Opvarmning af lille kabine
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-05-03 17:12

Jeg har en Ryds 435 FC - og kunne godt tænke mig at få lavet "lidt" varme i
den (så det er klart til efterår/forår)
men jeg er lidt i tvivl for om den løsning jeg har gang i - måske er god
nok.

Jeg har tænkt mig at montere en rørventilator (se billed under dk.binaer -
emne "Varmeventilator")
men ville høre om der var nogen som havde prøvet disse elvarmere.

Er de effektive eller er de helt ubrugelige i en bådkabine ?

Samtidigt ville jeg gerne i kontakt med andre ejere af Ryds 435 FC - for at
få gode ideer til
indretning - tips - og anden erfaring med denne båd.

Claus Rasmussen
4270 Høng

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-03 23:30

"Claus Rasmussen" <claras@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse news:Gtxwa.937

> [...]
> emne "Varmeventilator")
> men ville høre om der var nogen som havde prøvet disse elvarmere.

Elopvarming på en båd er umuligt. Hvis du skal have noget varme, der kan
mærkes, så skal du mindst have 1000 watt til rådighed, hvilket er ensbetydende
med, at du skal have en *meget* lang forlængerledning med

Brug et diselfyr, potte eller blæser.. el er **fuldstændigt** ubrugeligt!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-03 23:40

> [...]

> emne "Varmeventilator")
> men ville høre om der var nogen som havde prøvet disse elvarmere.

Jeg har lige kigget på din varmer, og i forbrugt effekt svarer den til, at du
tænder to almindelige 60 watts lamper...

Kan du mon holde varmen med den effekt

Et par gode petroliumslamper er nok en bedre løsning for dig. Der findes
lamper, der afgiver over 700 watt varme effekt...

Claus

Fra : EA

Dato : 15-05-03 00:40

Hej Claus
Jeg fandt for et par år siden en gammel el-Varmeblæser, (230V) sådan en der
kan stå på gulvet og blæse varme ud i rummet.
Varmetrådene var brændt over, men blæseren kørte udemærket.
Jeg satte en stribe efektmodstande i, i stedet for, så nu varmer den med
100/200W og det er rigeligt til min lille 22' båd.
Den kan holde 20°C inde i båden, med ca. 10°C udenfor.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Claus Rasmussen <claras@post10.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Gtxwa.937$XM2.493@news.get2net.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-03 05:23

"EA" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse news:WyAwa.1024

> [...]
> 100/200W og det er rigeligt til min lille 22' båd.
> Den kan holde 20°C inde i båden, med ca. 10°C udenfor.

Hvordan får blæseren strøm??

Claus

Fra : EA

Dato : 15-05-03 23:41

Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b9v4m8$13jt$1@news.cybercity.dk...

> Hvordan får blæseren strøm??
Naturligvis 230V fra en stikkontakt.
Jeg har i øvrigt i tankerne om at lave et lille varmeapperat til petrolium,
med en blæser til 12V, men det er en anden historie.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-03 12:52

"EA" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse news:86Vwa.2400

> Naturligvis 230V fra en stikkontakt.

Blæseren kører på 230v og modstandene direkte på batteriet. Det lyder nu ikke
særlig betryggende, hvis 230v stopper, fordi een eller anden fjerner ledningen
eller sikringen ryger, så risikerer man, at apparatet smelter og derved brænder
sammen?

Du har forhåbentlig sat et relæ ind, der afbryder 12v..

Claus

Fra : EA

Dato : 17-05-03 01:18

Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ba2jc7$28f6$1@news.cybercity.dk...

> [...]
brænder
> sammen?
>
> Du har forhåbentlig sat et relæ ind, der afbryder 12v..

NEJ NEJ NEJ!!!

Blæser og modstande får alle 230VAC fra stikkontakten på broen
Blæser bruger 20Watt + modstandedre bruger 200Watt = samlet forbrug 220Watt
ca.

Ohm's lov siget: 220W/230Volt=0,9565Amp. rimeligt lille strømforbrug, ikke?

Hele varmeovnen, har stadig den gamle thermostat, som måler temperaturen i
rummet og virker perfekt.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 16-05-03 09:15

EA <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:WyAwa.1024$Yr4.689@news.get2net.dk...
> [...]
> 100/200W og det er rigeligt til min lille 22' båd.
> Den kan holde 20°C inde i båden, med ca. 10°C udenfor.

Hvis et forbrug på 100/200 watt kan "holde" varme fra 220 v- kan det samme
så ikke tages fra 12 volt ?

Claus Rasmussen

Fra : EA

Dato : 16-05-03 10:46

Claus Rasmussen <claras@post10.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:D51xa.31$6M6.21@news.get2net.dk...

> [...]
> der

> Hvis et forbrug på 100/200 watt kan "holde" varme fra 220 v- kan det samme
Jo!
Det kan det godt, men jeg havde ikke en blæser til 12V, med så store vinger.

Her gælder ohms lov:

200W/230V=0,87Amp
200W/12V=16,6Amp

Med et forbrug på 16,6Amp/time, skal dit batteri, med tilhørende kabler,
være ret store.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-03 12:57

"EA" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse news2xa.69

> Her gælder ohms lov:

> 200W/230V=0,87Amp
> 200W/12V=16,6Amp
> Med et forbrug på 16,6Amp/time, skal dit batteri, med tilhørende kabler,
> være ret store.

Og med tanke på den gennemsnitlige kvalitet og størrelse på batterier i danske
lytbåde, betyder det "varme" i en halv til en halvanden time...

Medregner man slidtage på lader og akkumulator er det en ret dyr varme set i
forhold til et par petroliumslamper...

Men husk hvis man roder med den slags, at forsikringsmæssigt er det nok bedst,
at båden er betalt

Claus