Tidevand tabel paa netet?
Fra : Paul

Dato : 07-05-03 13:38

Hvor kan jeg fine en tidevand tabel (over Danmark) paa netet?

Tak

Paul

Fra : URD

Dato : 07-05-03 17:04

I de indre danske farvande er der ikke noget tidevand.
Men det er måske vestkysten du søger?
Hans

Fra : Tim Sørensen

Dato : 07-05-03 18:18

"URD" <urd@spam.oncable.dk> wrote
> I de indre danske farvande er der ikke noget tidevand.
Nonsens

Jeg citerer lige frit fra www.danskehavnelods.dk om mit eget
område Grenå:

Forskellen mellem middelhøjvande og middellavvande er 0,3 m.
Storm mellem NW og N kan give indtil 1,1 m højvande og
storm mellem SE og S indtil 1,2 m lavvande

Det er tidevand over alt - Selv i en vandpyt.!

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Jaks

Dato : 07-05-03 18:47

Tidevand KUN på vestkysten LOL
Så er der vel heller ingen saltvand i Østersøen ha ha ha ha

Jo du, tjek DMI's hjemmeside og vælg vandstand i hoved menu til venstre, og
derefter Tidevand i rullemenu - - Link følger her
http://www.dmi.dk/vejr/index.html , så kan du selv vælge den by der ligger
nærmest der du bor eller vil sejle.

Og sørme - der er endda prognose for hvordan det bliver det næste døgn, også
i indre danske farvande.

Venlig sejler hilsen Jaks.........Der bruger DMI som
Sandormsgravningsvejler, hvad angår tidevand.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 08-05-03 10:02

Det er ikke tidevand når der er storm. Tidevand kommer ligesom tidsskrifter
med regelmæssige mellemrum.
Tidevand kan forudsees årtier frem i tiden, ja årtusinder. Det kan høj og
lavvande ikke. Og som dine tal viser spiller vind og strømforhold en større
rolle end tidevandet.

DMI forudser høj og lavvande de næste par døgn. Men det er ikke tidevandet.
Det er på grundlag af vind og strøm. Hvis det kun er tidevandet der er
interessant, kan man nøjes med en tidevandstabel. Og en såden er ligegyldig
i de fleste indre danske farvende. Se selv på kurverne fra DMI; man kan slet
ikke se den regelmæssige tidevandskurve på deres kurver fra de indre
farvende. Modsat fra vestkysten.

DMI

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 08-05-03 08:54

>I de indre danske farvande er der ikke noget tidevand.
>Men det er måske vestkysten du søger?
>Hans

Som andre også har skrevet er det noget slemt vrøvl. Mine forældre bor ned
til Svendborgsund, og hvis ikke de blæser kan man sagtens forudsige
ændringerne i vandstanden vha et ur.

Noget andet er at vinden er vigtigere for vandstanden, men det betyder jo
ikke at der ikke er tidevand - bare at tidevandshøjde og -strøm er sværere
at forudsige.

mvh

Martin

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 08-05-03 10:05

> Noget andet er at vinden er vigtigere for vandstanden, men det betyder jo
> ikke at der ikke er tidevand - bare at tidevandshøjde og -strøm er sværere
> at forudsige.

Jeg synes at vi skal bruge de rigtige betegnelser. Tidevand er forårsaget af
månen og solen, og kommer regelmæssigt. bare fordi det er høj og lavvande er
det ikke tidevand.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 08-05-03 15:03

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> wrote in message

> [...]
af
> månen og solen, og kommer regelmæssigt. bare fordi det er høj og lavvande

Fair nok, jeg udtrykte mig ikke præcist.

Det ændrer dog ikke ved at det er noget vrøvl at påstå at der ikke er
tidevand i de indre danske farvande.

I stille vejr i Svendborgsund (og Lillebælt og Stor/Bøgestrømmen måske?) er
det absolut af interesse, specielt hvis man sejler om kap.

Jeg kunne iøvrigt forestille mig at det i lige så høj grad er lufttryk som
vind der giver vandstandsvariationerne. 50hPa trykforskel svarer jo til ca
en halv meter vandsøjle. Så er der iøvrigt det interessante ved Østersøen at
kommer der lavtryk forbi med passende mellemrum kan man fåe en stående
bølge, så vidt jeg husker med en periode på nogle døgn.

mvh

Martin

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 08-05-03 20:04

Jeg er enig i, at tidevand skyldes månens og solens tyngdekraft, mens
vandstandens øvrige variation ikke er tidevand. Begge dele har dog en
betydning flere steder i Danmark. Når solen og månen er på linie i forhold
til jorden (hvilket er ved nymåne og fuldmåne) er tidevandet kraftigst (de
trækker jo i samme retning) hvilket kaldes spring, mens det modsatte (ved
halvmåne) kaldes nip. Ved den sønderjyske vestkyst (hvor jeg er vokset op)
har man meget respekt for springflod, da der i Tyske bugt godt kan være
væsentlig tidevand. Andre steder, f.eks. i det omtalte Svendborgsund
bevirker flod og ebbe (vandets bevægelse mod hhv. højvande og mod lavvande)
en tidevandsstrøm, som kan forsætte båden endog meget. I Svendborgs gamle
havn kan man godt ligge fortøjret og logge 2 knob! på grund af den af
tidevandet generere strøm.

Men det oprindelige spørgsmål med en kilde på nettet kan jeg ikke svare på.
Men man kan få trykte tabeller over f.eks. Svendborgsund i de lokale have i
det sydfynske. Her kan man se præcis hvornår tidevandsstrømmen vender - den
løber jo den ene vej ved flod og den anden vej ved ebbe.

Mvh.
SejlerMikkel _/)_

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 12-05-03 14:24

Jamen jeg er helt enig med dig.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse
"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3eba6393$0$7637$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : J.S.

Dato : 07-05-03 18:17

Prøv

http://www.dmi.dk/vejr/

Menu: Vandstand

Mvh J.S.

Paul <paulnews1@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb8fe45$0$24725$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Eric Downing

Dato : 08-05-03 15:52

"Paul" <paulnews1@sol.dk> wrote in message news:<3eb8fe45$0$24725$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Hvor kan jeg fine en tidevand tabel (over Danmark) paa netet?
>
> Tak
>
> Paul

http://www.ukho.gov.uk/tideprediction.cfm

/Eric