Foto
IBM760 5420
Teil 3020
foto gennem glas ?
Fra : henrik c

Dato : 09-05-03 18:43

Hvordan filmer man gennem glas f.eks i Zoo ?
Mine billeder bliver for det meste for mørke, eller så er de rystet.
Mit kamera ( Nikon Coolpix 2000 )er ikke så avanceret, så der er ikke
så mange manuelle indstillinger.

Er der nogle generelle tips til at forbedre kvaliteten.

mvh

Henrik

Fra : Timsah

Dato : 09-05-03 19:09

Jeg har med held fotograferet gennem glas med makrolinse og brugt følgende
tricks:

1) Brug ikke blitz - hvis blitz er nødvendig, brug kun en bærbar blitz og
hold den i en stejl vinkel til glasset.
2) Indstil lysmåleren på en mørk baggrund.
3) Linsen skal sættes parrallelt til glasset, altså ingen skæve vinkler.
4) For at undgå reflektion, sæt linsen så tæt til glasset som mulig.
5) Glasset skal være RENT !
6) Nogle gange er det lykkes mig at tage gode billeder gennem glas ved at
bruge kameraets vidvinkel funktion, altså man indstiller kameraet til at
fotografere lange afstande.

Afhængig af lyssytyrken naturligvis, skal du helst bruge en hurtig
lukkehastighed. Man skal endeligt ikke bruge nogen auto-funktion ! Det kan
betale sig at bruge lidt tid på selve den manuelle indstilling.

Håber det hjælper.

S.Aoude

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-05-03 14:13

"henrik c (slet MHTJT)" <henrikchr@MHTJTmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så mange manuelle indstillinger.
>
> Er der nogle generelle tips til at forbedre kvaliteten.

Hej Henrik

Som beskrevet i det andet indlæg, det kan jeg helt tilslutte mig. Hvis det
er vanskeligt at slippe for at andre tilstedeværende, samt baggrunden
spejler sig i glasset, så tag en sort plastik regnfrakke med hætte med, så
du kan indeslutte dig selv og dit kamera, og derved lave en mørk baggrund
( bag dig selv og dit camera ). Der kan nok fås en billig regnfrakke der
kan medbringes i lommen.

M.V.H.....Benny..