Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af (brugt) objektiv til analogt Nikon?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-05-03 21:04

Efter 72 skud med mit nye digitalkamera (Canon Powershot G3), er jeg
parat til at kaste det over højre skulder og investere lidt i
opgradering af mit analoge Nikon FE.

Der er jo sikkert sket en del indenfor de sidste 25 år, så jeg er helt
på Herrens mark hvad angår objektiver. Jeg er nok mest stemt for en
zoom af høj kvalitet, og 35-180 mm vil nok dække mit behov, da jeg er
vant til kun at bruge mit 55 mm Mikro.

Jeg er sindsygt kritisk med at det skal tegne pivskarpt ud i alle
hjørner, og farver og kontrast skal være perfekt. Kom nu ikke og sig,
at det er der ingen zoom-objektiver der gør, for selv om de
naturligvis ikke kan måle sig med faste brændvidder, må der vel findes
nogle af høj kvalitet?

Om det er en original Nikon, eller om det hedder noget andet, er ikke
afgørende, sålænge det lever op til kvalitetskravene. Om det har en
blænde fra eller til i lysstyrke, betyder heller ikke så meget, da det
jo kun er et spørgsmål om at vælge en lukkertid der passer til

Hvad findes der og hvor køber man sådan en svend brugt til en rimelig
pris? (på nettet eller i midt-/vestjylland). Hvad er iøvrigt en
rimelig pris?

Lad mig lige bemærke, at mit FE ikke har autofokus og andet pjat.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-05-03 21:10

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:
> Lad mig lige bemærke, at mit FE ikke har autofokus og andet pjat.

I den forbindelse kunne jeg forestille mig et af de "helt gamle"
Nikkor-objektiver, uden automatisk blænde og andet fis, er at foretrække
- da de kan være ret besværlige at bruge på nyere Nikon-kameraer er der
nok mange der har opgraderet til de nyere udgaver, og har gamle
objektiver de vil af med... Prøv DBA, dk.marked.privat.foto og eventuelt
din lokale fotohandler? (2 af fotohandlerne i Silkeborg har normalt et
ret stort udvalg i brugt manuelt grej).

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Alex W

Dato : 09-05-03 21:21

> Lad mig lige bemærke, at mit FE ikke har autofokus og andet pjat.

Hej Kurt

Selv om dit kamera ikke har autofokus kan du godt bruge de nye objektiver
til autofokus, dog ikke dem mrk. G. Dit kamera er jo til AI serien.

Pris og kvalitet følges som regel sammen. Og som du selv siger fast
brændvidde tegner skarpest.
Nikon har nogle zoom der er gode. 80-200 bl. 2.8, 28-105 mm 3,5 -4,5 og
28-70 bl.28 IF ED er til at betale for almindelige mennesker.

Jeg havde selv 24mm 2.8, 35 mm bl 2.0, 85mm bl. 2.0, 180 mm 2.8. De
sidste to var formidable.

De har flere billige gode brugte objektiver til AI og AIS hos - CAV i
Holbergsgade KBH.

/Alex

Fra : Alex W

Dato : 09-05-03 21:25

> De har flere billige gode brugte objektiver til AI og AIS hos - CAV i
> Holbergsgade KBH.

www.cav.dk

/Alex

Fra : max

Dato : 10-05-03 11:56

> www.cav.dk
>
> /Alex

www.goecker.dk brugtbørsen p2p
-max-

Fra : Claus Smith

Dato : 10-05-03 11:41

Måske skulle du kigge efter en brugt Nikon D1, som suplement til dit analog
kamera, de er set til priser fra kr. 4000,- og opefter og et et ganske
glimrende digitalhus.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.babesline.dk
www.modellerne.dk

Fra : Peter Hansen

Dato : 10-05-03 19:53

> Måske skulle du kigge efter en brugt Nikon D1, som suplement til dit analog
> kamera, de er set til priser fra kr. 4000,- og opefter og et et ganske
> glimrende digitalhus.

4000... Hvor??

Mvh

Peter

Fra : Claus Smith

Dato : 10-05-03 20:04

> 4000... Hvor??

Det fandt jeg i Den Blå Avis for en god måneds tid siden.

Ringede på det, men da var det solgt.

Claus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-05-03 13:50

Hej Kurt

Tja FE'eren skal jo nok holde din tid ud, så kig på Nikon's hjemmeside, der
ligger, hvis jeg da ikke husker helt galt, en PDF med alle deres AI linser,
og en anden med AF linser. De laves i stort tal endnu. Der kan også være
mange gode linser at finde, der hvor de handler med brugt udstyr.

M.V.H......Benny..