Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
presning af Fuji Provia 100F?
Fra : Kim Meineche

Dato : 10-05-03 18:31

Hej kære Fotografer.

I næste uge er jeg så heldig stillet, at jeg skal til Öland for at
dykke og fotografere vrag efter Ubådsmassakren (1. Verdenskrig).
Til formålet har jeg indkøbt en stak Fuji Provia 100F, da jeg satser
på, at vejret bliver godt (Læs: Masser af sol!!!

I tilfælde af overskyet vejr kunne jeg måske tænke mig at presse
filmen en blænde eller to, da det er begrænset hvor meget lys der
slipper ned gennem 30-40 meter vand.

Har nogen her erfaring med at presse Fuji Provia 100F?
I så tilfælde vil jeg meget gerne høre om resultatet bliver mere
eller mindre kornet end hvis der bliver brugt Provia 400F.

På forhånd tak for hjælpen og de venligste hilsner fra Kim Meineche,
http://www.photosub.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 10-05-03 21:00

kim.meineche@vip.cybercity.dk (Kim Meineche) skrev i dk.fritid.foto:

>Har nogen her erfaring med at presse Fuji Provia 100F?
>I så tilfælde vil jeg meget gerne høre om resultatet bliver mere
>eller mindre kornet end hvis der bliver brugt Provia 400F.

Der er ikke de store problemer i at presse Provia'en én blænde. To
blænder kan også godt lade sig gøre, men mon ikke Provia 400 så trods
alt vil give et bedre resulatat.

Jeg har dog ikke de store erfaringer med at presse Provia 100F to
blænder, men ekspornerede ofte Provia 100 +1 blænde i de glade dage,
da jeg stadig skød dias.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Axel Søgaard

Dato : 10-05-03 21:26

een blænde er slet intet problem-to blænder giver ligeså omend ikke bedre
resultat end Provia 400,når du selv fremkalder i eengangskemi(Tetenal i Jobo
ATL)-det er bare min erfaring
mvh
Axel Søgaard

Fra : Kim Meineche

Dato : 10-05-03 23:02

Hej Axel!

Jeg har ingen erfaring med at fremkalde selv, men omvendt er jeg
aldrig blevet skuffet over de diasfremkaldelser jeg har fået lavet
gennem tiden...... hverken hos Kodak, Merlin el. Foto Care!

Er der noget til hindre for, at resultatet skulle blive anderledes
fordi filmen skal presses?
I sådanne tilfælde vil jeg selvfølgelig understrege over for
ekspedienten, at filmen skal presses i fremkaldelsen, og evt. tjekke
at det står på posen, så det ikke bliver overset!

Okay, ang. fremkaldelse, så har jeg een gang fået lavet nogle
negativer til dias hos Kodak, hvor mine negativer var fuldstændig
skamferet som om de var blevet tørret af med stykke sandpapir!
Endvidere har jeg ofte fået dias tilbage med knuste rammer når jeg har
fået lavet forstørrelser, men altså selve fremkaldelsen af diasfilm
har jeg aldrig haft fejl på, selvom jeg sover bedst EFTER jeg har fået
fremkaldt mine film.
Alt dette skulle der dog gerne bliver en løsning på, da jeg ikke skal
have lavet flere forstørrelser, etc. før jeg får mig en LS-4000
scanner, så jeg selv kan scanne og derfor ikke mere behøver at få mine
dias ud af huset.

Venligste hilsner fra Kim Meineche!