Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
spørgsmål - digitalkamera (Olympus)
Fra : thomas

Dato : 16-05-03 15:10

Hejsa

Jeg sidder og sammenligner... mest hooked på Olympus C-740, C-750 eller
måske C-50

Jeg skal fotografere en del i sportshaller - noget med meget forskellige
lysforhold..... - imellem halbelysning og "spotlight"

når jeg trykker "fyr", skal billedet tages uden nogen form for forsinkelse
(nogle kamera skal lige tænke over det først...)

- hvad er maks afstand på de indbyggede flash på nævnte kameraer?

- hvad betyder "Olympus sync" under extern flash? - er det så kun orig. der
dur - hvad koster sårn noget?

- under billedserie er der hastighed med fotos pr. sekund - med der er 2
foskellige begreber for, hvor mange billeder, man kan tage i træk - her er
f.eks. "3 images" og så er der "12 frames" - hvad er forskellen?

Til det brug, er det vel c-740/750, jeg skal vælge..... - syns C-50 er
superlækkert, men til det nævnte spiller det vel ikke?

Hvorfor er folk så vilde med canon G3 ift. olympus C-740/750? - er
kvaliteten på canon bedre? - er det bare mig, der kan leve med løse
batterier fordi den kan zoome mere....

- eller ixus400 ift. C-50... ixus er mindre, men vel ringere på alt andet?

/Thomas

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-05-03 15:46

"thomas" <fjerndettEthomas@sook.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal fotografere en del i sportshaller - noget med meget forskellige
> lysforhold..... - imellem halbelysning og "spotlight"

I så fald må det vist gerne være et meget lysstærkt objektiv, gerne F på 1,8
eller 2 ? Hvis det kan fåes :) .. 2.8 går vel også

> når jeg trykker "fyr", skal billedet tages uden nogen form for forsinkelse
> (nogle kamera skal lige tænke over det først...)

Dette ved jeg intet om, kender ikke til sider som oplyser hvor længe
kameraerne er om at fokusere

På mit eget Olympus C-4000 kan jeg vælge at bruge manuel focus, og så
indstille den på et bestemt antal meter.. Derefter tager den omkring 0.33 -
0.5 sekund (ca.. kunne sgu ikke lige tælle, men det går betydeligt hurtigere
end når den er på autofokus...

> - hvad er maks afstand på de indbyggede flash på nævnte kameraer?

Det står inde på Olympus' side.. Så det er nemmest du selv kigger.

> - hvad betyder "Olympus sync" under extern flash? - er det så kun orig.
der
> dur - hvad koster sårn noget?

Det betyder vist blot, at der ikke er en såkelt "hot shoe"
monteringsbeslag, men der sidder et lille rundt stik hvor man kan montere et
kabel.. Stikket er det som er vist nede i venstre hjørne:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/c4000/c4000_io.jpg

Jeg har hørt at man godt kan bruge andre flash end originale, ved at man
køber et originalt kabel (500kroner) og så får det sat sammen med kablet til
den eksterne flash.... Har også set det nede hos den lokale fotopusher, men
har ikke selv haft penge til at købe en flash + jeg endnu ikke ved hvilken
jeg vil have.. Den må nemlig gerne række en del længere end den originale.

> Hvorfor er folk så vilde med canon G3 ift. olympus C-740/750? - er
> kvaliteten på canon bedre? - er det bare mig, der kan leve med løse
> batterier fordi den kan zoome mere....

Batteritiden er vel noget lign. den samme?.. Folk siger godt nok at G3
holder længere, men jeg tager per opladning ca. 700 billeder med mit
C-4000.. kan ikke forestille mig at jeg har brug for mere.. jeg har jo også
en ekstra pakke batterier :)..
Ekstra batterier er også langt billigere til når man benytter AA
størrelser.. Og går man helt død "ude i marken" er det ikke så svært at
finde nogle nød-batterier på en tankstation..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Alex W

Dato : 16-05-03 20:46

Det kan de kamera du har valgt ikke.. der er forsinkelse på .. og problemet
vil også være at holde det stille...
Olympus havde lavet et lille 2100 med optisk stabilisator.. det objektiv er
i særklasse!!! Desværre har ingen af de nye digicam arvet det....
Flashafstand max. 5 meter.
Frames er til video...

De eneste kamera der er gode til den slags er SLR.. analog eller digi..

/Alex

Fra : Thomas H.

Dato : 18-05-03 16:40

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Flashafstand max. 5 meter.
> Frames er til video...
>
> De eneste kamera der er gode til den slags er SLR.. analog eller digi..

Gider du inden du skriver videre på usenet, lige læse lidt her
http://www.usenet.dk/info/skriveteknik.html

Det er en møj irriterende måde du svarer på, for man aner ikke hvad det er
du direkte svarer på, når du bare skriver hele dit indlæg oppe i toppen.

/Thomas H.