Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dantax digitalkamera
Fra : Leif Pedersen

Dato : 17-05-03 11:50

Hej
Er der nogen der ved om det Dantax SX-330Z3 Digitalkamera til 1989kr.som
Bilka har på tilbud i næste uge er noget at købe. Eller skal man helst holde
sig til de mere anerkendte mærker som
Canon/Olympus/Nikon og Sony.
Det jeg søger er et kamera i prisklassen omkring de 2000-2500.
Man skal jo helst også kunne tage nogle skarpe billeder.
Dantax er det ikke kun et navn, men at det er andre der fremstiller
kameraet, og sætter navnet Dantax på.

Hilsen

Leif Pedersen

Fra : max

Dato : 17-05-03 12:11

> [...]
> Man skal jo helst også kunne tage nogle skarpe billeder.
> Dantax er det ikke kun et navn, men at det er andre der fremstiller

Det kan du godt købe, fungerer fint og er billigt, har selv et
Medion, samme kamera med et andet navn.. -max-

Fra : zxp88

Dato : 17-05-03 15:05

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> wrote

> [...]
> Man skal jo helst også kunne tage nogle skarpe billeder.

> Dantax er det ikke kun et navn, men at det er andre der fremstiller

Jo, jeg er ret sikker på at det er et Samsung fremstillet kamera.

Har selv et Dantax SX-4100Z3, og det er et glimrende kamera i prisklassen
under 3000 kr.

Mvh, Dennis

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-05-03 15:14

"zxp88" <midnighter_x@yahoo.com> wrote in message
[klip]
> Jo, jeg er ret sikker på at det er et Samsung fremstillet kamera.

Prøv at google på "sx-330z3". Mon ikke, det er et Skanhex-kamera?

/Christian

Fra : Torben Brøndum

Dato : 19-05-03 14:17

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> Prøv at google på "sx-330z3". Mon ikke, det er et Skanhex-kamera?

Det må det være - hvad siger I så til det. Jeg har netop købt et sådant
kamera - nåede ikke at høre Jeres mening. men har nu 14 dage fra i dag.

Hvad siger i til det ?.

Torben Brøndum

Fra : Noha

Dato : 19-05-03 21:21

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote in message
> Hvad siger i til det ?.

Hvor lysfølsomt er det i praksis?
F.eks. ved fotografering i tusmørke uden blitz.
I følge en side på nettet er det kun ISO 100/21, hvor i mod mange andre
kameraer har ISO 100-200-400.
Hvor hurtigt er det til at starte op, skifte billede ved fremvisning,
overførsel af data til pc, osv.?

Noha.

Fra : Webmaster1

Dato : 19-05-03 22:46

"Noha" <noha@CUThometech.dk> wrote

> [...]
> kameraer har ISO 100-200-400.
> Hvor hurtigt er det til at starte op, skifte billede ved fremvisning,

Iflg manual automatisk, 200 og 400 ISO.
Ok ang. hastighed for opstart.
Data til pc er fint via USB. Der bliver dannet et specielt drev på
pc´en når kameraet tændes i pc mode - herefter kan man så kopiere
bileder til andet drev/mappe.

Lige et billedeteknisk spørgsmål: jeg tester på allerbedste indstilling ved
optagelse. Når jeg henter billedet ind i eks. microsoft photo editor virker
det lidt uskart ved 25% størrelse, men bedre ved 50% - hvorfor det sådan og
hvad betyder
det i forhold til en fremkaldelse på papir 10*15.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-05-03 13:45

"Webmaster1" <Webmaster1@worldwide.dk> skrev i

> [...]
> bedre ved 50% - hvorfor det sådan og hvad betyder
> det i forhold til en fremkaldelse på papir 10*15.

Det betyder ingenting i forhold til udprintning. Der er kun tale om, i
hvilket zoom-forhold, billedet *vises* på din skærm. Idet billedet f.eks.
"fylder" 1600x1200 pixels, kan det (for så vidt din skærmopløsning
sandsynligvis ikke er 1600x1200) ikke vises i fuld størrelse på din skærm
på én gang. Derfor bliver det i dit billedbehandlingsprogram vist i
f.eks. 50% forstørrelse, så du kan få det hele med.

At der er forskel på kvaliteten af billedet *på skærmen* i de forskellige
zoom-forhold beror på (noget i stil med) zoom-algoritmen i dit program,
men det berører ikke billedets fysiske kvalitet - indtil du rent faktisk
formindsker/forstørrer *selve billedet*, ikke blot *visningen* af det.

/Christian

PS: Er der ikke nogen, der vil poste nogle prøvebilleder taget med det
omtalte Dantax-kamera - enten i dk.binaer eller på jeres evt.
hjemmesider?

Fra : Torben Brøndum

Dato : 20-05-03 16:18

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> PS: Er der ikke nogen, der vil poste nogle prøvebilleder taget med det
> omtalte Dantax-kamera - enten i dk.binaer eller på jeres evt.
> hjemmesider?

Inden for de næste par dage skal jeg nok prøve at tage nogle billeder
og placere dem på min hjemmeside.

Hvad skal det være for kvaliteter/størrelser m.v., som I gerne vil se på for
at kunne
vurdere det ?

Spørgsmål: Hvilken størrelse skal man tage med (1600*1200 eller anden)
såfremt
man ønsker alm. 10*15 papirbilleder - desuden er der også noget med om det
skal være "normal", "fint" + en 3. de indstilling (husker ikke hvad den
hedder) - hvad skal den
stå på. er klar over det betyder noget på hukomelseskortet, maen hvad vil
være "et krav" for
at få gode og skarpe billeder ?

Torben Brøndum

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-05-03 22:23

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i

> Inden for de næste par dage skal jeg nok prøve at tage nogle billeder
> og placere dem på min hjemmeside.

Det vil jeg glæde mig til at se

> Hvad skal det være for kvaliteter/størrelser m.v., som I gerne vil se
> på for at kunne
> vurdere det ?

Jeg vil for det første sige, at jeg bestemt ikke er egnet til at komme
med en teknisk vurdering af billederne - jeg har overhovedet ingen
erfaring på dette felt. Jeg ville blot meget gerne se eksempler på
billedkvaliteten, idet jeg selv overvejede at købe det kamera, du nu er
den forhåbentligt glade ejer af. Nu har min kæreste og jeg imidlertid i
stedet valgt den (igen: forhåbentligt) sikre (men dyrere) løsning og
bestilt et Nikon Coolpix 2100, hvor vi så endda må tage til takke med 2
megapixels

Når det så er sagt, så er jeg da stadig meget interesseret i at se
Dantax-eksemplerne - og hvis det er muligt helst i højeste opløsning
eller 1600x1200 og taget på "fine"-indstillingen (eller hvad det nu
hedder, når billedet skal være i så god kvalitet som muligt).

> [...]
> hvad den hedder) - hvad skal den
> stå på. er klar over det betyder noget på hukomelseskortet, maen hvad

Som jeg ovenfor har været inde på, er jeg desværre ikke kvalificeret til
at give råd på dette område. En tommelfingerregel, jeg dog synes at have
samlet op et eller andet sted, hvor kloge mennesker har skrevet nogle
gode råd vedrørende digitalfotografering, er, at man (såfremt man har
plads på sit hukommelseskort - og køb derfor et sådant så stort som du
har råd til) næsten altid bør tage billeder i den bedst mulige kvalitet,
kameraet tilbyder. Du kan nemlig altid skære et billede *ned* i størrelse
og kvalitet bagefter, men naturligvis ikke lægge nogle informationer
*til* senere, som du har bedt kameraet om at undlade at indfange. Du kan
naturligvis sagtens nøjes med at tage billeder i f.eks. 1024x768, hvis du
VED, at du *kun* skal bruge den til at lægge på nettet, men hvad så hvis
du nu tilfældigvis får taget dit livs billede? Så er det lidt surt at
sidde med det i en kvalitet, der ikke er egnet til en ordentlig udskrift.

Mht. hvad der i øvrigt gør sig gældende omkring billedkvaliteter og
udskrifts-ditto, må jeg altså blive svar skyldig - måske andre vil
bidrage?

/Christian

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-05-03 08:29

> [...]
> og placere dem på min hjemmeside.
>
> Hvad skal det være for kvaliteter/størrelser m.v., som I gerne vil se på

Jeg har heller ingen fototekninsk viden og erfaring (andet end en stak
billeder taget med mit Canon A20 og A40), som gør at jeg er specielt egnet
til at bedømme kvaliteten af billederne, men jeg kunne da godt tænke mig at
se nogle billeder i højeste opløsning og bedste kvalitet.

> [...]
> hedder) - hvad skal den
> stå på. er klar over det betyder noget på hukomelseskortet, maen hvad vil

Jeg mener at have læst at man som tommelfigerregel skal bruge 150-300 pixels
pr. tomme. 300 ppi (pixels per inch) skulle være ret godt, men 150-200
skulle også kunne gå an. Læg mærke til at jeg snakker ikke om dpi. Din
printer har sikkert en eller anden instilling hvor du kan ændre dpi. Nu er
det længe siden, at jeg har haft en printer, men jeg mindes, at printere i
dag kan printe sådan noget som 1200 (og højere) dpi (dots per inch ikke
pixels). Denne indstilling skal du ikke sætte til 300, da der skal flere
"dots" til at "farvelægge" en pixel (jo flere desto bedre) når du printer
ud.

Så for at svare på dit spørgsmål:

15 cm / 2,54 * 300 ppi = 1772
10 cm / 2,54 * 300 ppi = 1181

Dvs. en opløsning på 1772x1181 giver et billede på 15x10 cm i 300 ppi.

Og så kan du selv regne videre

Til sammenligning kan jeg da lige fortælle at en skærm ca. har en opløsning
på 80-100 ppi (mange programmer regner dog med 72 ppi).

mvh Frank

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-05-03 13:48

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i news:cP4ya.70053
$y3.4989795@news010.worldonline.dk:

> Jeg har netop købt et sådant
> kamera - nåede ikke at høre Jeres mening. men har nu 14 dage fra i dag.

Kan du ikke lokkes til at lægge nogle prøvebilleder taget med dit nye
kamera på nettet? Evt. på din hjemmeside, hvis du har én - eller i
dk.binaer?

/Christian

Fra : zxp88

Dato : 20-05-03 17:05

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> [...]
> >

> Kan du ikke lokkes til at lægge nogle prøvebilleder taget med dit nye
> kamera på nettet? Evt. på din hjemmeside, hvis du har én - eller i

Jeg har smidt 3 billeder i mellemkvalitet (1200x1600 og medium detaljer) i
dk.binaer.
De er godt nok fra "storebroderen" Dantax SX-4100Z3, som jeg købte i Bilka
til 2800 kr. (cirka) for en 3-4 uger siden, men kan måske godt give et
billede af Dantax kvaliteten.

Og nu ikke et ondt ord om den total nybegyndte amatør der har taget
billederne

Mvh, Dennis

Fra : Karina og Christian

Dato : 21-05-03 09:55

"zxp88" <midnighter_x@yahoo.com> skrev i

> [...]
> De er godt nok fra "storebroderen" Dantax SX-4100Z3, som jeg købte i
> Bilka til 2800 kr. (cirka) for en 3-4 uger siden, men kan måske godt

Jeg kunne godt nok kun åbne de to af billederne, men de ser da
umiddelbart meget nydelige ud. Det skal dog siges, at jeg (som jeg også
har været inde på i et andet svar i denne tråd) på ingen måde er
fototeknisk kvalificeret til at bedømme billedernes kvalitet. Men for en
"lægmands" øjne ser de som sagt fine ud. Dog er der på billedet af
pingvin(?)statuerne en lille smule "purple fringing" - er det ikke det,
det hedder, når visse dele af billedet (her den ene fugls næb) ligesom
har en lille "glød"?

> Og nu ikke et ondt ord om den total nybegyndte amatør der har taget
> billederne

Nej da - du kan umuligt være mere nybegynder end undertegnede

/Christian

Fra : bimbobo2

Dato : 05-08-03 18:52

"Karina og Christian" skrev d. 21-05-03 09:55 dette indlæg :
> [...]

> har en lille "glød"?

> Nej da - du kan umuligt være mere nybegynder end undertegnede

MVH
> /Christian

Hvordan komme man til at se disse billeder på dk.binær? Jeg har aldrig
brugt det før, vejledning udbedes.

http://www.kandu.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-03 19:14

"bimbobo2" <bimbobo2.news@kandu.dk> skrev :

>Hvordan komme man til at se disse billeder på dk.binær? Jeg har aldrig
>brugt det før, vejledning udbedes.

Brug en newsreader. f.eks. Outlook Express og din udbyders
newsserver.

Du kan læse om de danske nyhedsgrupper på http://usenet.dk.
--
Knud