Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D-100 og fotofremkaldelse??
Fra : Thomas Petersen

Dato : 17-05-03 11:27

Hejsa,

Jeg er MEGET tæt på at gå ud og købe mig et Nikon D100 i stedet for min
gamle drøm, F5.

Det eneste jeg dog er lidt udsikker på, er når familie og venner måske ikke
gider at sidde og kigge på en computerskærm for at se på billeder.
Derfor vil jeg gerne fremkalde dem på alm. fotopapir også.
D100 har 6.1 Mpixel hvilket i sig selv må siges at være et pænt tal.

Men hvad med praksis?
Hvad kan jeg forvente af et billede som jeg tager i så høj opløsning som
muligt? Jeg er næsten sikker på at et billede på 9x13 vil være som hvis det
havde været et analog kamera.

Men hvor stort kan man egentlig fremkalde billedet, uden man mister nogen
form kvalitet??
Jeg skal bl.a. tage billeder til et bryllup, og det vil være lidt syndt hvis
bruden har 2 pixel i stedet for to øjne..

-Thomas

Fra : max

Dato : 17-05-03 11:44

> [...]
> Jeg skal bl.a. tage billeder til et bryllup, og det vil være lidt syndt hvis
> bruden har 2 pixel i stedet for to øjne..

Jeg har set 70x100cm forstørrelser fra et d1x, bedre end 400iso film.
Ja det ville være synd hvis han gifter sig med en pige med pixels istedet
for øjne, kærlighed gør blind siger man jo.. Meeeen..
Hvis du får dit kamera i god tid inden brylluppet, så du kan lære det at
kende, og husk stort CF kort og opladet batteri, måske en flash d100
er vidst lidt kræsen.. Har du objektiver, d100 måler kun lyset gennem
nyere AF..
-max-

Fra : Acoon

Dato : 17-05-03 12:46

Tak for svaret.

Jeg har i forvejen et Nikon F-60.. Så jeg har nogle objektiver og extern
flash..

-Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-03 11:46

Med 9x13 kan jeg ikke se forskel på min G2 (4MP) og spejlrefleks med film.
På A4 har jeg også fået pæne resultater. Jeg har set en fotoudstilling, hvor
formatet typisk var omkring 40-60 eller 50-75 (skønnet!) og hvor kvaleteten
teknisk var meget fin (ellers flotte billeder også!). Fotografen kunne
fortælle at de var taget med en D100! Tag altid i RAW og konverter som
nødvendigt og gem RAW billederne til eventuelt senere brug.
Mvh, Hans

Fra : max

Dato : 17-05-03 11:53

> [...]
> fortælle at de var taget med en D100! Tag altid i RAW og konverter som
> nødvendigt og gem RAW billederne til eventuelt senere brug.

Det 100x70cm exempel jeg så var skudt i jpeg, det lader til de
fleste reportage fotografer er tilfredse med jpeg..
-max-

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 17-05-03 11:57

> [...]
> Derfor vil jeg gerne fremkalde dem på alm. fotopapir også.
> D100 har 6.1 Mpixel hvilket i sig selv må siges at være et pænt tal.

Har D100, som Canon's 10D o.a., en 'tele-faktor'? Hvis man gerne bruger
vidvinkel, kan det være værd at overveje hvordan det kommer til at
påvirke ens valg af objektiver...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Klaus Madsen

Dato : 17-05-03 12:48

"> Har D100, som Canon's 10D o.a., en 'tele-faktor'? Hvis man gerne bruger
> vidvinkel, kan det være værd at overveje hvordan det kommer til at
> påvirke ens valg af objektiver...

Ja du skal gange med 1,6

Mvh. Klaus

Fra : Thomas Petersen

Dato : 17-05-03 12:59

Uhmm.. Kan i forklare hvad i snakker om??

-Thomas

Fra : Jacob Waage

Dato : 17-05-03 16:42

> Uhmm.. Kan i forklare hvad i snakker om??

Kort sagt: Smækker du en 17-35 mm på dit kamera, vil den levere udsnit der
svarer til 25-52 mm - ligesom en 200 mm vil give 300 mm. Forklaringen er, at
CCD'en i kameraet ikke er helt så stor som de 'normale' film, der måler
24x36 mm.

--
Jacob W.

Fra : Thomas Petersen

Dato : 17-05-03 21:33

ok..
Jeg har en 70-300mm til min nikon F-60.
Hvis jeg så sætter det på et D100, vil det så være 112-480mm??

-Thomas

Fra : Jacob Waage

Dato : 17-05-03 21:47

> ok..
> Jeg har en 70-300mm til min nikon F-60.
> Hvis jeg så sætter det på et D100, vil det så være 112-480mm??

Ja, sådan rundt regnet.