Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol filter brug?
Fra : Michael Holm

Dato : 11-05-03 09:58

Så fik jeg et pol filter til mit Canon 28-135mm IS objektiv, og jeg har
leget lidt med det her til morgen, i haven.

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg får mest ud af filteret. Jeg har taget nogle
billeder uden filter - med filteret roteret så billedet så lysest mulig ud i
søgeren (og himlen havde mest kontrast) og med filteret roteret så de så
mørkest ud. Jeg syntes at dem der havde mindst kontrast i søgeren fik mest
kontrast på billedet, og det forvirre mig.

Jeg tog mest billeder af græs, træer og himlen (i samme billede) og undrer
mig over, hvordan man bruges filteret bedst.

Tips?

--Michael

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-03 11:11

Sun, 11 May 2003 10:58:15 +0200, skrev Michael Holm:

> [...]
>
>Jeg tog mest billeder af græs, træer og himlen (i samme billede) og undrer
>mig over, hvordan man bruges filteret bedst.

Græs, træer og himmel? Hvad er det du gerne vil opnå? Et polfilter
fjerner reflekser, ligesom et par polaroid solbriller. Du kan reducere
udbrændt højlys på nogle græsstrå i nærbillede med et polfilter, men
hvis du generelt vil dæmpe lysintensiteten for f.eks. at få et mere
farvemættet himmel, kan du med fordel anvende et gråfilter (ND)
istedet.

Polfilteret kommer rigtig til sin ret, hvis du vil fjerne reflekser på
blanke overflader, f.eks. metal, vand og lignende.

Generelt bliver søgerbilledet mørkere, når polfilteret er indstillet i
den rigtige vinkel. Find noget vand eller metal med kraftigt sollys på
- der kan du umiddelbart se effekten i søgeren.

Du fortæller hvordan det så ud i søgeren. Har du fået billederne
fremkaldt? Hvordan så de ud?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : max

Dato : 11-05-03 12:09

> [...]
> - der kan du umiddelbart se effekten i søgeren.
>
> Du fortæller hvordan det så ud i søgeren. Har du fået billederne

Hej Kurt,
Jeg er ikke enig med dig i at et ND filter gir en mere farvemættet
himmel, det dæmper lyset så du kan bruge en større blændeåbning
og dermed mindre dybdeskarphed, eller langsommere lukkertid til
bevægelses uskarphed.. Hvis du ikke kompenserer lukker og blænde
vil du få et undereksponeret billed, og dermed en mere blå himmel,
men det kan du opnå ved at undereksponere på almindelig vis.
Som du skriver fjerner polfilteret reflektioner fra blanke og matte
overflader og da luften ofte er fuld af "mikroskopiske" vanddråber
der reflekterer sollyset, er det det man kan fjerne med et polfilter og
himlen vil så se mere blå ud.. Filteret har den største effekt når det
man ser gennem søgeren er mørkest. -max-

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-03 16:09

Sun, 11 May 2003 12:10:49 +0200, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>himmel, det dæmper lyset så du kan bruge en større blændeåbning
>og dermed mindre dybdeskarphed, eller langsommere lukkertid til

Det dæmper lysintensiteten, ja. De farver der ellers ville blive
brændt væk, kommer naturligt frem. Se nogle eksempler på:
http://www.singh-ray.com/grndgrads.html

>Hvis du ikke kompenserer lukker og blænde
>vil du få et undereksponeret billed, og dermed en mere blå himmel,
>men det kan du opnå ved at undereksponere på almindelig vis.

For det første går jeg ud fra, at man bruger et TTL-kamera. Den
indbyggede lysmåler vil automatisk tage højde for gråfilteret.

Det handler slet ikke om at undereksponere. Hvis det gjorde det, ville
du have ret. Ekstrem lysintensitet kan du ikke korrigere dig ud af
ved at blænde ned.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : max

Dato : 11-05-03 18:27

> [...]
>
> Det handler slet ikke om at undereksponere. Hvis det gjorde det, ville
> du have ret. Ekstrem lysintensitet kan du ikke korrigere dig ud af

Jeg ved ikke hvad du vil mad det link - det handler og graduerede
filtre, som ikke har noget med ND filtre at gøre.. Jeg forstår heller
ikke hvad du mener med "extrem lysintesitet", mener du høj sol på
den grønlandske indlandsis, eller er det noget med store kontraster.

Dit råd mht. ND filter holder ikke - dit link til gradurede filtre vil
give dybere blå himmel.. Grad filtre findes i alverens farver og de
er yderst effektive - effekt filtre.. er ikke lig med ND filtre.

Jeg vil holde fast i det jeg tidligere har skrevet, fordi det er korrekt,
Jeg kan korrigere mig ud af extrem lysintesitet, men naturligvis ikke
extrem kontrast. Og alligevel kan det lade sig gøre i traditionel film
fotografi at " exponere efter højlysende og fremkalde efter skyggerne"
at "korrigere" sig ud af vanskelige situationer...
-max-

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-05-03 19:01

Sun, 11 May 2003 19:27:25 +0200, skrev max:

> [...]
>ikke hvad du mener med "extrem lysintesitet", mener du høj sol på
>den grønlandske indlandsis, eller er det noget med store kontraster.

Jeg trækker mig. Jeg var nok lidt for hurtigt ude angående et emne som
jeg mente at kunne på rygraden. Det skal indrømmes at det er en del år
siden jeg sidst har brugt Pol- såvel som ND-filter, så fra nu af vil
jeg vente med at udtale mig, indtil jeg er helt sikker på hvad jeg
stikker snuden i.

Jeg beklager hvis noget er blevet misinformeret.

Vlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Michael Holm

Dato : 11-05-03 12:57

Hej Kurt,

Jeg har bare set mange billeder hvor fotografen fortæller at han har opnået
den mørkeblå himmel med et pol-filter, endog eet der var næsten sort i
toppen. Det kan selvfølgelig være at det var under ekstreme vejrforhold, som
hvis luftfugtigheden far 90, eller det små-regnede?

Tog billederne digitalt, med et Canon 10D.

--Michael

Fra : Klaus Madsen

Dato : 11-05-03 23:01

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> wrote in message
> [...]
som
> hvis luftfugtigheden far 90, eller det små-regnede?
>
> Tog billederne digitalt, med et Canon 10D.

Hej Michael

Det er også rigtigt at du kan opnå den meget flotte (unaturlige) himmel med
et Polfilter. For at få størst mulig effekt skal du have solen ca. 45 grader
fra
kameraet og dreje filteret så det bliver mørkest.
Du kan ikke fjerne reflektioner i metal, men derimod i alle mulige andre
reflekterende
materialer f.eks. glas og vand.
Det kan dog give et lidt kedeligt og unaturligt billede hvis du f.eks. tager
et billede
af en bæk med meget lille vanddybde og bruger Polfilteret til at fjerne
reflektionerne,
så kan resultatet være at du næsten ikke kan se vandet men kun bunden.

Mvh. Klaus

Fra : John

Dato : 12-05-03 18:50

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> et Polfilter. For at få størst mulig effekt skal du have solen ca. 45

Njae....jeg vil nu mene, at den største effekt kommer når man har solen
vinkelret på kameraet, altså 90 grader.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-05-03 14:45

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Polfilteret kommer rigtig til sin ret, hvis du vil fjerne reflekser på
> blanke overflader, f.eks. metal, vand og lignende.

Der er ingen som har påtalt det, så jeg følte lige jeg burde sige, at pol.
filter ikke fjerner reflekser fra metaloverflader. Synd hvis Michael nu
tager og forsøger sig med metal :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-03 16:11

Sun, 11 May 2003 15:44:49 +0200, skrev Anders Houmark:

> [...]

>filter ikke fjerner reflekser fra metaloverflader. Synd hvis Michael nu

Jeg vil ikke afvise at du har ret i dette, men derfor vil jeg nu
alligevel afprøve det i praksis ved lejlighed

Det jeg tænkte på var f.eks. en bil i stærkt sollys, men der er
selvfølgelig også lak på.

Hvorfor skulle det iøvrigt ikke virke på en rå metaloverflade?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 11-05-03 16:29

> Sun, 11 May 2003 15:44:49 +0200, skrev Anders Houmark:
> Hvorfor skulle det iøvrigt ikke virke på en rå metaloverflade?
Jeg vil også mene at polfilteret tager en del af reflekserne fra
metaloverflader. Det gør det jo bl. a. også ved motiver med vand.

Mvh Tommy

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 11-05-03 16:34

Tommy Hansen <kth@sport.dk> wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil ogs? mene at polfilteret tager en del af reflekserne fra
> metaloverflader. Det g?r det jo bl. a. ogs? ved motiver med vand.

Det B+W-katalog jeg har downloadet siger, at deres pol-filtre fjerner
"non-metallic reflections" - uden at vide hvorfor, mener jeg at huske at
de har rimeligt meget styr på det de laver, såh. :)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kenneth

Dato : 11-05-03 12:31

> Så fik jeg et pol filter til mit Canon 28-135mm IS objektiv, og jeg har

Hvor meget måtte du give for sådan et? Hvilket mærke er det?

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 11-05-03 12:51

Købte det brugt for 250.- (dk.marked.privat.foto)

--Michael

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 12-05-03 15:08

> [...]
>
> Jeg tog mest billeder af græs, træer og himlen (i samme billede) og undrer
> mig over, hvordan man bruges filteret bedst.

Hej Michael

Et tips:
Gå en tur med filtret i hånden, og kig på omgivelserne igennem dit
polfilet, mens du drejer det rundt.
Du vil hurtigt opdage, at det har størst virkning på en klar blå himmel
især vinkelret på solen.
Hvis du færdes ved vandet og vandoverfladen er dybblå er det en
dag, hvor filtret virker kraftigt på himlen.
Du vil også se, at reflekser i mange ikke-metal-overlader kan dæmpes
eller fjernes, ved at dreje filtret rundt.
F.eks. er det ret virkningsfuldt på vinduesruder og stillestående
vandoverflader.
God fornøjelse.
mvh
-Per