Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Noise reduction på Olympus kamera?
Fra : Thomas H.

Dato : 12-05-03 21:22

Mit Olympus C-3020 har så en "noise reduction" der
fjerner de der små farvede pixels der kommer i billeder,
hvis man tager billeder med meget lang lukketid.
Jeg er dybt forundret over, hvor godt det virker, den
napper faktisk dem alle, uden at noget af billedet går tabt.

Jeg sad og rodede med filtre i PhotoShop og PainShop, og
de kan altså ikke komme i nærheden af det kameraet kan,
og så tænkte jeg om nogen ved hvordan det virker?
Om kameraet simpelthen ved hvor de er, altså at det regner
det ud via rå data fra CCD'en, eller lign.?

--
mvh.
Thomas H. - www.thhe.dk (nu også med hundebilleder

Fra : Christian Lyng

Dato : 12-05-03 21:38

"Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote in message

> [...]
> Om kameraet simpelthen ved hvor de er, altså at det regner
> det ud via rå data fra CCD'en, eller lign.?

er det ikke noget med 'remove isolated pixels' eller sådanne noget, man
fjerne pixels der har en helt anden farve end dem der er omkring den
selvfølgelig efter nogle beregninger...jeg kan huske et gamelt amiga program
der kunne dette..

Chr.

Fra : Poul Krogh

Dato : 12-05-03 23:35

Hey.
Mener (er så godt som 110% sikker) den tager et et reference billede. Dvs et
billede med luket lukker. Således at de pixels der har en fejlfarve bliver
"identificeret". Dette sker ved at den "trækker" reference billedet fra det
originale billede, således at de fejlfarvede pixels bliver den normale
farve. Om der samtidig sker en anden form for reducering ved jeg ikke, mener
det ikke.

Hilsen Poul Krogh

Fra : Thomas H.

Dato : 13-05-03 21:56

"Poul Krogh" <poulkrogh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> originale billede, således at de fejlfarvede pixels bliver den normale
> farve. Om der samtidig sker en anden form for reducering ved jeg ikke,

Du har ret, jeg ringede til Olympus i dag, og han vidste ikke
helt hvordan, men den tog to billeder.
Så jeg har tænkt over, at det nok er noget med, at den på
det (næsten) sorte billede, finder ud af hvilke pixels der er
opladet lidt på forhånd, eller hvilke der ligger lidt højere i
lysfølsomhed, og så lurer den på, om det ikke sjovt nok er
de samme punkter der bliver helt lyse, på det rigtige billede.

Thomas H.

Fra : Christian Lyng

Dato : 13-05-03 20:05

> [...]
> Om kameraet simpelthen ved hvor de er, altså at det regner
> det ud via rå data fra CCD'en, eller lign.?

forresten www.neatimage.com det fungere ret godt!!!

chr.

Fra : Thomas H.

Dato : 13-05-03 22:02

"Christian Lyng" <christian.lyng@SLETDETTEtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> forresten www.neatimage.com det fungere ret godt!!!

Okey, det må jeg lige kigge lidt på

Fra : Henning

Dato : 16-05-03 01:24

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Mit Olympus C-3020 har så en "noise reduction" der
> fjerner de der små farvede pixels der kommer i billeder,

http://www.dpreview.com/learn/Image_Techniques/Night_Spots_01.htm er der
en kort beskrivelse der beskriver hvad og hvordan.

mvh Henning