Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Salg af foto til blad, hvad er realistisk ~
Fra : Peter Sørensen

Dato : 09-05-03 20:18

Måske lidt OT, men jeg prøver alligevel...

Jeg er kommet i den situation, at der måske er et blad der vil brug et
par billeder jeg har taget, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke
mig at vide hvad en realistisk pris er for sådan noget? - sådan ca. - er
det 100kr - 1000kr - 10k?

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

Hvis man drikker hvidvin til fisk...
- spiser man så druer til sushi?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-05-03 20:24

Peter S?rensen <LookInMySigForAddress@ihate.spam> wrote:
> M?ske lidt OT, men jeg pr?ver alligevel...
>
> Jeg er kommet i den situation, at der m?ske er et blad der vil brug et
> par billeder jeg har taget, og i den forbindelse kunne jeg godt t?nke
> mig at vide hvad en realistisk pris er for s?dan noget? - s?dan ca. - er
> det 100kr - 1000kr - 10k?

En nøjagtig pris kan jeg ikke give dig - jeg mener at huske at et par
tusind ikke er helt galt, hvis det er et "enestående" billede, og
oplaget er stort - om ikke andet vil jeg foreslå du benytter

http://www.journalistforbundet.dk/data/27862/27862.pdf

der er en standard følgeseddel for fotograferer til pressebrug.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-05-03 20:37

Rune B. Broberg <usenet@mihtjel.dk> wrote:

> En nøjagtig pris kan jeg ikke give dig - jeg mener at huske at et par
> tusind ikke er helt galt, hvis det er et "enestående" billede, og
> oplaget er stort - om ikke andet vil jeg foreslå du benytter

En hurtig rettelse af mig selv - 750,- + moms ser mere realistisk ud,
ifg. flg. liste:

http://www.journalistforbundet.dk/data/445182/445182.doc

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 09-05-03 20:34

Kunne man bruge denne liste til en ide?
http://www.polfoto.dk/Old/ompolfoto/PriceList.htm

Jan
www.webmasteren.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 09-05-03 21:11

Peter Sørensen <LookInMySigForAddress@IHate.Spam> skrev i
dk.fritid.foto:

>Jeg er kommet i den situation, at der måske er et blad der vil brug et
>par billeder jeg har taget, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke
>mig at vide hvad en realistisk pris er for sådan noget?

Den, der har grisen, bestemmer prisen... plejer man vist at sige.

Den realistiske pris afhænger af oplag, placering og størrelse,
forstået på den måde, at et billede trykt i 250.000 eksemplarer koster
mere end ét trykt i 10.000 eksemplarer, billeder på forsiden er dyrere
end dem inde i bladet og billeder, der fylder en helside koster
ekstra.

Dansk Journalistforbund har for nylig lavet en undersøgelse af
prisniveauet blandt danske freelance pressefotografer, så heraf
fremgår det, hvad der p.t. af taksten:

http://www.journalistforbundet.dk/data/445182/445182.doc

Det skal dog ikke afholde dig for at forlange mere for dine billeder.
Og er der tale om noget helt ekseptionelt, så er der også stor chance
for at får bladet til at betale en højere pris.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Sørensen

Dato : 09-05-03 21:50

Takker for alle forslag/links, nu har jeg da en idé om prisniveauet...

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found