Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony P72 smartzoom?!
Fra : Lyrik

Dato : 15-05-03 11:35

I sit nye kamera Sony DSC-P72 lancerer Sony "Smartzoom".
Sony har droppet "digital zoom" i erkendelse af at det er noget hø som blot
betyder en forstørrelse af et billede i kameraet. En forstørrelse som ikke
afslører flere detaljer end der er i billedet uden digital zoom.

Smartzoom udnytter det faktum at et 3 megapixel billede faktisk er ca 10
gange større end et 640x480 billede. Det vil sige at hvis man nu kunne tage
et 640x480 billede men i en zoomdetalje udnytte de resterende pixler som
ikke bliver brugt og- lægge dem sammen med den optiske zoom,- ja så kan man
på P72 opnå 9,6 gange ægte zoom!
Det er smart! Smartzoom.
Her er et billede i 640 x 480:
http://lyrik.homepage.dk/film/P72uz.jpg
uden zoom.
Her med 3x optisk + yderligere 3,2 gange smartzoom, ialt 9,6x zoom:
http://lyrik.homepage.dk/film/P72z.jpg

Hvis vi sammenligner med et udsnit af et fuldt 3,2 megapixelbillede med 3x
optisk zoom ser vi at det er samme forstørrelse som 640 x 480 med smartzoom:
http://lyrik.homepage.dk/film/P72_3,2mgp.jpg

Ved 3,3 megapixel er der således kun 3 x optisk zoom og nix wider.
Jeg synes at det er en smart og ærlig måde at lave ekstra zoommuligheder på.
Godt gået Sony!

Hilsen
Jens

Fra : Otto J.

Dato : 15-05-03 21:03

> [...]
> betyder en forstørrelse af et billede i kameraet. En forstørrelse som ikke
> afslører flere detaljer end der er i billedet uden digital zoom.

Nu har jeg kigget på det indlæg i 10 minutter, og jeg har stadig ikke
rigtigt fattet det... Er der nogen der kan give en "for dummies"-forklaring?

Mvh Otto

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-05-03 22:37

Lyrik wrote:

> Smartzoom udnytter det faktum at et 3 megapixel billede faktisk er
> ca 10 gange større end et 640x480 billede. Det vil sige at hvis
> man nu kunne tage et 640x480 billede

Det er her tråden knækker.

> men i en zoomdetalje udnytte
> de resterende pixler som ikke bliver brugt og- lægge dem sammen
> med den optiske zoom,- ja så kan man på P72 opnå 9,6 gange ægte
> zoom!

Kun 9,6 gange ægte zoom i forhold til 640x480 pixels.

Reelt kan du opnå nøjagtig det samme ved at zoome 3x optisk, tage
billedet i 3MP og selv beskære til det udsnit du ønsker.

SmartZoom-tingen gør det bare automatisk.

(Bedømt ud fra din beskrivelse)
--
JPEGCrops 0.5.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Otto J.

Dato : 16-05-03 06:06

> Kun 9,6 gange ægte zoom i forhold til 640x480 pixels.
>
> Reelt kan du opnå nøjagtig det samme ved at zoome 3x optisk, tage
> billedet i 3MP og selv beskære til det udsnit du ønsker.
>
> SmartZoom-tingen gør det bare automatisk.

Det er også det jeg kom frem til. Det giver jo nøjagtigt det samme som
digital zoom i praksis...

Mvh Otto

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-05-03 07:29

Otto J. wrote:

[Snip SmartZoom = beskæring]

> Det er også det jeg kom frem til. Det giver jo nøjagtigt det samme
> som digital zoom i praksis...

Der er en lille twist. Med "traditionel" digital zoom bliver billedet
forstørret op til 3MP (under antagelse af 3MP kamera osv) i kameraet.
Der er en teoretisk mulighed for at gøre det bedre end på PCen, da
kameraet kan arbejde med de rå data. Til gengæld er der begrænset
processorkraft, så der benyttes næppe de sejeste algoritmer.

Hvis kameraet forstørrer billedet, introduceres det støj. Det er ikke
til at skelne mellem originale forstørrede pixels og tilføjede pixels.
Hvis man havde tænkt sig at bruge en ordentlig interpolering (tak til
Madsen) på PCen er det bare ærgerligt.

Ydermere fylder et forstørret billede mere. Det er oplagt at det gør
det, men måske det er derfor Sony reklamerer med deres SmartZoom?
Billederne beskæres i kameraet, så de ikke fylder så meget på
lagermediet.

Jeg synes bedre om SmartZoom-måden end "skaler i kameraet"-måden.