indtil en klog mand fortalte mig at dunken skal stå lavere end
indsugningsstedet på Wallasen (står i øvrigt også i brugsanvisningen).
Efter jeg flyttede dunken tilbage kørte alt. Om det er dit problem ved
jeg ikke - men den suger falskluft hvis dunken står for højt.

Mvh
Rolan

Fra : Niels & Astrid

Dato : 25-05-03 10:43

Hej Anders Jeg har lige fået en båd med en wallas varmer fra 1977 , der
er en vejledning med , var det noget med en kopi ?. Erfaringer om denne
varmer modtages gerne da min er noget tilsodet og styrepanelet er defekt,
det er effektreguleringsmodstanden der er itu . det er et 6 ohm, trådviklet
potmeter og blæserens forbrug er ca. 1.0 ampere ( det er blæserens hastighed
er reguleres, idet det er luftens hastighed forbi ringvægen der er
bestemmende for varmeeffekten.) niels f.