|
| Probs med en ældre 6hk Evinrude Fra : Per J |
Dato : 13-05-03 19:47 |
|
Hej Sejlere
Da jeg ikke umiddelbart har mulighed for profesionel assistance, og ej
heller ikke er i besidelse af en værkstedshåndbog til en ældre (ca 1976) 6
hk 2 cyl. totakter Evinrude påhængsmotor med serienr B66A B17844, spørger
jeg her:
Kan en 6 hk 2 cyl. Evinrude, der tilsyneladende har tænding på begge
tændrør, men kun kører på den ene cylinder, have problemer med
brændstoftilførelsen til den ene cylinder? (den kører tilsyneladende kun på
1 cyl.)
Jeg tænker på, om der er et eller andet ventilsystem, der skiftevis åbner
for brændstofblandingen til hhv den ene og den anden cylinder/krumtaphus,
der ikke fungerer eller kun åbner til den ene cylinder (i dette tilfælde den
nederste cyl. 2).
Når jeg hiver tændrørshætten af cylinder 1 (med en isoleret spidstang), sker
der ikke nogen mærkbar ændring i motorgangen. Holder jeg nu tangen hen til
tændrøret, stadig med tændrørshætten i tangen, trækker jeg op til 1 cm lang
gnist. Så jeg tror ikke det er et tændingsproblem. Jeg har prøvet at bytte
om på tændrør, tændspoler, kondensatore, men ikke platinerne endnu, da der
jo kan trækkes lange gnister fra begge tændspoler.
Der er også tilsyneladende lige meget kompression i begge cylindre,
Min næste ide er derfor, om det evt. kunne være et ventilproblem, men jeg
kan ikke se, hvordan det evt. skulle kunne lade sig gøre.
Er der en klog motormand/dame, der kan komme med de vise sten eller gyldne
korn?
Tilgiv, hvis oplysningerne ikke er tilstrækkelige. Spørg efter flere.
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
Jens Juul (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Jens Juul |
Dato : 14-05-03 08:37 |
|
>Så jeg tror ikke det er et tændingsproblem. Jeg har prøvet at bytte
>om på tændrør, tændspoler, kondensatore, men ikke platinerne endnu, da der
>jo kan trækkes lange gnister fra begge tændspoler.
Et helt uvidenskabeligt svar som stammer fra min erfaring med tre
cylindrede 2 takts motorcykler.
Men måske seriøs platinjustering kunne hjælpe. Hvis gnisten trækkes på det
forkerte tidspunkt tænder den jo ikke noget ..................
Mvh Jens
| |
Per J (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Per J |
Dato : 14-05-03 10:07 |
|
I meddelse: fc.0073fb6b05303d483b9aca00458d865b.5303df2@net.dialog.dk.
Skriver Jens Juul via sin e-mail <jens_juul@net.dialog.dk>:
>> Så jeg tror ikke det er et tændingsproblem. Jeg har prøvet at bytte
>> om på tændrør, tændspoler, kondensatore, men ikke platinerne endnu,
>> da der jo kan trækkes lange gnister fra begge tændspoler.
>
> Et helt uvidenskabeligt svar som stammer fra min erfaring med tre
> cylindrede 2 takts motorcykler.
> Men måske seriøs platinjustering kunne hjælpe. Hvis gnisten trækkes
> på det forkerte tidspunkt tænder den jo ikke noget ..................
>
> Mvh Jens
Tændingssystemet på motoren drejer ca 90 grader, til tidligere tænding,
afhængig af, hvormeget man drejer på gashåndtaget. Så platinerne kan kun
justeres, hvad angår åbningsgabet på platinerne. Og dem har jeg stillet til
0,3mm.
Jeg oplever også problemet, som om der er en kortslutning til stel, et sted
mellem platinerne og tændspolen, for nogle sjældne gange trækker den på
begge cylindre, og så går det bare derudaf i gummibåden men jeg har ikke
kunnet måle eller provokerer nogen kortslutning.
Eller også mangler der nogen gange forbindelse fra ledningerne til den ene
kontaktflade på platinet, der er isoleret fra stel med en lille patenaxplade
fastholdt med nogle små messing nitter.
I eftermiddag prøver jeg at bytte om på platinerne, for at se om jeg kan
flytte fejlen/problemet til den anden cylinder.
Er der nogen der kan hjælpe med fremskaffelse af en værkstedsmanual eller
kopi af samme eller et link til køb af en.
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
Steffen Skov (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 14-05-03 18:33 |
|
Prøv at sprøjte det hele godt og grundigt med Pronto
Hilsen
Steffen
Maxi 68 sælges. se billeder og udstyrsliste
http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
remove "X" in email-adress
sskov@vip.cybercity.dk
"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:b9t0vu$gpm$1@sunsite.dk...
> I meddelse: fc.0073fb6b05303d483b9aca00458d865b.5303df2@net.dialog.dk.
> Skriver Jens Juul via sin e-mail <jens_juul@net.dialog.dk>:
>
>
> >> Så jeg tror ikke det er et tændingsproblem. Jeg har prøvet at bytte
> >> om på tændrør, tændspoler, kondensatore, men ikke platinerne endnu,
> >> da der jo kan trækkes lange gnister fra begge tændspoler.
> >
> > Et helt uvidenskabeligt svar som stammer fra min erfaring med tre
> > cylindrede 2 takts motorcykler.
> > Men måske seriøs platinjustering kunne hjælpe. Hvis gnisten trækkes
> > på det forkerte tidspunkt tænder den jo ikke noget ..................
> >
> > Mvh Jens
>
> Tændingssystemet på motoren drejer ca 90 grader, til tidligere tænding,
> afhængig af, hvormeget man drejer på gashåndtaget. Så platinerne kan kun
> justeres, hvad angår åbningsgabet på platinerne. Og dem har jeg stillet
til
> 0,3mm.
>
> Jeg oplever også problemet, som om der er en kortslutning til stel, et
sted
> mellem platinerne og tændspolen, for nogle sjældne gange trækker den på
> begge cylindre, og så går det bare derudaf i gummibåden men jeg har
ikke
> kunnet måle eller provokerer nogen kortslutning.
> Eller også mangler der nogen gange forbindelse fra ledningerne til den
ene
> kontaktflade på platinet, der er isoleret fra stel med en lille
patenaxplade
> fastholdt med nogle små messing nitter.
> I eftermiddag prøver jeg at bytte om på platinerne, for at se om jeg kan
> flytte fejlen/problemet til den anden cylinder.
>
> Er der nogen der kan hjælpe med fremskaffelse af en værkstedsmanual eller
> kopi af samme eller et link til køb af en.
>
> --
> Mvh
>
> Per Jørgensen
> Besøg: www.korsoersejlklub.dk
> Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
>
>
| |
Per J (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Per J |
Dato : 14-05-03 22:19 |
|
I meddelse: b9tv17$2ui0$1@news.cybercity.dk.
Skriver Steffen Skov via sin e-mail <xsskov@vip.cybercity.dk>:
> Prøv at sprøjte det hele godt og grundigt med Pronto
> Hilsen
> Steffen
>
> Maxi 68 sælges. se billeder og udstyrsliste
> http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
> remove "X" in email-adress
> sskov@vip.cybercity.dk
>
> "Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:b9t0vu$gpm$1@sunsite.dk...
>> I meddelse:
>> fc.0073fb6b05303d483b9aca00458d865b.5303df2@net.dialog.dk. Skriver
>> Jens Juul via sin e-mail <jens_juul@net.dialog.dk>:
>>
>>
>>>> Så jeg tror ikke det er et tændingsproblem. Jeg har prøvet at bytte
>>>> om på tændrør, tændspoler, kondensatore, men ikke platinerne endnu,
>>>> da der jo kan trækkes lange gnister fra begge tændspoler.
>>>
>>> Et helt uvidenskabeligt svar som stammer fra min erfaring med tre
>>> cylindrede 2 takts motorcykler.
>>> Men måske seriøs platinjustering kunne hjælpe. Hvis gnisten trækkes
>>> på det forkerte tidspunkt tænder den jo ikke noget
>>> ..................
>>>
>>> Mvh Jens
>>
>> Tændingssystemet på motoren drejer ca 90 grader, til tidligere
>> tænding, afhængig af, hvormeget man drejer på gashåndtaget. Så
>> platinerne kan kun justeres, hvad angår åbningsgabet på platinerne.
>> Og dem har jeg stillet til 0,3mm.
>>
>> Jeg oplever også problemet, som om der er en kortslutning til stel,
>> et sted mellem platinerne og tændspolen, for nogle sjældne gange
>> trækker den på begge cylindre, og så går det bare derudaf i
>> gummibåden men jeg har ikke kunnet måle eller provokerer nogen
>> kortslutning.
>> Eller også mangler der nogen gange forbindelse fra ledningerne til
>> den ene kontaktflade på platinet, der er isoleret fra stel med en
>> lille patenaxplade fastholdt med nogle små messing nitter.
>> I eftermiddag prøver jeg at bytte om på platinerne, for at se om jeg
>> kan flytte fejlen/problemet til den anden cylinder.
>>
>> Er der nogen der kan hjælpe med fremskaffelse af en værkstedsmanual
>> eller kopi af samme eller et link til køb af en.
>>
>> --
>> Mvh
>>
>> Per Jørgensen
>> Besøg: www.korsoersejlklub.dk
>> Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
Jeg har, ved at bytte rundt på platiner, kondensatorer, tændspoler og
tændrør, konstateret, at det ikke er tændingsproblemer.
Motoren starter rimeligt nemt, men kører kun på 1 cylinder. Der sker
ihvertfald ikke noget, når jeg tager tændrørshætten af på cylinder 1, men
når jeg tager tændrørshætten af på cylinder 2, så dør motoren. Altså ved at
bytte alle elektriske komponenter, kan jeg ikke flytte fænomenet til den
anden cylinder, så det kan ikke være et tændingproblem.
Jeg mistænker muligheden for, at der ikke kommer brændstof til den ene
cylinder. Da der kun er en kaburator, må der være et eller andet
ventilsystem, der hhv. leder brændstofblandingen til hver sin cylinder via
krumtaphusene. Og det er dette ventilsystem jeg mistænker for at være
defekt. Her ville det være rart, at ha' en værkstedshåndbog med eksploderede
tegninger
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
EA (15-05-2003)
| Kommentar Fra : EA |
Dato : 15-05-03 00:24 |
|
Hej Per J.
Det problem kender jeg godt.
For to år siden, overtog jeg en båd, der havde stået på land i 6 år.
Den påhængsmotor, der fulgte med, havde siddet på båden i samtlige 6 år,
uden at være dækket til, jeg havde på forhånd afskrevet den, men da den ikke
var groet sammen fik den chancen.
Jeg maste med den i flere timer endtil der kom en snedig fyr og fortalte at
den ikke fik benzin, jeg syntes at den lugtede nok af benzin, men hans råd
var, at jeg skulle blæse benzinsystemet igennem med trykluft, for at få
gammelt stiv olie ud, det gjorde jeg og den startede med det samme og har
kørt lige siden.
Prøv det.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Returadresse: Fjern"xx"
Per J <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b9ubs8$734$1@sunsite.dk...
> I meddelse: b9tv17$2ui0$1@news.cybercity.dk.
> Skriver Steffen Skov via sin e-mail <xsskov@vip.cybercity.dk>:
>
>
> > Prøv at sprøjte det hele godt og grundigt med Pronto
> > Hilsen
> > Steffen
> >
> > Maxi 68 sælges. se billeder og udstyrsliste
> > http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
> > remove "X" in email-adress
> > sskov@vip.cybercity.dk
> >
> > "Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:b9t0vu$gpm$1@sunsite.dk...
> >> I meddelse:
> >> fc.0073fb6b05303d483b9aca00458d865b.5303df2@net.dialog.dk. Skriver
> >> Jens Juul via sin e-mail <jens_juul@net.dialog.dk>:
> >>
> >>
> >>>> Så jeg tror ikke det er et tændingsproblem. Jeg har prøvet at bytte
> >>>> om på tændrør, tændspoler, kondensatore, men ikke platinerne endnu,
> >>>> da der jo kan trækkes lange gnister fra begge tændspoler.
> >>>
> >>> Et helt uvidenskabeligt svar som stammer fra min erfaring med tre
> >>> cylindrede 2 takts motorcykler.
> >>> Men måske seriøs platinjustering kunne hjælpe. Hvis gnisten trækkes
> >>> på det forkerte tidspunkt tænder den jo ikke noget
> >>> ..................
> >>>
> >>> Mvh Jens
> >>
> >> Tændingssystemet på motoren drejer ca 90 grader, til tidligere
> >> tænding, afhængig af, hvormeget man drejer på gashåndtaget. Så
> >> platinerne kan kun justeres, hvad angår åbningsgabet på platinerne.
> >> Og dem har jeg stillet til 0,3mm.
> >>
> >> Jeg oplever også problemet, som om der er en kortslutning til stel,
> >> et sted mellem platinerne og tændspolen, for nogle sjældne gange
> >> trækker den på begge cylindre, og så går det bare derudaf i
> >> gummibåden men jeg har ikke kunnet måle eller provokerer nogen
> >> kortslutning.
> >> Eller også mangler der nogen gange forbindelse fra ledningerne til
> >> den ene kontaktflade på platinet, der er isoleret fra stel med en
> >> lille patenaxplade fastholdt med nogle små messing nitter.
> >> I eftermiddag prøver jeg at bytte om på platinerne, for at se om jeg
> >> kan flytte fejlen/problemet til den anden cylinder.
> >>
> >> Er der nogen der kan hjælpe med fremskaffelse af en værkstedsmanual
> >> eller kopi af samme eller et link til køb af en.
> >>
> >> --
> >> Mvh
> >>
> >> Per Jørgensen
> >> Besøg: www.korsoersejlklub.dk
> >> Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
>
> Jeg har, ved at bytte rundt på platiner, kondensatorer, tændspoler og
> tændrør, konstateret, at det ikke er tændingsproblemer.
> Motoren starter rimeligt nemt, men kører kun på 1 cylinder. Der sker
> ihvertfald ikke noget, når jeg tager tændrørshætten af på cylinder 1, men
> når jeg tager tændrørshætten af på cylinder 2, så dør motoren. Altså ved
at
> bytte alle elektriske komponenter, kan jeg ikke flytte fænomenet til den
> anden cylinder, så det kan ikke være et tændingproblem.
>
> Jeg mistænker muligheden for, at der ikke kommer brændstof til den ene
> cylinder. Da der kun er en kaburator, må der være et eller andet
> ventilsystem, der hhv. leder brændstofblandingen til hver sin cylinder via
> krumtaphusene. Og det er dette ventilsystem jeg mistænker for at være
> defekt. Her ville det være rart, at ha' en værkstedshåndbog med
eksploderede
> tegninger
>
> --
> Mvh
>
> Per Jørgensen
> Besøg: www.korsoersejlklub.dk
> Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
>
>
| |
Per J (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Per J |
Dato : 15-05-03 10:37 |
|
I meddelse: VyAwa.1023$Yr4.399@news.get2net.dk.
Skriver EA via sin e-mail <OZ2ESA@xxget2net.dk>:
> Hej Per J.
> Det problem kender jeg godt.
> For to år siden, overtog jeg en båd, der havde stået på land i 6 år.
> Den påhængsmotor, der fulgte med, havde siddet på båden i samtlige 6
> år, uden at være dækket til, jeg havde på forhånd afskrevet den, men
> da den ikke var groet sammen fik den chancen.
> Jeg maste med den i flere timer endtil der kom en snedig fyr og
> fortalte at den ikke fik benzin, jeg syntes at den lugtede nok af
> benzin, men hans råd var, at jeg skulle blæse benzinsystemet igennem
> med trykluft, for at få gammelt stiv olie ud, det gjorde jeg og den
> startede med det samme og har kørt lige siden.
> Prøv det.
>
Jeg har skilt og renset karburatoren, og blæst alle dysser igennem.
Skulle det også være nødvendigt, at rense systemet efter karburatoren? Ser
ellers ikke ud til at være belagt med gammel olie.
Der skulle heller ikke være noget galt i karburatoren, da motoren kan kører
på den ene cylinder.
Det irriterer mig, at jeg ikke kan flytte problemet til den anden cylinder,
ved at bytte rundt på alt vedr. tændingssystemet.
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
Jens Juul (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Jens Juul |
Dato : 15-05-03 08:21 |
|
>
>Jeg har, ved at bytte rundt på platiner, kondensatorer, tændspoler og
>tændrør, konstateret, at det ikke er tændingsproblemer.
>Motoren starter rimeligt nemt, men kører kun på 1 cylinder. Der sker
>ihvertfald ikke noget, når jeg tager tændrørshætten af på cylinder 1, men
>når jeg tager tændrørshætten af på cylinder 2, så dør motoren. Altså ved
>at
>bytte alle elektriske komponenter, kan jeg ikke flytte fænomenet til den
>anden cylinder, så det kan ikke være et tændingproblem.
>
>Jeg mistænker muligheden for, at der ikke kommer brændstof til den ene
>cylinder. Da der kun er en kaburator, må der være et eller andet
>ventilsystem, der hhv. leder brændstofblandingen til hver sin cylinder via
>krumtaphusene. Og det er dette ventilsystem jeg mistænker for at være
>defekt. Her ville det være rart, at ha' en værkstedshåndbog med
>eksploderede
>tegninger
Hmm - ja så er det jo ikke et tændingsproblem. Det lyder som et udemærket
forslag det med trykluften, men hvis det ikke hjælper og det ikke er et
ventilsystem der er problemet så kan jeg kun komme i tanke om at det kan
være et flækket stempelskørt.
Mvh Jens
| |
Leon Hulstrøm \(4220~ (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Leon Hulstrøm \(4220~ |
Dato : 15-05-03 10:25 |
|
har man testet kompressionen på begge cylinder ??
Hvis den ene cylinder ingen komp. har så får den jo heller ingen benzin.
--
-Leon
Q: Could you really run a nuclear powerstation on a ZX81?
www.fourwinds.dk
"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b05310dc03b9aca00458d865b.5311350@net.dialog.dk...
> >
> >Jeg har, ved at bytte rundt på platiner, kondensatorer, tændspoler og
> >tændrør, konstateret, at det ikke er tændingsproblemer.
> >Motoren starter rimeligt nemt, men kører kun på 1 cylinder. Der sker
> >ihvertfald ikke noget, når jeg tager tændrørshætten af på cylinder 1, men
> >når jeg tager tændrørshætten af på cylinder 2, så dør motoren. Altså ved
> >at
> >bytte alle elektriske komponenter, kan jeg ikke flytte fænomenet til den
> >anden cylinder, så det kan ikke være et tændingproblem.
> >
> >Jeg mistænker muligheden for, at der ikke kommer brændstof til den ene
> >cylinder. Da der kun er en kaburator, må der være et eller andet
> >ventilsystem, der hhv. leder brændstofblandingen til hver sin cylinder
via
> >krumtaphusene. Og det er dette ventilsystem jeg mistænker for at være
> >defekt. Her ville det være rart, at ha' en værkstedshåndbog med
> >eksploderede
> >tegninger
>
> Hmm - ja så er det jo ikke et tændingsproblem. Det lyder som et udemærket
> forslag det med trykluften, men hvis det ikke hjælper og det ikke er et
> ventilsystem der er problemet så kan jeg kun komme i tanke om at det kan
> være et flækket stempelskørt.
>
> Mvh Jens
>
| |
Per J (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Per J |
Dato : 15-05-03 10:41 |
|
I meddelse: 3ec35d29$0$83051$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk.
Skriver Leon Hulstrøm (4220) via sin e-mail <Leon@*NOSPAM*fourwinds.dk>:
> har man testet kompressionen på begge cylinder ??
> Hvis den ene cylinder ingen komp. har så får den jo heller ingen
> benzin.
>
Der er tilsyneladende lige stor kompression på begge cylindre, men jeg har
ikke checket, om der også er vacuum, når den ene cylinder skal suge
benzinblandingen ind.
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
Jens Juul (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Jens Juul |
Dato : 15-05-03 10:59 |
|
>
>
>Der er tilsyneladende lige stor kompression på begge cylindre, men jeg har
>ikke checket, om der også er vacuum, når den ene cylinder skal suge
>benzinblandingen ind.
>
Det er derfor jeg tænkte på flækket stempelskørt. Det vil give kompression
men tab af vacuum.
Mvh Jens
>
>
| |
Per J (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Per J |
Dato : 15-05-03 11:07 |
|
I meddelse: fc.0073fb6b05313b603b9aca00458d865b.5313baf@net.dialog.dk.
Skriver Jens Juul via sin e-mail <jens_juul@net.dialog.dk>:
>> Der er tilsyneladende lige stor kompression på begge cylindre, men
>> jeg har ikke checket, om der også er vacuum, når den ene cylinder
>> skal suge benzinblandingen ind.
>>
> Det er derfor jeg tænkte på flækket stempelskørt. Det vil give
> kompression men tab af vacuum.
>
> Mvh Jens
Lyder fornuftigt . Bliver afprøvet i eftermiddag.
Jeg kunne godt tænke mig at få lokaliseret fejlen, inden jeg skiller motoren
helt.
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
Per J (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Per J |
Dato : 15-05-03 14:44 |
|
I meddelse: fc.0073fb6b05313b603b9aca00458d865b.5313baf@net.dialog.dk.
Skriver Jens Juul via sin e-mail <jens_juul@net.dialog.dk>:
>> Der er tilsyneladende lige stor kompression på begge cylindre, men
>> jeg har ikke checket, om der også er vacuum, når den ene cylinder
>> skal suge benzinblandingen ind.
>>
> Det er derfor jeg tænkte på flækket stempelskørt. Det vil give
> kompression men tab af vacuum.
>
> Mvh Jens
Hvis det er et stempelskørt der er knækket/flækket, vil fejlen vel være
permanent. Men det er den ikke, da motoren her i weekenden i en kort periode
kørte på begge cylindre. Derfor troede jeg i første omgang, at det var et
tændingsproblem, men efter, som sagt, at have byttet alt vedr. tændingen
mellem de to cylindre, kunne jeg ikke flytte fejlen til den anden cylinder.
Jeg har en ide om, at der er et ventilsystem der skiftevis åbner ind til
hvert af krumtaphusene afhængig af stemplernes position. Mindes, at have set
et ligende system på en crossmaskine engang.
Hvis nu dette ventilsystem ikke virker eller kun periodisk virker (enten
ikke åbner eller ikke lukker) for den ene cylinder, vil cylinderen heller
ikke få noget at tænde på.
Men vil den anden cylinder så stadig kunne virke?
I og med at der kun er en karburator, er det vel nødvendigt med et
ventilsystem, ellers vil det vacuum der ellers skulle være der, blive
ophævet af det andet stempel.
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
Jens Juul (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Jens Juul |
Dato : 15-05-03 15:25 |
|
>
>
>Hvis det er et stempelskørt der er knækket/flækket, vil fejlen vel være
>permanent. Men det er den ikke, da motoren her i weekenden i en kort
>periode
>kørte på begge cylindre. Derfor troede jeg i første omgang, at det var et
>tændingsproblem, men efter, som sagt, at have byttet alt vedr. tændingen
>mellem de to cylindre, kunne jeg ikke flytte fejlen til den anden
>cylinder.
>
Tjah jeg ved det faktisk ikke. Eneste sammenligningsgrundlag er som sagt
mine tre cylindrede motorcykler. Og der var engang et lignende problem med
en af dem (en Vandbøffel), hvor der skulle en hel del omdrejninger til for
at den tændte på den venstre cylinder (er du gal et spark man fik i
røven). Her var jeg også hele møllen igennem med tændingssystem,
kondensatorer mv for at ende med at splitte hele motoren ad. Her viste det
sig at krumtap pakningen mellem venstre og midterste cylinder var defekt
og at det venstre stempelskørt var flækket. Hvad der så kom først ved jeg
ikke. Ifølge en mekaniker jeg talte med kunne begge dele forsage det
manglende vacuum.
Mvh Jens
| |
Per J (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Per J |
Dato : 15-05-03 19:18 |
|
I meddelse: fc.0073fb6b05317b713b9aca00458d865b.5317caa@net.dialog.dk.
Skriver Jens Juul via sin e-mail <jens_juul@net.dialog.dk>:
>> Hvis det er et stempelskørt der er knækket/flækket, vil fejlen vel
>> være permanent. Men det er den ikke, da motoren her i weekenden i en
>> kort periode
>> kørte på begge cylindre. Derfor troede jeg i første omgang, at det
>> var et tændingsproblem, men efter, som sagt, at have byttet alt
>> vedr. tændingen mellem de to cylindre, kunne jeg ikke flytte fejlen
>> til den anden cylinder.
>>
> Tjah jeg ved det faktisk ikke. Eneste sammenligningsgrundlag er som
> sagt mine tre cylindrede motorcykler. Og der var engang et lignende
> problem med en af dem (en Vandbøffel), hvor der skulle en hel del
> omdrejninger til for at den tændte på den venstre cylinder (er du gal
> et spark man fik i røven). Her var jeg også hele møllen igennem med
> tændingssystem, kondensatorer mv for at ende med at splitte hele
> motoren ad. Her viste det sig at krumtap pakningen mellem venstre og
> midterste cylinder var defekt og at det venstre stempelskørt var
> flækket. Hvad der så kom først ved jeg ikke. Ifølge en mekaniker jeg
> talte med kunne begge dele forsage det manglende vacuum.
>
> Mvh Jens
Hej Jens
Jeg har fundet fejlen. Det viser sig at det var spidsen af strålespidsen der
var knækket og nu sidder rigtigt godt fast, hvorved motoren får en for fed
blanding og druknede den ene cylinder. Underligt at det hele tiden var den
samme cylinder der blev druknet ??
Nu skal jeg bare ha' fundet ud af, hvordan man får den lille spid ud.
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
EA (16-05-2003)
| Kommentar Fra : EA |
Dato : 16-05-03 00:03 |
|
Hej Per J.
Det er altid en god ting at finde en fejl, så er der en årsag, at hænge sit
håb i.
Skulle det vise sig, at det ikke var årsagen alene, syntes jeg du skal kikke
på din tændspole, den kan godt være blevet træt og det virker på den måde,
at den godt kan frembringe gnister, når tændrøret er uden for, men ikke når
det sidder på sin plads i topstykket og er under kompression.
Jeg håber nu at det er strålespidsen der er fejlen og at du så har løst dit
problem.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Returadresse: Fjern"xx"
Per J <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ba0lke$ojm$1@sunsite.dk...
> I meddelse: fc.0073fb6b05317b713b9aca00458d865b.5317caa@net.dialog.dk.
> Skriver Jens Juul via sin e-mail <jens_juul@net.dialog.dk>:
>
>
> >> Hvis det er et stempelskørt der er knækket/flækket, vil fejlen vel
> >> være permanent. Men det er den ikke, da motoren her i weekenden i en
> >> kort periode
> >> kørte på begge cylindre. Derfor troede jeg i første omgang, at det
> >> var et tændingsproblem, men efter, som sagt, at have byttet alt
> >> vedr. tændingen mellem de to cylindre, kunne jeg ikke flytte fejlen
> >> til den anden cylinder.
> >>
> > Tjah jeg ved det faktisk ikke. Eneste sammenligningsgrundlag er som
> > sagt mine tre cylindrede motorcykler. Og der var engang et lignende
> > problem med en af dem (en Vandbøffel), hvor der skulle en hel del
> > omdrejninger til for at den tændte på den venstre cylinder (er du gal
> > et spark man fik i røven). Her var jeg også hele møllen igennem med
> > tændingssystem, kondensatorer mv for at ende med at splitte hele
> > motoren ad. Her viste det sig at krumtap pakningen mellem venstre og
> > midterste cylinder var defekt og at det venstre stempelskørt var
> > flækket. Hvad der så kom først ved jeg ikke. Ifølge en mekaniker jeg
> > talte med kunne begge dele forsage det manglende vacuum.
> >
> > Mvh Jens
>
> Hej Jens
>
> Jeg har fundet fejlen. Det viser sig at det var spidsen af strålespidsen
der
> var knækket og nu sidder rigtigt godt fast, hvorved motoren får en for fed
> blanding og druknede den ene cylinder. Underligt at det hele tiden var den
> samme cylinder der blev druknet ??
>
> Nu skal jeg bare ha' fundet ud af, hvordan man får den lille spid ud.
>
> --
> Mvh
>
> Per Jørgensen
> Besøg: www.korsoersejlklub.dk
> Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
>
>
| |
Per J (16-05-2003)
| Kommentar Fra : Per J |
Dato : 16-05-03 08:35 |
|
I meddelse: 96Vwa.2401$Fd4.446@news.get2net.dk.
Skriver EA via sin e-mail <OZ2ESA@xxget2net.dk>:
> Skulle det vise sig, at det ikke var årsagen alene, syntes jeg du
> skal kikke på din tændspole, den kan godt være blevet træt og det
> virker på den måde, at den godt kan frembringe gnister, når tændrøret
> er uden for, men ikke når det sidder på sin plads i topstykket og er
> under kompression.
Jeg er overbevist om, at tændspoler mm. virker, da der har været byttet om
på alt.
Efter at ha' fået motoren til at kører på begge cylindre, har den en anelse
ujævn gang. Dvs. den øge og sænker omdrejningerne en anelse, men det
tillægger jeg den lille smule slør der er i den plade platinerne er monteret
på, eller også er det den manglende strålespis.
> Jeg håber nu at det er strålespidsen der er fejlen og at du så har
> løst dit problem.
>
Der regner jeg med. Jeg har åbnet ned til det lille kammer, hvor
strålespidsen lige titter frem med en ½ mm. Nu skal jeg "bare" ha' skubbet
den ud, men den er konisk. så den sidder nok godt fast.
OT: Hvorfor kan jeg ikke se EA's indlæg i sunsite.dk, men kan godt i
news.tele.dk?
--
Mvh
Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/
| |
Jens Juul (15-05-2003)
| Kommentar Fra : Jens Juul |
Dato : 15-05-03 21:39 |
|
>
>Jeg har fundet fejlen. Det viser sig at det var spidsen af strålespidsen
>der
>var knækket og nu sidder rigtigt godt fast, hvorved motoren får en for fed
>blanding og druknede den ene cylinder. Underligt at det hele tiden var den
>samme cylinder der blev druknet ??
>
>Nu skal jeg bare ha' fundet ud af, hvordan man får den lille spid ud.
>
Tillykke med det - trods alt (der er intet der kan drive een til vanvid
som motorer der ikke virker uden at man ved hvorfor . Håber det bliver
nemt at få den ud.
Mvh Jens
| |
|
|