Ny bådejer med et par spørgsmål.
Fra : lk

Dato : 13-05-03 11:05

Jeg har købt en fiskekutter hvor toppen og taget på styrehuset er af
glasfiber. Det ser ud til at den har været malet før, men jeg er ikke
sikker, og måske kan den vel males tænker jeg. Derfor vil jeg lige høre jer
kloge mennesker her:

Kan den males?
Hvordan renser jeg den først?
Skal gammel maling slibes af inden maling?
Hvilken type maling (det er et område man kan gå på)?

Og så lige et hop til rælingen og styrehuset (ved ikke om det hedder sådan)
Den er af træ og malet med noget lak.

Hvilken type lak skal jeg bruge?
Kan jeg slibe ned med en rystepudser el. hvad anbefaler I?
Hvor mange lag lak?

Kan I anbefale et godt/billigt sted at købe lakken og malingen, som også kan
give gode råd med på vejen?

I kan se et par billeder her: http://www.krasuski.dk

Tak på forhånd for hjælpen.

Fra : dk.fritid.sejlads

Dato : 13-05-03 11:47

Angående maling af båd.
Gå ned til din lokale bådforhandler eller farvehandler og få den "Lille
søstærke" fra Hempel farvehandel. Den beskriver ALT hvad der er værd at vide
om maling og lakker.
MVH Thomas

Fra : Hans Olsen

Dato : 13-05-03 14:39

"lk" <spam@erhverv-autisme.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt en fiskekutter
Hej
Jamen hjertelig tillykke, så er du ikke i tvivl om hvad
al din fritid - sommer og vinter skal gå med.
Hvor i landet ca. ligger den.
Spændende når du også får lidt foto indvendig fra, på
din hjemmeside.

Hans Olsen.
www.honet.dk
www.royal-enfield.dk
www.sjvk.dk

Fra : lk

Dato : 14-05-03 07:38

> Hvor i landet ca. ligger den.

Den ligger i Sydhavnen /København

---

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 17-05-03 19:14

Hej LK

Hvis taget har en farve kan det enten være maling eller topcoat. Prøv at
skrabe lidt i overfladen. Topcoaten går i et med glasfiberlaget, hvis det
skaller er det ret sikkert, at det er maling.

Hvis det er malet med en to-komponentmaling, som for eksempel den, Hempel
anbefaler til glasfiber kan du male oven på med samme type maling efter
grunding med den anbefalede primer. Inden malingen skal du vaske taget
grundigt med grundrengøringsmiddel og eventuelt slibe det så overfladen
bliver mat. Jeg vil anbefale at bruge to-komponentmaling, da den binder
langt bedre på glasfiberen end almindelig maling og er meget slidstærk. Hvis
du skal op på taget af og til bør du overveje at blande anti-skrid-perler i
malingen. I regnvejr er malet glasfiber frygteligt glat.

Hvis der er malet med almindelig terpentinbaseret maling til træ eller metal
skal du ikke bruge to-komponentmaling ovenpå. Det får nemlig den gamle
maling til at slippe underlaget. Prøv at spørge en, der har erfaring med
disse typer maling til at vurdere, om det er to-komponentmaling, der er
brugt.

Hvis du vil være på den sikre side er der ikke noget i vejen med at slibe
den gamle maling af. Det letteste er, at bruge en vinkelsliber med
sliberondel - og en god støvmaske. Hvis det ikke er et stort areal burde det
være til at overkomme.

Med hensyn til lakken: Jo, du kan godt bruge en rystepudser til slibningen.
Rystepundseren har den fordel, at den er skånsom mod underlaget, så der ikke
er så stor risiko for, at du får "hevet" den eksisterende lak løs. Jeg
plejer at bruge korn 120 til matslibningen. Hvis du vil helt ind til træet
er en excentersliber eller en båndsliber nok mere effektiv. Så kan du
benytte lejligheden til at imprængere træet med eksempelvis Sigma
grundingsolie, Gori 22 eller tilsvarende. Efter min mening er Sigmas Linspar
skibslak uovertruffen. Den fås billigt hos Beckmann (de har butik flere
steder i København). Beckmann har også Sigmas grundingsolie. Giv lag af
fortyndet lak indtil træet ikke suger lakken ind længere. Det er vigtigt, at
lagene får tid til at tørre helt inden næste lag. Herefter ufortyndet lak.
5-8 lag ufortyndet lak er passende.Vær opmærksom på, at selvom du synes, at
nu ser det ud til, at der ikke længere kan trænge vand ind i træet, så skal
du ikke stoppe. Vind og vejr slider på lakken, så giv nogle ekstra lag ud
over hvad du synes ser ud til at være nødvendigt. Så slipper du for lak, der
skaller af efter vinteren. Når lakken ser slidt ud giver du en hurtig
matslibing med rystepudseren og 2-3 lag lak.

Held og lykke
Niels