Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flicker frequency?
Fra : Bente Feldballe

Dato : 09-05-03 22:37

Jeg har fundet begrebet i en engelsk brugsvejledning til et digitalt kamera,
og på internettet har jeg fundet en nogenlunde forklaring på fænomenet (~
maskering af overgangene mellem de enkelte billeder i en
film/videooptagelse). Men hvad hedder det på dansk?

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Michael Holm

Dato : 09-05-03 23:55

Et TV billede tegnes op 50 gange i sekundet, og hvis du filmer en tv skærm
der tegnes 50 gange i sekundet med et kamera der filmer 50 billeder i
sekundet, kan der opstå (vil der opstå) interferrens mellem de to
frekvenser. Derfor ser du en sort eller lys streg "rulle" ned over billedet
på video kameraet.

--Michael

Fra : Bente Feldballe

Dato : 10-05-03 09:50

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> sekundet, kan der opstå (vil der opstå) interferrens mellem de to
> frekvenser. Derfor ser du en sort eller lys streg "rulle" ned over

Tak for forklaringen, som passer fint med Kodaks:
SHUTTER: In theatrical projection, a two-bladed rotating device used to
interrupt the light source while the film is being pulled down into the
projector gate. Once blade masks the pulldown while the other blade causes
an additional light interruption increasing the flicker frequency to 48
cycles per second . . . a level that is not objectionable to the viewer at
the recommended screen brightness of 16 footlamberts (55 candelas per square
meter).

Det går altså ud på at forhindre, at optagelsen ligner "gammel stumfilm".

Men kan nogen oplyse, hvad hedder det på *dansk*?

Med venlig hilsen

Bente Feldballe