Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har jeg forstået ISO rigtig ?
Fra : SpookiePower

Dato : 11-05-03 13:10

Jeg har læst at ved høj ISO indstilling så lukkehastigheden også hurtig. Vil
det
sige at denne indstilling så er bedre til at tage et skarpt billede af en
genstand i
bevægelse ? Men kræver det så ikke også mere lys ?

Jeg går ud fra at en lav ISO, så er bedre til stillestående ting, og kræver
mindre
lys, eller er jeg helt gal på den ?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 11-05-03 13:24

SpookiePower <boxjunk2600@hotmail.com> wrote:
> Jeg har l?st at ved h?j ISO indstilling s? lukkehastigheden ogs? hurtig. Vil
> det
> sige at denne indstilling s? er bedre til at tage et skarpt billede af en
> genstand i
> bev?gelse ? Men kr?ver det s? ikke ogs? mere lys ?
>
> Jeg g?r ud fra at en lav ISO, s? er bedre til stillest?ende ting, og kr?ver
> mindre
> lys, eller er jeg helt gal p? den ?

Film med højere ISO-værdi er generelt af 'dårligere kvalitet' - flere
korn, ikke så pæne farver - til gengæld kræver de mindre lys, og man kan
derfor bruge en hurtig lukketid som fryser bevægelserne fast - eller man
kan bruge et meget lille blænde (stort blændetal) og få større
dybdeskarphed. Høje ISO-værdier er også nyttige med meget lange linser,
da det der vil være nødvendigt med hurtig lukketid for at kunne holde
linsen stille.

Jeg håber dette hjælper lidt, ellers må du spørge lidt mere specifikt
ind til det...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Aksel

Dato : 11-05-03 21:27

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg går ud fra at en lav ISO, så er bedre til stillestående ting, og
kræver mindre lys, eller er jeg helt gal på den ?

Du er helt galt på den, lav ISO værdi betyder lav lysfølsomhed, kræver mere
lys.

På et digitalkamera bruges høj ISO indstilling kun ved dårlige lysforhold.

Billedkvaliteten bliver dårligere fordi man laver en elektronisk
forstærkning af billedsignalet, det giver for det meste "støj". der ses som
umotiverede prikker på det færdige billede.

Hilsen Aksel

Fra : SpookiePower

Dato : 12-05-03 08:55

Vil det sige at billeder i bevægelse helst skal tages med en
høj ISO værdi og ikke kræver så meget lys som -
billeder der ikke bevæger sig og kan tages med en lav ISO værdi,
mens så skal have meget lys ?

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-05-03 10:33

Man kan sige, at hvis du har en motiv, og en konstant belysning, kan du have
en kortere lukketid med en film der har en høj isoværdi ift. en film med en
lavere isoværdi.

Generelt beskriver iso værdien filmen lysfølsomhed (hvor meget lys den skal
have for at der kommer et billede på filmen), der er flere faktorer der
spiller ind her, der er som allerede skrevet en tidsfaktor (jo længere tid
der er åbent ind til din film (lukketid), jo mere lys vil der komme ind), og
så er der en faktor med, hvor meget lys der er til rådighed (står vi udenfor
i solskin, eller sidder vi indenfor om aftenen, og hvilken blænde har du
valgt ?). Den sidste faktor er hvor meget lys skal din film have for at der
er nok lys (en ISO 50 film skal have meget mere lys end en ISO 800 film).

Alle disse faktorer skal kombineres til et hele, der er fordele og ulemper.

1) Det er ikke specielt smart at have en lukketid på 1 sek, hvis du er ved
at tage billeder af et motorcykelløb, her kan du så sige, at du vil kunne
tage billeder med en lukketid på 1/500 sek, og så have en ISO værdi på 200

2) Blændeværdi, det er hvor stort et hul der er igennem dit kameras linse
(en lille blænde værdi = stort hul). Her er der igen fordele og ulemper, en
lille blændeværdi (stort hul) giver billeder med en dårlig dybndeskarphed
(dette bruger man f.eks. når man tager portrætbilleder)

3) Lokalisationen, er du i et studie hvor du selv kan styre lysforholdene,
eller sidder du til et selskab i et mørkt forsamlingshus, har du en stor
extern blitz, eller er dette forbudt, eller for forstyrrende...

4) Hvilken ISO værdi har den film du har købt, hvis du har købt en
farvenegativ film, med en iso værdi på 100 vil du have en finkornet film,
denne film kan "tåle" en stor forstørrelse uden at billedet bliver "kornet",
men her skal du så have tilpas meget lys, god lukketid, lille blændeværdi
(stor blændeåbning). Hvis du derimod ikke skal lave store forstørrelser, og
bare vil have dine billeder ud i 10x15 cm, kan du nemt bruge en ISO 400, som
er noget mere grovkornet, men som alligevel får opgaven klaret (her kan du
ofte klare dig med en kortere lukketid, en mindre blændeåbning, og med det
lys du har til rådighed)

En sidste ting du skal tænke over er hvilken type film du bruger, en S/H
film kan sagtens klare at blive over- eller undereksponeret 2-3 blænder, en
farvenegativ film kan klare en fejleksponering på 1-2 blænder, hvor en
farvedia film nok ikke skal fejleksponeres mere end 0,5-1 blænde før det
ikke kan bruges...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen