vand i stuverum
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 05-05-03 09:16

Jeg har et problem med min Sailfish 18 sejlbåd

Der kommer vand i et af stuverummene. Lige under kahytsindgangen er rummet
placeret, med en åbning i begge sider.
Vandet er fersk, så jeg formoder at det må være regnvand. Eller kan havvand
der kommer igennem glasfiberen blive afsaltet undervejs?

Vinduerne er svagt utætte men ikke så de kan levere de mængder vand.

Kahytsnedgangen er lukket af tre krydsfinerplader som man sætte lodret ned i
en skuínne på hver side. De er skrå i samlingerne, men er det muligt at der
kommer vand i her? Jeg overvejer at sætte nogle lister udenpå på pladerne
over samlingerne. Men hvis ikke problemet er her kan det jo være ligemeget.

En anden mulighed er cockpitbunden. Det er ikke selvlænsende og derfor kan
der samles meget vand her. Kan det trænge igennem her? Jeg overvejer at
slibe og rense overfladen og male med LigthPrimer for at være sikker på at
det er tæt.

Gode råd og erfaringer efterlyses. Er der nogle at ovennævnte muligheder jeg
kan udelukke?

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Søren Gunni

Dato : 05-05-03 10:34

Hvad med gamle skruehuller i dækket?

Her opdagede jeg problemer på min båd

Søren
--
***** GPS moduler til PC *****
***** Fra dkk 1095,- *****

Erik Breum Petersen <erikbreum???@hotmail.com> wrote in article
<T3pta.2173$av6.642@news.get2net.dk>...

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 08-05-03 20:07

Er du sikker på, at det ikke er kondensvand? Først på sæsonen, hvor
temperaturforskellene stadig er store kan der godt danne sig en del
kondensvand.

Mvh.
SejlerMikkel _/)_

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 09-05-03 07:26

For en uge siden tømte jeg vand ud for første gang siden tørken stoppede. ca
17 liter. Og det kommer ikke i de andre rum. Jeg vil lægge mærke til om det
forsvinder til sommer.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Fly

Dato : 18-05-03 20:43

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Vinduerne er svagt utætte men ikke så de kan levere de mængder vand.

-------------------
Hej Erik!

Jeg har også en Sailfish og har haft samme problem. Jeg kunne ikke finde ud
af, hvor vandet kom fra, men fandt efter megen besvær ud af det.

Det ene problem var vinduerne, og jeg troede heller ikke, at de uttheder,
der var, kunne give så meget vand. Efter at jeg tætnede dem totalt var
mængden af vand minimal. Der kommer stadig en smule vand ned i stuverummet,
og jeg er 99% sikker på at det kommer fra cockpittet. Dér er der et par
smårevner i bunden, hvor jeg tror at der lige så stille kan sive vand ned.

Jeg har gjort det at jeg har monteret en elektrisk lænsepumpe nede i bunden
af stuverummet, for så er det meget let at få vandet ud. Det var nu mest
indtil jeg fik tætnet vinduerne, men der kommer stadig lidt.

Jeg har et andet problem, som du måske kan svare på:

I stuverummet helt ude agter kommer der let til at ligge lidt vand helt inde
under cockpitbunden. Har du et godt fif til at få det ud? Jeg vil skyde på
at det til tider drejer sig om 5 liter, og det er jeg lidt træt af at plaske
rundt med. Jeg har prøvet med en vandslange ind under og så lade lænsepumpen
(den manuelle) suge, men jeg kan ikke få det hele ud.

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 19-05-03 07:42

Ja jeg har også lige købt en elektrisk lænsepumpe. To sjæle en tanke.
Jeg har tænkt mig at male bunden af cockpittet og op til tofterne med
epoxymaling (Ligth primer) Det er vandtæt.

Stuverummet bagi har jeg også et problem med. Jeg bruger en svamp til at få
det ud.
Jeg har to ideer til hvordan det kommer der. Gennem cockpitbunden er en
mulighed. Men jeg har observeret at afløbene på tofterne og i renden omkring
låget en gang imellem stopper til, med overløb til følge.

Jeg har set andre både har et overtræk til cockpittet. Jeg tror at jeg også
vil lave et sådant. Så vil alle problemer fra cockpittet forsvinde.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Fly

Dato : 24-05-03 10:00

[...]

---------------------------

Hej igen!

Cockpittet er i min båd også utæt, og jo mere man går rundt i det, des
større bliver de små revner. I går undrede det mig så, at der slet ikke var
vand i cockpittet - det plejer der jo på en Sailfish - men så fandt jeg
en fejl som du måske også har:

Den lille stump flexslange fra studsen i bunden af cockpittet og op til
pumpen slår i hvert fald på min båd et noget kraftig "sving/knæk" og da
slangen ikke er helt ny havde den slået sig en revne. Det er min forklaring
på at der i går lå meget vand inden under cockpittet. Nu håber jeg så, at
slangen gennem længere tid har haft en lille revne, for så er problemet helt
løst med en ny stump slange. Det er straks en større opgave at få tætnet
cockpittet.

Jeg har selv et cockpittelt, men har kun brugt det ganske få gange. Jeg
syntes at det er for besværligt at sætte på og tage af og så er det noget
kraftigt lærred, der fylder ret meget. Med andre ord syntes jeg at det skal
op i bilen indne man sejler, og så er det gode idé væk.

Og så endnu et spørgsmål:
Har du trukket kabel/kabler gennem masten?
Hvis ja - har du et bud på ikke at få dem til at klapre. Masten er på vores
båd jo bare et stort rør, hvor også faldet til sejlet kører.