Ferie i skærgården
Fra : Finn Kristiansen

Dato : 14-05-03 21:00

Jeg vil gerne sejle til sverige fra Frederikshavn, sammen med familien.
Hvor er et godt sted at sejle til, hvor man kan nyde naturen, men også
gerne speciele byer?
Skal man have fisketegn i Sverige?
Måske er der nogen der vil følges i uge 30-31
Det er første gang vi sejler længere væk på ferie, så hvis der er nogen der
har nogle gode råd, vil vi blive meget taknemlige.

Venlig hilsen Finn Kristiansen

Fra : Skipper

Dato : 15-05-03 08:24

Den vestsvenske skærgård er et vidunderligt, vel afmærket sejladsområde med
gode gæstehavne (markeret med et gult anker på en rundt, blåt skilt) og fine
ankerpladser. Kan personligt anbefale dig at sejle over til Tistlarne syd
for Göteborg og f.eks. debutere som ankerligger eller fortøjet med stævnen
mod klippen på Kungöen . Netop dér er der fortøjningsøjer i klippen, så du
kun behøver et anker ude agter, men ellers husk kiler til at banke ned i
revnerne i fjeldet, så du har noget at binde din fortøjning i) samt en
mukkert og tag det hele med i land i en spand, så du ikke oplever at tabe
kilerne ned i vandet. Der er gode gæstehavne i Göteborgområdet, f.eks. Lilla
Bomman i selve hjertet af byen, men den er temmelig dyr. Vi vælger i stedet
en af havnene i omegnen og tager ind til Sta´n med sporvognen. I sig selv en
oplevelse. Kommas Havnelods (den danske) har oplysninger om svenske havne,
men ellers skal du tale med dine klubkammerater i sejlklubben. Mange af dem
har med garanti været "hinsidan" snesevis af gange. De ved meget og kan
henvise dig til relevante sejladsbeskrivelser (kort, bøger m.v.)

God tur!

Fra : Rix

Dato : 15-05-03 21:16

Hejsa
Når det lige præcis drejer sig om Göteborgs skærgård anbefaler jeg at købe
bogen der hedder " 3 veckor i Bohuslän"
Der er de fineste luftfotos af de bedste anker og klippe pladser i området
strækkende fra Tistlerne til et godt stykke nord for Marstrand. End videre
er der beskrivelse af anduvning og behov for ankergrej. Et fantastisk område
som vi aldrig blive træt af.
mvh Johnny

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 18-05-03 10:31

Hej!
Vi plejer at sejle via Læsø, og starter som regel i "Hinsholmskilen" hvorfra
der er sporvignsforbindelse til Göteborg.
Derfra nordpå startende med ø-området Björkö, Höno, Ökerö etc., hvor der er
fine havne og dejligt miljø.
Ja, der skal fisketegn til.
Hold godt udkig i dybvandsruten. Den er meget trafikeret. Pas på i usigtbart
vejr.
God tur.
Mvh. Kjeld

Fra : Per Solberg

Dato : 19-05-03 09:16

Du kan kanskje få noen tips fra våre ferieturer

i 2001: http://home.no.net/psolberg/kalender
i 2002: http://home.no.net/psolberg/ferien2002

Fra : Michael Nielsen

Dato : 19-05-03 14:11

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 19-05-03 18:55

"Michael Nielsen" <nielsen@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse
Jeg har selv sejlet meget i Sverige fra Frederikshavn. Vi plejer at sejle
til Marstrand i et hug. Dels syntes jeg at det er rarest at komme i en
rigtig havn efter en lang overfart (specielt i daarligt vejr) og dels er
Marstrand en af de byer, man naesten skal opleve. Derudover bliver
skaergaarden bedre og bedre jo laengere nord paa man kommer (efter min
mening). Gode byer er Smoegen, Kungshamn, Guldholmen, Stroemstad etc. Kort
sagt der er nok af hyggelige havne og byer.

Michael - Sverige 8-10 gange

Tak for mange gode svar.
Jeg har også hørt meget godt om området omkring Marstrand og nord på. Det
lyder også interesant da vi går meget om i naturen, og vi kan ligge ind til
land for at gå tur i fjellen.
Vi glæder os, og vil tage afsted hvis vejret bare er nogenlunde.

Venlig hilsen Finn