Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
bærbar PC og seriøs billedbehandling??
Fra : michael bennati scho~

Dato : 09-05-03 22:26

jeg står overfor at ville anskaffe en bærbar PC. Mit krav er at den skal vre
velegnet til billedbehandling... skal jeg så gå efter en med et bestemt
grafikkort eller er det lige meget???
mvh Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 09-05-03 22:47

Der er meget hype om 3D grafikkort til bærbare computere, men til
still-billede behandling er det i princippet ligegyldigt (for hastigheden)
Det der er meget vigtigere er skærmen, for du skal finde den fladskærms
teknologi der er best til at gengive farverne rigtigt. Overraskene mange
fladskærme har en farve-tone, som i princippet umuliggør seriøs
billedbehandling, fordi du alligevel ikke kan regne med det du ser.

Derfor skal du checke skærmens "hvidbalance" (om du vil) og/eller om denne
kan justeres. Prøv at sammenligne så mange skærme som muligt, og se om de
ligner hinanden.

På nogle grafikkort er det muligt at justere farven (farvetemperaturen) men
jeg ved ikke om det også gælder digitale skærme (som en fladskærm jo er).
Min erfaring er mest fra filmbranchen, hvor jeg var teknisk chef på Nordisk
film, og havde ansvaret for at de farver vi så på vores skærme blev korrekt
reproduceret i biografen. Til det brugte vi et farve-måle instrument, som
man suger på skærmen, og som så måler skærmen igemmen, og justere den, så
den er farve neutral. Vi brugte særlige lamper i vores redigerings rum, for
at undgå at lampernes farvetemperatur forskubbede opfattelsen af farve.

Så for at svare kort på dit spørgsmål, skal grafikkortet bare kunne køre
24bit (det kan de vist alle) og så skal du finde ud af, hvilken fladskærms
teknologi der er best til at reproducere farver, eller kan justeres mht.
farvetemperatur.

--Michael

Fra : Madsen

Dato : 09-05-03 23:09

Michael Holm skrev:

> Til det brugte vi et farve-måle instrument, som man suger på
> skærmen, og som så måler skærmen igemmen, og justere den, så den
> er farve neutral.

Bare som en lille reminder vil jeg lige sige at man ikke må smække
en sugekop på en TFT-skærm. Det kan ødelægge skærmen, men der findes
colorimetre derude som også kan måle TFT-skærme.

Madsen.

Fra : Lauge

Dato : 10-05-03 10:42

On Fri, 9 May 2003 23:25:39 +0200, "michael bennati schou"
> [...]

>velegnet til billedbehandling... skal jeg så gå efter en med et bestemt

glem det!

TFT skærme kan ikke fås med samme antal farver som en CRT..
Så det kommer an på hvad du mener med seriøs...

Skærmens kvalitet er det du skal gå efter, men det bliver sjældent
opgivet hvem der fabrikerer dem, og de reelle specifikationer skal man
lede længe efter.

De vigtigste ting at tage hensyn til:

Resolution
Pixel-refresh response time
Contrast ratio
Viewing angle

Fra : max

Dato : 10-05-03 11:54

> [...]
>
> Skærmens kvalitet er det du skal gå efter, men det bliver sjældent
> opgivet hvem der fabrikerer dem, og de reelle specifikationer skal man

Grafikkortene er fremragende idag, så det forholder
sig som Lauge siger en go skærm er det du skal
kigge efter. Min 15" 1050x1400, fungerer fint her.
TFT kan fås med samme antal farver som CRT..
Kig på dell eller bedre powerpc i usa, men bærbar
og bærbar.. Ram 512mb minimum winxp..
Eller køb en MAC.. -max-

Fra : Lauge

Dato : 11-05-03 16:33

On Sat, 10 May 2003 12:54:01 +0200, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

>TFT kan fås med samme antal farver som CRT..

Det lyder fantastisk, kan du henvise mig til sådan en?
Jeg har længe glædet mig til at få sådan en 32bits tft skærm :)

Fra : max

Dato : 11-05-03 18:38

> Det lyder fantastisk, kan du henvise mig til sådan en?
> Jeg har længe glædet mig til at få sådan en 32bits tft skærm :)

TJAE - Nu er jeg rimelig sikker pådu har noget oppe i ærmet,
så kom dog med det..
Mit ati mobile kører 1400x1050 i 32bit, og det er sikkert
totalt overkill, 24 bit er nok skærmens max. output, og det
er vel sandt for crt skærme også..
Så Lauge - fyr løs og del din viden med os andre..))
-max-

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 11-05-03 19:13

http://www.apple.com/dk/displays/acd23/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : max

Dato : 11-05-03 21:04

> http://www.apple.com/dk/displays/acd23/

Suk - er der ingen ende på ting jeg simpelthen ikke kan leve uden.
Tak for det Niels..
-max-

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 12-05-03 00:17

max wrote:

> Suk - er der ingen ende på ting jeg simpelthen ikke kan leve uden.

Sådan en 23" er sku et stort skrummel, prøv at se flg. foto:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macbruger_workshop/_macbruger-475.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-05-03 19:32

max wrote:

> Mit ati mobile kører 1400x1050 i 32bit, og det er sikkert
> totalt overkill, 24 bit er nok skærmens max. output, og det
> er vel sandt for crt skærme også..

Jeg tager lige tekniknørdehatten på (ikke at den plejer at være af, men
jeg har for en gangs skyld været en tur udenfor).

Langt de fleste grafikkort nutildags kan ganske rigtigt køre 32bit.
Det betyder bare ikke at der er 32bit farver.

Forklaringen er at der er en hastighedsgevinst at hente ved at behandle
hver pixel med 32bit i stedet for 24bit. I de 32bit ligger 8bit rød,
8bit grøn, 8bit blå og ... ja. Den sidste byte er op til fabrikanten.
De kan for eksempel bruges til at gemme 256 grader af gennemsigtighed.
Når de 32bits sendes til digital->analog enheden, er resultatet det
samme som hvis der blev sendt 24bit.

En undtagelse for ovenstående er Matrox Parhelia, der kan bruge 10bit
til hver farvekanal. De bruger altså 30 af de 32bit til farver, hvilket
giver en palette på ca. en milliard forskellige farver. nVidia & ATI
kort bruger stadig 8bit.

Hvorvidt LCD eller CRT skærme normalt er i stand til at vise 16
millioner forskellige farver (24bit), så de kan skelnes fra hinanden,
skal jeg ikke kunne sige.
--
JPEGCrops 0.5.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : max

Dato : 11-05-03 21:02

> [...]
> skal jeg ikke kunne sige.
> --
> JPEGCrops 0.5.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -

Tak for det Toke - håber du nød solen, og så vi er glade for
at du ikke for vild der ude, din expertise er værdsat.
-max-

Fra : Lauge

Dato : 11-05-03 22:20

On Sun, 11 May 2003 19:38:08 +0200, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er vel sandt for crt skærme også..
>Så Lauge - fyr løs og del din viden med os andre..))

æhæ ja..

Jeg troede jeg havde noget oppe i ærmet, men det havde jeg ikke..
http://chester.wrc.xerox.com/~sharma/papers/lcdvscrtprocieee.pdf

Det viser sig altså at de bedste LCD displays lige så stille er gået
hen og blevet bedre end CRT...

Men præcis hvilke modeller ved jeg ikke..

Mht. laptops så...
Dells dyrere skærme skulle vist være samsung fabrikat og af en rimelig
høj kvalitet, IBM har også en temmelig fin standard i de dyre
modeller. Sharp laver også rigtig gode skærme men jeg ved ikke hvilke
laptops de bliver brugt i.
Jeg ville klart anbefale IBM når det gælder bærbare, hvis du kan finde
dem til en ordentlig pris...

Fra : max

Dato : 11-05-03 22:46

> [...]
> laptops de bliver brugt i.
> Jeg ville klart anbefale IBM når det gælder bærbare, hvis du kan finde

Tak for kaffe, jeg må tag dit ord for det, den pdf'er får du mig ikke
til at læse igennem, Harry Potter kan jeg lige klare på engelsk, matematiske
beregninger æhæ..
Jeg ved ikke hvor gode disse notebooks er, men der er fanme features
exeptionelle..: http://www.powernotebooks.com/
Og på samme site "hemmeligheden bag de store navne"..:
http://www.powernotebooks.com/Name_Brand.php3
-max-

Fra : Lauge

Dato : 20-05-03 18:02

On Sun, 11 May 2003 23:19:39 +0200, Lauge <spoofed@hotmail.com> wrote:

> [...]

Hey! jeg havde noget oppe i ærmet men det drejede sig ikke om
farvebegrænsinger:

http://videosystems.com/ar/video_fallacy_contrast/

Fra : Esben

Dato : 10-05-03 12:45

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3ebc1cd3$0$96898$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
skal vre
> velegnet til billedbehandling... skal jeg så gå efter en med et

Det er som andre har nævnt skærmen du skal kigge efter. Compaq Evo n800w
er fx certificeret til en lang række grafiske programmer, herunder Adobe
Photoshop og diverse CAD-programmer. Grafikkortet i den er dog overkill
til Photoshop-brug (ATI mobility FireGL 9000), og det trækker prisen
lidt op.

--
Esben

Fra : MA

Dato : 10-05-03 23:06

Mac 17" PowerBook er en af de mest seriøse bærbare til billedbehandling. Se
evt.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/33zff1eaDczfgOemkq/0.3.0.5.33.0.0.1.2.3.1.1.0?78,24
- 17" TFT og med 1 GB DDR333 SDRAM

Martin

Fra : max

Dato : 10-05-03 23:20

> Mac 17" PowerBook er en af de mest seriøse bærbare til billedbehandling. Se
> [...]

super cool, og så billig også.. bare ærgeligt det er en Mac..))
-max-

Fra : MA

Dato : 11-05-03 06:40

Ovennævte link er desværre tidsbegrænset, se i stedet
http://www.apple.com/uk/powerbook/index17.html
Kan kun anbefale en bærbar Apple PowerBook G4 med 17" TFT-skærm 1440x900
(sv.t. 19" CRT-skærm) med 76 frames/sek (= responstid 13ms), SuperDrive
DVD-brænder, videoredigeringssoftware iDVD3 (http://www.apple.com/uk/idvd/)
eller endnu mere professionelt DVD Studio Pro
(http://www.apple.com/uk/dvdstudiopro/), 64 MB NVIDIA GeForce4 grafikkort og
Firewire 800 (dobbelt hastighed af 400), 1 MB L3 cache og 1 GB DDR RAM.
Ingen PC kan matche ovenstående.

Martin
ma_dk@NoSpamhotmail.com
Please, remove NoSpam before replying.

Fra : Madsen

Dato : 11-05-03 10:13

MA skrev:

> Ingen PC kan matche ovenstående.

Nå, igen en af de "MAC-frelste" ;)

Jeg tror nu personligt at man ret så hurtigt ville blive træt af en 17"
til seriøs billedbehandling og også selvom det er en widescreen, men
det kommer jo så selvfølgelig an på hvad seriøs billedbehandling dækker
over. Produktiviteten falder ret drastisk når man skal bruge en stor
del af sin tid på at flytte rundt på paletter for at kunne se det man
arbejder med.

Madsen.

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-05-03 14:41

> [...]
> over. Produktiviteten falder ret drastisk når man skal bruge en stor
> del af sin tid på at flytte rundt på paletter for at kunne se det man

Seriøs billedbehandling dækker kun over en krævende amatør, der gerne vil se
så stor lighed med det han (jeg) ser henholdsvis på skærmen og på printet
som overhovedet muligt. Arbejdsredskabet er Photoshop 7.01.
Det er klart nok at en mac til 30.000 er et godt middel til dette mål, men
jeg havde nu håbet på en betydeligt mere prisbillig løsning, der kan leve op
til kravet. Jeg forstår ud fra de mange fine svar her, at det er skæmens
kvalitet jeg skal have focus rettet imod snarere end grafikkortet.
mvh Michael

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 11-05-03 19:28

michael bennati schou wrote:
> jeg står overfor at ville anskaffe en bærbar PC. Mit krav er at den skal vre
> velegnet til billedbehandling... skal jeg så gå efter en med et bestemt
> grafikkort eller er det lige meget???

Hej Michael

Når det handler om fladskærme og skærme på bærbare, så er Apple
nok det bedste bud på krompromiløs kvalitet og farvegengivelse,
men der findes ikke nogen fladskærme, som er lige så gode som en
traditionel CRT-skærm i en god kvalitet.

Jeg har en Apple PowerBook og den er da ok til at gennemse bille-
der på, men jeg ville aldrig drømme om at lave billedbehandling
på den.

Hvis du skal lave digital billedbehandling, så vil jeg anbefale
en LaCie electronblue IV, og et BlueEye Vision kalibreringssystem.