Halsbarm
Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 07-05-03 21:50

Hej

På storsejlet er der faldbarm, skødebarm og halsbarm,
hvorfor hedder halsbarm og hvorfra stammer det??

Og hvorfor hedder det barm og hvorfra stammer det??

Hilsen Bjarne

Fra : Care

Dato : 08-05-03 07:32

"Bjarne Kristensen" <bjarne@thjalfe.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> På storsejlet er der faldbarm, skødebarm og halsbarm,
> hvorfor hedder halsbarm og hvorfra stammer det??

halsbarm: Betegnelse for det nederste, forreste hjørne af et sejl

> Og hvorfor hedder det barm og hvorfra stammer det??

barm: Et hjørne af et sejl, f.eks. skødebarm, faldbarm, halsbarm, nokbarm

> Hilsen Bjarne

Fra http://www.lystsejleren.dk/bygogsejl/ordliste.html

Kaj

Fra : AJ

Dato : 08-05-03 09:15

"Care" <kaj@s-sm.dk> wrote in message

> "Bjarne Kristensen" <bjarne@thjalfe.dk> skrev i en meddelelse
> >
> halsbarm: Betegnelse for det nederste, forreste hjørne af et sejl

Det ved Bjarne nok; spørgsmålet bør stilles i et mere "sprogligt orienteret"
forum.

I Nudansk Ordbog finder man om "barm" at det i oldnordisk var rod i "bære"
og altså hentyder til "at bære eller holde i noget"; eller "det hvormed
noget holdes eller bæres".

Nudansk Ordbog skriver om "hals" at det benyttes i overført betydning om
ting der minder om en hals og nævner bl.a. som eksempel "talje eller tov,
hvormed den forreste og nederste del af et sejl hales ned og fremefter"

Således belyst med med citater fra Nudansk Ordbog kan spørgsmålet bringes
videre til news://dk.kultur.sprog for yderligere behandling.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-05-03 12:34

AJ wrote:

> [...]
>
> Således belyst med med citater fra Nudansk Ordbog kan spørgsmålet bringes
> videre til news://dk.kultur.sprog for yderligere behandling.

Barm er Hjørnet på sejlene. Hvor for de hedder det ved jeg ikke.

Men Vikingeskibene havde nomalt et hestehoved i stævnen,
(Trane-,Orme- og andre hoveder forekom også )
Det nederste foreste hjørne på råsejlet sad nær halsen
på hovedet derfor hedder det hjørne stadigt "halsen", selvom hovedet er væk.
Påsamme måde er Bov både et stykke kød og en del af et skib.

Fra : wedern@attglobal.net

Dato : 12-05-03 08:53

Hej

"Jens kusk rigger" bog eller "Fra mast til køl" burde have svarenepå det

Hilsner W