Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
oplympus 5050 støj
Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-03 21:11

Hej alle

Jeg påtænker at købe et Olympus 5050 og det lader til at have fået fantastiske
anmeldelser næsten alle vegne. Dog er der flere, der skriver noget om for meget
støj..

Hvad betyder det og hvordan giver det sig udslag i det trykte billede?

Claus

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-05-03 14:30

Claus Tersgov wrote:
> Hej alle
>
> Jeg påtænker at købe et Olympus 5050 og det lader til at have fået
> fantastiske anmeldelser næsten alle vegne. Dog er der flere, der
> skriver noget om for meget støj..

Det syntes jeg nu ik jeg har lagt mærke til..... men til gengæld har den en
uhyre voldsom fortegning på de korte brændvidder..... så meget så jeg vil
IKKE anbefale nogen at købe det. Ik' til vejl. pris i hvert fald...

--
Vh. Peter Andersen

Fra : hecha

Dato : 10-05-03 15:10

Hej Claus
Jeg kan godt forstå du overvejer Olympus´en, - det er ganske enkelt et
forrygende kamera især til prisen.
Jeg købte mit nærmest lidt for sjov og en lille smule for alvor, men det er
endt med at jeg bruger det meget meget mere end jeg havde forventninger om.

Digital støj kan optræde på forskellig måde i billederne. Nogle gange kan
billederne eller dele af dem virke lidt nussede, andre gange er det som om
grupper af pixels er meget synlige og andre gange igen kan det optræde som
en slags blur eller slør ved overgange mellem store kontraster og nogle
gange som en kombination af det hele.
Afhængig af hvor store print du skal lave behøver det overhoved ikke at være
et problem, jeg har fået printet en del billeder ud i A3 uden at der har
været synlig støj.

Jeg har sat sharpnes til -3 da jeg syntes der er alt for meget detail i
standart opsætningen men det er også det eneste jeg har gjort. Måske skal
det også siges at jeg kun bruger kameraet på ISO 100 og sammen med mit
flashanlæg på ISO 64.
Men det er et kamera jeg varmt kan anbetale...

Venlíg hilsen

Henrik Lindemann