Deformation af ruftag
Fra : Hans Henrik Honore

Dato : 10-05-03 18:52

Jeg har købt en Drabant 22 og netop søsat den i denne weekend.
Riggen er monteret og trimmet "efter bogen" så vant og stag står spændt som
foreskrevet i bogen.
Jeg har efterfølgende opdaget, at ruftagen er trykket ned, ca. 2 cm vil jeg
vurdere.
Er det normalt, og kan der ske noget ved det?
Jeg vil være ked af at sejle med en "slap" rig, da det ikke sejler optimalt
og der er risiko for mastehaveri i hårdt vejr.
Kan jeg evt. gøre noget ved mastestøtten, eller er jeg simpelthen ved at
trykke kølen neden ud af båden. (den er ikke utæt!)

v.h.

Hans Henrik

Fra : Ejvind Andersen

Dato : 10-05-03 23:59

Hej Hans Henrik
Hvis ruftaget er trykket ca. 2cm. er det en forkert "bog" du har trimmet
efter.
Det er noget sludder at riggen skal stå så stramt.

Ejvind

Hans Henrik Honore <3xh@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ebd39c7$0$29543$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Hans Henrik Honore

Dato : 11-05-03 09:24

Hej Ejvind.

Ja måske.

Jeg har brugt bogen "Illustreret sejl- og rigtrim" hvor jegminutiøst har
målt alle forspændinger efter anvisningerne i bogen.
Men måske er denne bog mest baseret på større både med gennemgående mast og
ikke så meget på små både med masten placeret på ruffen.

Hvis der ikke kommer fere input på dette emne, må jeg jo slække riggen lidt,
men jeg undgår vel ikke helt en vis nedtrykning af taget uanset hvor løst
riggen står eller hva´????

v.h.

3xH

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-05-03 18:22

"Ejvind Andersen" <OZ2ESA@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er noget sludder at riggen skal stå så stramt.

Er det noget, du gider uddybe/underbygge?

Selvfølgelig skal en rig ikke være spændt så hårdt, at den ødelægger båden,
men 15% forspænding, som "bogen" foreskriver, skulle en Drabant vel nok
kunne holde til. Ellers vil den vel heller ikke kunne holde i "en ordentlig
piver".....?

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Ejvind Andersen

Dato : 12-05-03 01:41

Hej Peter Ingsø Laursen
Nu ved jeg jo ikke, hvor længe du har sejlet.

"men 15% forspænding, som "bogen" foreskriver"
Hvordan måler du det??

Du kan godt mærke om din rig er fast uden at være stram.
Du sejler ikke hurtigere, fordi din rig står "stramt", men det er en god
ting, at den står lige, så du sejler lige godt på begge halse.
Den skal nok holde i en "piver".
Jeg har selv en Sunbeam S22, hvor masten står på ruftaget og jeg har "kun"
skottet under der støtter den.
Selv sætter jeg min rig så den står fast, uden at stag og vanter står som
strenge og så sejler jeg et par gange, hvorefter jeg trimmer det der måtte
være blevet for løst, det skal jo lige kunne sætte sig. Derefter rører jeg
ikke riggen resten af sejlsæsonen.
Jeg har set andre både med samme konstruktion, hvor masten har stået så
stramt, at skottet, neden under har givet sig, altså det er blevet så skævt
at det aldrig bliver rettet op igen.

Et rigtigt godt råd, må være at du får en garvet sejler til at vejlede dig,
det kunne også være en ide at du meldte dig på en "rigtig" sejlerskole, et
toårig kursus i en sejlklub, der vil du også få en del erfaring, foruden du
lære en del erfarne sejler at kende.

Med sejlerhilsen
Ejvind

Peter Ingsø Laursen <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5Fvva.57095$y3.4217858@news010.worldonline.dk...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-05-03 19:42

"Ejvind Andersen" <OZ2ESA@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hej Ejvind,

> Nu ved jeg jo ikke, hvor længe du har sejlet.

Nu ved jeg ikke, hvilken indflydelse det skulle have på min viden!
Men du har gætte rigtigt: Jeg sejler på 2. sæson i min første kølbåd. Som
dreng sejlede jeg jolle, og senere har jeg surfet meget. MEN, netop fordi
jeg er "ny", har jeg forsøgt at sætte mig grundigt ind i bl.a. trimning af
riggen. Jeg vil jo gerne gøre det rigtigt og jo helst heller ikke ødelægge
noget.

> "men 15% forspænding, som "bogen" foreskriver"
> Hvordan måler du det??

Det måler jeg med en vajert. Og jeg måler det med en tommestok. Og jeg
vurderer læ vanters spænding under sejlads (ved en krængning på 20-25
grader).

> Du kan godt mærke om din rig er fast uden at være stram.
Du har sikkert helt ret i, at jeg i løbet af yderligere et par sæsoner i
højere grad vil kune forlade mig på erfaring og fornemmelse. Men lige nu
foretrækker jeg at måle også.

> Du sejler ikke hurtigere, fordi din rig står "stramt", men det er en god

Det passer ikke. Jeg sejler hurtigere, med bedre højde og med mindre
afdrift, hvis min rig står stramt _nok_. Står riggen stramt nok, kan jeg
f.eks. bedre trimme mine sejl fladt på kryds og dermed opnå ovenstående. Kan
jeg ikke flade mine sejl ordentligt, vil båden have en tendens til at smide
sig i stedet for at sejle fremad. Som med gamle, "udhulede" sejl. Står min
rig som "kogt spaghetti", vil mit forstag "sagge" med dårlig højde og anden
tumult til følge. Mastetoppen vil falde unødvendigt meget ud til læ med
ukontrolabel twist og dermed dårligere trækkraft.

> Den skal nok holde i en "piver".

Lad mig citere en engelsk professionel rigger, David Harding, fra en artikel
i PBO #430, p.78 ff, oktober 2002:

"One of the first things I do when boarding a boat for the first time is to
feel the rig tension. Nine times out of 10, it's to slack. 'I don't want to
do any damage' is usually the owners explanation - one which prompts me to
suggest that taking up a few turns on the bottlescrews would be a sensible
precaution, because leaving the shrouds [da: vant] to loose amounts to
nothing more than killing the boat with kindness. It's the boating
equivalent of over-feeding your dog.
My urge to tighten things up, I must stress, has nothing to do with
racing. A properly-tensioned rig is faster, for sure - but it's also a good
deal safer. In simple terms, a rig that wobbles around causes enormous
strain through snatch-loads [da: kraftige ryk]. Just imagine what happens
when a boat, faling of a wave, hits the bottom of the trough: anything
that's free to move gets hurled forwards and sideways, then brought up short
by whatever stops it. That applies equally to the mast - whose hight
subjects it to a vast amount of inertia - the ketchup jar in the galley, or
your head. A sensible static load on the standing rigging, by contrast,
minimises movement and places no strains on the hull that it's not designed
to accept. [...] Stop it moving around, and it's less likely to be damaged.
It's not rocket science..."

David Harding understreger senere, at den væsentligste grund til, at folk
ikke oftere havarerer pga. den løse rig, er producenternes massive
overdimensionering af riggen.

> [...]
> være blevet for løst, det skal jo lige kunne sætte sig. Derefter rører jeg

Dit bedste argument er, at sådan plejer du at gøre. Og det er da bestemt
også meget muligt, at det er det helt rigtige på din båd. Bestemt! Men det
betyder ikke, at Seldén, Ivar Dedekam (John Mast-"bogen"), David Harding
samt sågar vejledningen til min lille "målefætter" (vajert) tager fejl, når
de alle entydigt og i kor slår fast, at en masthead-rig _som udgangspunkt_
bør spændes med ca. 15% af max-belastning (som for en 4mm 19-trådet er ca.
1400-1600 kg) (top-vanterne). På en brøkdelsrig skal de spændes med 20-30%
afhængigt af den præcise type (vinklede sallingshorn mv.). En
tommelfingerregel lyder også, at topvanterne skal forspændes til et træk,
der svarer til 10-15 % af bådens vægt!

> Jeg har set andre både med samme konstruktion, hvor masten har stået så
> stramt, at skottet, neden under har givet sig, altså det er blevet så
skævt
> at det aldrig bliver rettet op igen.

Det siger sig selv, at man skal tænke sig om og være forsigtig. Står masten
på ruftaget uden understøttelse, eller sejler man i en særligt let
konstrueret båd, vil det nok være klogt at slække lidt. Tilsvarende gælder
alt det ovenstående heller ikke for joller.

> [...]
> toårig kursus i en sejlklub, der vil du også få en del erfaring, foruden

Jeg er sådan set enig med dig, men samtidig pisser du mig lidt af ved at
skrive sådan.
Jeg går skam i sejlerskole med tre-slået imiteret hampereb og det hele, og
jeg lytter _meget_ gerne til erfarne sejlere. Men hvis det efter min bedste
overbevisning enten lyder for unuanceret eller usikkert, forbeholder jeg mig
retten til min egen mening - samt ikke mindst fagfolks! Ifølge David Harding
spænder 9 ud af 10 "garvede sejlere" deres rig for slapt, så derfor tager
jeg måske de "garvede sejleres" kompromisløse udmeldinger om, hvad der er
noget vrøvl, med et gran salt

I al venlighed,
Peter Ingsø Laursen

Fra : Hans Henrik Honore

Dato : 13-05-03 21:30

Hej Peter, Ejvind og alle I andre.

Tak alle sammen for Jeres indlæg. Om ikke andet, så har mit "lille" problem
da sat gang i debatten omkring det principielle i et godt rigtrim.
Jeg har udover denne tråd haft gang i en mail-korrespondance med fadderen
til Drabant 22, Gert Gerlach, og han har med sine synspunkter stort set
givet de fleste ret. Konklusionen af vores korrespondance er af mig opfattet
som den, at man ikke kan tillade sig at stramme riggen på en "gammel" båd
som min så hårdt som en nyere (og større), uden først at have taget sine
forholdsregler, som i mit tilfælde går ud på at reparere og forstærke
ruftaget under masten, da det er "udsejlet" efter mange års brug. Balsaen i
sandwichen er simpelthen trykket sammen og mørnet.
Gert Gerlach råder på gammel sejlermaner også til besindighed når riggen
strammes op, og mener nok man kan sejle stærkt i en Drabant 22 uden at
riggen behøver at stå som violinstrenge. (Den er jo velkonstrueret!!!!!)

Men hvorom alt er, så må jeg finde mig i en mindre nedtrykning af ruftaget
på min båd indtil jeg besinder mig til en reperation.

God vind til alle

Hans Henrik
"Sirene" af Middelfart

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-03 03:43

"Hans Henrik Honore" <3xh.consult@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvorom alt er, så må jeg finde mig i en mindre nedtrykning af ruftaget
> på min båd indtil jeg besinder mig til en reperation.

Problemet med de gamle både fra halvfjerserner, hvor masten står på ruffet, er
velkendt. Dengang var man ikke så god til at beregne den rigtige styrke og
belastning og man har efterfølgende fundet ud af, at den belastning, ruftaget
skal kunne optage, svarer til mere end fire gange bådens deplacement ....

Det er derfor, at mange ældre både har fået eftermonteret en mastestøtte...

Claus

Fra : Ejvind Andersen

Dato : 14-05-03 00:23

Peter Ingsø Laursen <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:k0bwa.59417$y3.4382970@news010.worldonline.dk...
> "Ejvind Andersen" <OZ2ESA@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Ejvind,

Siden 1950, med nogle få års pause. Min far har altid haft sejlbåd, til sin
død i 1998.

> Nu ved jeg ikke, hvilken indflydelse det skulle have på min viden!

Erfaring-erfaring-erfaring og atter erfaring, det kan du altså ikke læse dig
til.

> [...]
> riggen. Jeg vil jo gerne gøre det rigtigt og jo helst heller ikke ødelægge

Med din "kun" 2. sæson i din første kølbåd, synes jeg at du stiller store
krav og forventninger til dig selv, men! øvelse gør mester, så bare klem på.

> [...]
> Jeg går skam i sejlerskole med tre-slået imiteret hampereb og det hele, og
> jeg lytter _meget_ gerne til erfarne sejlere.

Jeg fornemmer at du _er_ i en _rigtig_ sejlerskole, det er ikke mange
steder, man sejler med,-tre-slået imiteret hampereb og det hele-.
Måske også gaffelrigget skolebåde, et gæt måske Svanemøllen?? Der har jeg
kommer siden 1950 og jeg var der i Søndags.
Hvis min fornemmelse er rigtig, er jeg helt rolig og du skal nok lære det.

Din holdning herunder kan godt gøre mig lidt urolig.

> [...]
> jeg måske de "garvede sejleres" kompromisløse udmeldinger om, hvad der er

En ellers mere rolig Ejvind takker af og ønsker dig god vind

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-05-03 16:58

> En ellers mere rolig Ejvind takker af og ønsker dig god vind

Godt ord igen, Ejvind Jeg ligger på plads 58, nordmolen , østligste bro
i, ja rigtigt gættet, Svanemøllen.
Egt. medlem af Sundet (derfor også gaffelriggersejlads i år), men vinterens
tovværkskursus fulgte jeg hos KAS = imiteret hampereb .

Lige nu står min rig som kogt spaghetti, så du kan nå at nyde den lidt
endnu, inden jeg får spændt den op

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Lars Bonde

Dato : 11-05-03 18:46

som jeg husker en Drabant står den en mastestøtte om læ. Hvis man kan trykke
ruffet 20 mm. er der noget helt galt.

Lars

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-05-03 13:49

"Hans Henrik Honore" <3xh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg evt. gøre noget ved mastestøtten, eller er jeg simpelthen ved at
> trykke kølen neden ud af båden. (den er ikke utæt!)

Hej
En forhenværende bekendt havde samme problem, og gjorde ikke noget ved det,
før ruffet omkring mastefoden skulle skiftes. Hvorfor skulle det det????
Jeg tror ikke, du er ved at trykke kølen ud af bunden, men hvis du kikker i
kølsvinet og og bunden over agterkanten af kølen er trykket op, så har båden
givet haft en kraftig grundstødning og kølen er tippet lidt i
længderetningen. Dette er kun min teoretiske udlægning. Mit råd: Ring til
Toni Nilling, som er Drabant-specialist og meget behjælpsom. Han har godt
nok lukket værftet i Århus og flyttet til Sjælland. Men hans tlf. nr.:
86211328 (han reparerede min vens Drabant).
Hilsen
Steffen

Maxi 68 sælges. se billeder og udstyrsliste
http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
remove "X" in email-adress
sskov@vip.cybercity.dk

Fra : Hans Henrik Honore

Dato : 12-05-03 14:31

Hej igen.

Tak for rådet, Steffen. Jeg har talt med Toni Nilling (flink mand). Han
fortalte, at en Drabant 22 (og andre) med tiden kan trykkes sammen i
balsatræet i sanwichen, og dermed give denne nedtrykning ved en for stram
rig, og hans råd var at slække riggen noget, så problemet ikke blev
forværret.
Som han sagde, så er de mål der er opgivet i "bogen" primært til brug i nye,
store kapsejladsbåde, og ikke nødvendige til tursejlads i mindre og ældre
både.
Den rigtige løsning er naturligvis at udskifte ruftaget under masten, men
det er jo en helt anden sag.

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-05-03 16:05

> [...]
> både.
> Den rigtige løsning er naturligvis at udskifte ruftaget under masten, men

Hej Hans Henrik
Nu rinder det mig i hu, hvorfor ruffet skulle repareres. Det var fordi, at
der konstant kunne stå vand i fordybningen. Og pgr.a. denne var gelcoaten
krakkeleret, så vandet kunne opsuges af det mellemliggende balsatræ og
derfor rådnede.
Håber du får løst problemet inden det kommer så vidt. Hvad med at hæve
masteunderstøttelsen 20 mm. ved kølen? Jeg sejlede Drabant 22 i 5 år, og jeg
havde da på et tidspunkt afmonteret støtten, så det må da kunne lade sig
gøre at montere lidt ekstra længde. Hvordan jeg fik den af, må du ikke
spørge om.
Gode råd kan du sikkert også få på Drabantklubbens hjemmeside.
Hilsen og god vind (den sejler bare godt) (altså 22´rn)

Fra : Spiff

Dato : 12-05-03 14:34

Hejsa

Jeg talte med en ejer af en Drabat 21 da vi gik og gjorde båd klar i
foråret. Hans tag var også sunket lidt. Det viste sig at mastestøtten var
sunket lidt fordi den stod på en krydsfinerplade som var knækket./givet sig.
Han udskiftede den vist med en metal plade eller ligene.
Jeg ved ikke om dit problem skyldes det samme men det er da et hint.

MVH
Jesper